Totaal aantal Berichten: 92
- DS 3 1.6 e-HDI Sport Chic
Ik was in de garage, moest geur units hebben voor in het dashbord…
Nu was ik aan de praat over de ds3, en verder over vakantie enz enz, en toen vroeg ie waar ik ‘men schatje’ deze zomer mee naartoe ga nemen.
Daarna vertelde ze me dit:
Volgens de garage of in elk geval die ene citroen werknemer, is het gekkenwerk om in een Ds3, 4 volwassen personen te zetten, koffer vol tot tegen het dak/achteruit en daar dan nog een aanhangwagen aan te hangen EN 1300km enkel te rijden!
En dit gesprek volgde:
Mijn reactie is dan van, ik heb 110pk, moet hij toch aankunnen?
Garage: een ds3 is niet gemaakt is om zwaar beladen te worden!!!
Ik: Er staat zelfs een trekhaak op, en ik mag een ton+ trekken, waarom dat ding verkopen als ik niets mag trekken?
Garage: Tuurlijk mag je wat trekken, maar een Ds3 is niet ontworpen op zo een zware last, zowel in de auto als achter de auto over zo een grote afstand te trekken.
Verder ging het gesprek erover dat de auto op zen ‘kont’ ging hangen enz enz
Lijkt me ook logisch als je zo zwaar rijd maar goed, blijkbaar is het niet gezond voor de auto..
Ik vind het moeilijk dit te geloven…
Iemand hier ervaring mee?
DS3 e-hdi 110pk sport chic
OPGEPAST !!! domme belg comming true! Benaderen op eigen risico!
Totaal aantal Berichten: 260
- C4 (2004-heden) e-C4 Shine
- C3 Shine
Ik heb er geen ervaring mee, in zoverre ik rij wel regelmatig met 4 personen (2volwassemen en 2 kinderen) in de DS3. Maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Ik zou ook geen lange afstand met de DS3 rijden met 4 volwassenen en flinke bagage. Daar is de DS3 lijkt mij niet voor ontworpen. gelukkig heb ik daar de C5 Tourer voor
Citroën C3 Shine 2019 Zwart
Citroën e-C4 Shine 2021 Zwart
Totaal aantal Berichten: 7582
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik kan me voorstellen dat de vering vooral is afgestemd op dagelijks gebruik (1 à 2 personen en wat boodschappen). Maar dat je ‘t ding niet gewoon zou kunnen beladen tot de grenzen die de fabrikant aangeeft zou toch wel een schande zijn.
ok een Ds3 is niet gemaakt voor 4 volwassen en veel bagage, maar gewoon 1x per jaar zwaar rijden raden ze al af.
Ik snap ook dat als je dit veel gaat doen, de achterkant zwaar gaat afzien.
Het is zoals gezegd geen C5, daar heb je ruim plaats voor 4 en bagage, maarja, die is ook zo ‘sexy’ niet in mijn ogen
Of het is ‘zever in pakskes’ ofwel zijn de waarden die de constructeur aangeeft overschat!
Ik zou ook de Ford van men vriendin kunnen nemen…
ALS dat ding voor 1x deftig zou starten
Had het maar geen auto moeten zijn. Het menselijk lichaam taait ook af.
wat een flauwekul, ook dit DS3 ontwerp is gewoon probleemloos in staat om tot de aangegeven belastingen veilig en probleemloos te rijden. Ja natuurlijk moet je dan niet ook nog eens plankgas de Brennerpas over willen rijden op een hete dag maar als je gewoon normaal met je auto omgaat is het geen enkel probleem m eens goed te beladen en ermee op vakantie te gaan. Wel je banden goed op spanning houden dan. Kijk de slijtdelen zoals remmen en schokbrekers, en ook je banden en koppelingsplaat, ja die slijten dan wat sneller dat hoort erbij he. Een auto is om te gebruiken , en niet om stil te staan in de garage!!
Lijkt me een typisch gevalletje kunnen of kannen.
Ik denk dat het advies van de garagist zo slecht nog niet is. De DS3 of C3 krijgt met 4 volwassenen afhankelijk van de omvang van de inzittenden zo’n 320 kg voor de kiezen, dan nog 80 kg bagage erbij en er komt 400 kg wat meegesleept moet worden. Als je er dan ook nog een aanhanger achter hangt, dan denk ik dat met name de achteras het flink voor de kiezen krijgt.
