Totaal aantal Berichten: 7586
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Kom, laat ik jullie eens op de hoogte brengen van mijn altijd weer interesante uitlaat-perikelen. Ik heb sinds een tijdje een Turbo met maar één uitlaatpijp onder de bumper. De andere ligt in de kofferbak. Iets te hard over een drempel bij een congrescentrum en toen hoorde ik een ‘kleng’. In eerste instantie vroeg ik me af of de neus aan de grond zat. Maar een dagje later hoorde ik opeens een rinkelend geluid: het uitlaatbochtje sleepte over de grond. Bleek zich met één beweging vrij te maken van de auto en reist nu dus voor straf in de donkere kofferbak. Dat zal ‘m leren.
De auto klinkt een fractie rauwer en geeft een duidelijker klank-verschil tussen gas en gas los. Dus verder onder de auto is er ook een lekje. T.z.t. dus maar weer eens naar de garage.
Vervelender bij het weer de afgelopen dagen is een heel klein lekje in het voorruitrubber. Net genoeg om het zekeringenkastje vol te doen lopen. Waardoor de ruitenwisser opeens wat raar klinkt. En het relais van de richtingaanwijzer gaat klapperen. Op termijn wil ik er een Prestige voorruitrubber met roestvrijstalenstrip op zetten (hoezo eigenlijk - de bijbehorende lekkage heb ik toch al? ), maar tot die tijd moet er toch ook nog wat mee. Misschien eens kijken of ik flink wat vaseline tussen ruit en rubber kan spuiten. Iemand een beter idee?
En ook fijn: bij de wasbeurt om de auto zoutvrij in de garage te kunnen zetten blijkt er opeens via het door mij opnieuw gekitte en teruggeplaatste achterzijruitje toch nog wat water binnen te kunnen komen. Grrr. Moet de strip er weer af. En de kit die ik nog had is natuurlijk allang uitgehard. Van het voorjaar maar weer eens met een kitspuit aan de gang. Eerst natuurlijk de lijstjes eraf zonder de klemmetjes naar de kloten te helpen natuurlijk. (#hobby)
Kort en goed samengevat: de auto rijdt heerlijk en er gebeuren de laatste tijd eigenlijk geen vervelende zaken.

Totaal aantal Berichten: 3205
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
¨Prettig te lezen dat er eigenlijk geen problemen het vermelden waard zijn