Het valt dan allemaal nog prima binnen de toelaatbare belasting, maar of jij of je DS3 er vrolijk van wordt mag je betwijfelen.
En dus: als je met beleid rijdt gewoon lekker op vakantie gaan en van tevoren even goed je passagiers en hun bagage wegen En natuurlijk de kogeldruk van de aanhanger!
O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…
Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Volgens mij probeert de garagist je bang te maken in de hoop zo’n Citro-mitsu-geval te kunnen verkopen.
citro-mitsu geval?
indien correct geladen, zowel wagen als aanhanger en inderdaad, banden op de juiste druk
om dan lekker om cruise control tegen 90-100km/u richting het zuiden te gaan, moet kunnen in mijn ogen
Dat je wat slijtage kan verwachten snap ik ook.
Al maak ik me nu nog steeds zorgen, of dit haalbaar is voor een Ds3
Wil liever niet met een nieuwe wagen in een vreemd land in panne vallen ...
Ook al heb ik citroen assistance en volledig vab contract, liever niet
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Ik zou me echt geen zorgen maken als je binnen de marges blijft die de fabriek aangeeft. Juist niet met een nieuwe auto: dit is iets wat een auto gewoon moet kunnen. Zo niet, dan is het een garantieprobleem.
Hoi
Ik rijd nu 3 jaar een ds3 1.6 benzine en ben verschillende keren in zuid-Frankrijk geweest met een dakkoffer op de auto en een aanhanger er achter, 2 inzittenden en constateer dat het goed gaat, waar je rekening mee moet houden dat de kont inderdaad nogal doorzakt dus niet veel lading achterin en de kogeldruk van de trekhaak niet voluit belasten zo ongeveer 35 kilo kun je wel aanhouden.
Op de snelweg (tolweg) in frankrijk rijd ik meestal zo’n 115 maar 130 zou ook kunnen dit doe ik niet in verband met de dakkoffer maar de auto kan het zat aan, nog geen nadelige gevolgen ontdekt.
Na gesprekken met andere Citroën rijders hoor ik dat ook de C3 picasso bij veel belading ook de achterkant nogal ver laat zakken, het zal wel bij de bodemgroep van deze typen horen.
ik heb een keer iets van 15 pakken laminaat ingeladen, maar omdat de auto toen zover was doorgezakt, maar besloten om tijdelijk een busje te huren bij de hornbach. Geen idee hoe zwaar dit was, maar het heeft wel mogelijke schade voorkomen.
Totaal aantal Berichten: 5164
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
aero schreef:Mijn reactie is dan van, ik heb 110pk, moet hij toch aankunnen?
Garage: een ds3 is niet gemaakt is om zwaar beladen te worden!!!
Het is wel zo dat “het nieuwe rijden” in dit geval funest is voor je auto. Omdat de meerderheid van de automibilisten op vakantie niet bewust anders gaat rijden, gaat er op vakantie wel eens een versnellingbak kapot. Maar daar moet je de auto niet de schuld van geven.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Maar dat geldt natuurlijk sowieso voor rijden buiten de grenzen: met te lage toerentallen naar boven is vragen om een kokende motor, in een te hoge versnelling naar beneden is vragen om heet lopende remmen. Dat geldt zelfs voor een lege auto.
Wat bedoel je met ‘het nieuwe rijden’?
Zoizo rem ik op de motor, dus ook bij afdalingen.
Alsook bij bergop indien nodig terug schakelen…
Verder, meeste gewicht in aanhangwagen, gewicht verdelen zodat de trekhaak ontzien wordt.
Nog tips of commentaren?
PS dit betekend wel dat die garagist wel deels gelijk had. Ook al was het miss wat overdreven. Al blijft ik erbij, als je binnen de specificaties van de constructeur blijft zou het gewoon moeten kunnen!
http://nl.wikipedia.org/wiki/Het_Nieuwe_Rijden
Citroen DS3 1.6 e-hdi Airdream So Chic (2012) Gris Manitoba/Rouge Carmen
Oktober 2015: 130.000 km