Totaal aantal Berichten: 3907
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mbt die zekeringkast in de serie 2, die bestaat van binnen uit 2 printplaten, als daar water tussen kruipt en blijft staat heb je chronisch elektrisch gedoe. op een gegeven moment kan je die kast dan weggooien.
aan de onderkant van de zekering kast zit een plastic zwarte bak. die fungeert helaas als opvangbak als je ergens lekkage hebt, waardoor je printplaten ondergedompeld worden.
je kan dat laatste voorkomen door aan de onderkant meerdere gaten te boren in die zwarte onderbak zodat water door kan lekken naar beneden. aan de buitenkant zie je daar niks van.
zekering kastje open en naar beneden, en dan vooraan de zekeringkast zit een schroefje. als je die los maakt kan je de zekering kast iets optillen en zie je die zwarte plastic onderkant / opvangbak. die kan je los klikken van de feitelijke zekeringkast.
liever eerst lekkage vinden en aanpakken uiteraard.
lekt het bij jou tussen raam en rubber of tussen rubber en sponning ?
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Dat zwarte bakje vangt inderdaad alle water op - en dat gaat ‘goed’ tot het peil zo hoog is dat de printplaat goed nat wordt. De auto is verder droog, geen vochtig tapijt of niks. Wat dat betreft een handig bakje dus Er staat water in het rubber, dus als het lekt is tussen raam en rubber. Het gekke is dat er bij de A-stijl niets nat wordt. Net alsof er in het rubber in de raamsponning zelf een klein gaatje zit. Ik heb nergens kunnen ontdekken dat er tussen rubber en sponning water binnenkomt. Maar ja, hoe ontdek je zo’n klein lekje nu echt? Omdat het water er vooral in lijkt te komen bij stilstand, als er altijd in het onderhoekje van het van het rubber water blijft staan, verdenk ik dat vooral. Links zie ik water in het rubber staan. En daar wordt er binnenin ook iets nat. Aan de rechterkant zie ik geen water in het rubber staan. En daar is binnen ook alles droog.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Het klopt van dat gaatje,er zitten in beide hoeken een gaatje.
Dit moet er voor zorgen dat het water dat tussen het glas en het rubber zit naar buiten kan.
Maar vaak loopt het naar binnen
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Het kan ook nog achter je LHM vaatje naar binnen lopen.
Of een gat in je binnen scherm.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Daar heb ik ook gekeken - maar tegen de tijd dat het water daar binnenkomt als je stilstaat is er toch echt iets niet goed hoor. De motorkap en de gootjes zorgen dat het water niet zomaar achter het LHM-vat kan komen.
Ik ben bang dat er toch iets van roest in de buurt van het gaatje in het rubber zit. daar hoeft natuurlijk maar iets net iets op te zwellen en het water ontsnapt de verkeerde kant op. Hm.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Saaie auto hoor - een stuk van m’n uitlaat verloren (ik rij nu al een tijdje met turbo waar maar één pijpje onder de bumper uitsteekt) maar verder doet alles gewoon wat het moet doen. Van de lekkage geen last meer gehad (‘s winters staat ‘t ding nog meer binnen dan anders), maar ik heb ook het ontwateringsgaatje in het ruitrubber maar eens doorgespoten door WD40 tussen rubber en ruit te spuiten. Wie weet heeft ‘t geholpen. Daar kom ik vast nog een keer achter bij een lentebuitje.
Vandaag een nieuwe asbak en een nieuwe kachelbedieningspaneel in de post. Eindelijk een asbak die gewoon dicht gaat in plaats dat de deksel opeens los vliegt. En ventilatieroosters in de middenconsole die gewoon in de stand blijven staan die je met het wieltje aangeeft in plaats dat ze opeens dichtklappen. Toch nog een gedoetje: ‘t ruil-paneel had geen airco-schakelaar, dus moest ik er een extra lampje tussen solderen. Gepruts. Maar gelukt. En daarna de schakelaars omgezet.
Ik had nog half en half de hoop dat de schakelaars uit een CX zonder airco van binnen gelijk zouden zijn aan de schakelaars van de airco-versie, zodat ik onderdelen zou hebben om een van de schakelaars te reparen, maar die zijn natuurlijk helemaal anders.
Grappig, ik heb precies zo’n asbak. Blijkbaar een constructiefout, en zijn de uitstekende pennetjes te iel en schieten ze te makkelijk uit het kommetje. Maar ik kan er mee leven, de asbak gaat toch nooit open.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Als ik dan toch in het interieur aan het prutsen ben: zie ik toch in de nieuwsbrief van garage Hydraulique dat ze daar nieuwe hoezen voor stoelen en banken hebben in het velours dat in mijn auto zit (de correcte zonder de streepjes). Hmmmm. Maar ja, mijn stoelen zijn eigenlijk nog heel netjes. Het is het tapijt dat de auto van binnen zo’n gruizige uitstraling geeft. Iemand nog een schoon grijs/blauw Prestigetapijt op zolder liggen?

- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Citroville in borculo,
Die heeft ze wel.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Aha - da’s een fijne tip. Thanks.

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Nog niets aan het interieur gedaan. Blijkbaar stoort het toch niet zo heel erg.
De auto staat bij de garage voor een beurt en APK. Wat laswerk aan de onderkant (dorpel en in de buurt van de voorwielophanging). Kogels vervangen in de stuurinrichting. Stukje uitlaat vervangen zodat er weer twee pijpjes onder de bumper uitsteken. En ‘t wordt langzamerhand tijd voor nieuwe achterbanden.
Ik heb besloten om van 14” terug te gaan naar TRX. De garage heeft mooiere blokjesvelgen liggen dan ik een tijdje terug zelf op de kop heb getikt. Niet opnieuw gespoten of gepoedercoat, maar netjes genoeg en prima passend bij de gebruikte staat van mijn auto (zaten tot voor kort onder de zeswieler van Tresbeau, die staat intussen op Turbo-velgen). Dure ingreep t.b.v. het uiterlijk - en waarschijnlijk geen mens die het ziet. Nou ja, weer een stapje dichter bij hoe het origineel was.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat belooft wat, tijd voor een plaatje als ze erop zitten

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De vakantie van de bandenboer en mijn garagehouder blijken naadloos op elkaar aan te sluiten. Ik mag een weekje langer genieten van het uitzicht op de leen-Saxo.
(Als ik ergens heen moet heb ik nu de neiging om de C35 te pakken - betere stoelen en leuker rijden. Op de parkeerplaats op het werk ook veel sneller terug te vinden )