Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als er straks voor veel auto veel MRB betaald moet worden (2500 Kg op LPG) dan voorzie ik 1 grote opkomende markt, en dat is voor de export bedrijven…
Het mooie spul gaat naar het buitenland en het matige naar de sloop.
Hopelijk voor de hele branche en de liefhebbers komt er een acceptabele regel.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Op zich is exprot geen slecht idee. Nederlanders zijn zo’n beetje de aller grootste nietsgevers als het om klassiekers gaat namelijk. De lol van een echt mooie klassieke auto aan een Nederlander verkopen is er jaren geleden al van af gegaan voor mij.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
La Léo schreef:Dat heel veel mensen dit wel deden doet daar niets aan af, hoe lullig het ook is.
En dat is dus niet waar. Dat zijn er echt weinig in verhouding met het lease wagenpark. Alle oldtimers bij elkaar rijden gemiddeld 1500 km per jaar!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook die zogenaamde “dagelijksrijders” en die “vieze mercedessen” maken gemiddeld gezien erg weinig kilometers. Voor veel mensen die zo’n ding hebben is het, daar hebben jullie een punt, een goedkope manier om tóch een auto te kunnen bezitten. Maar die auto’s blijken dus veelal niet meer dan zo’n 5 tot 7000 km per jaar te maken.
Voorbeeld: als ik naar bepaalde buurten in Amsterdam kijk, Nieuw-West, Bos&Lommer;, daar zie je dus veel van die “stink mercedessen”.. maar die dingen komen maar nauwelijks de buurt uit! Hooguit voor wat familiebezoek en een vakantie naar het vaderland.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
La Léo schreef:De wegenbelasting is bij deze wagens over het algemeen niet de grootste kostenpost zullen we maar zeggen.
Dat zei ik ook altijd als mensen over goedkoop rijden begonnen bij mijn DS Mijn CX mag gewoon blijven
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
bogaard77 schreef:Alle oldtimers bij elkaar rijden gemiddeld 1500 km per jaar!!!
Zo weinig??
Dat moet dan komen door die honderden auto’s in schuren en in musea. Want zelfs ik, die hem ‘s winters in de stalling zet (nov-maart) en maar 27 km van mijn werk woon rijdt er minstens 7000 km per jaar mee. Laat staan mensen die hem ook nog eens op vakantie meenemen.
Anyway, begrijp me niet verkeerd: ik val hier niemand aan die dagelijks met een Snoek rijdt, maar dat dit niet meer gratis kan vind ik niet zo onredelijk als je verder niets voor gebruik van de weg betaalt. “Behoud van erfgoed” is niet een auto over de vier ton jagen in dagelijks verkeer. En dat wil ook niet zeggen dat dit geen liefhebbers zijn, maar nogmaals: hier was de regeling nooit voor bedoeld.
Ik vind het wel onterecht (altijd al gevonden) dat LPG over één kam wordt geschoren met diesel en dat je niet meer tijdelijk mag schorsen terwijl je verder het volle pond betaalt slaat ook nergens op natuurlijk. Dit is een erg slecht idee.
En tja, diegenen die alles verder met de trein doen en daarnaast 2000 km met een klassieker sturen… dat zijn er en handjevol (en zitten toevallig allemaal in dit topic, naar het schijnt)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
P.S. In laats van hier te lopen bitchen met z’n allen kunnen we ook iets positiefs en constructiefs doen. Dit stond op de Good Vibrations FaceBook pagina:
1 mei gaat de tweede kamer een definitief voorstel doen over de vrijstelling MRB op oldtimers. We weten allemaal dat het er niet goed uitziet voor ons oldtimerbezitters. Helaas blijkt de minister ‘doof’ voor alle argumenten en wil hij kostte wat kost de beoogde 156 miljoen euro binnenharken, die hij zonder nadenken op de begroting heeft gezet.
Het mag niet gebeuren dat dit plan doorgaat. Het voorstel is om minister Weekers massaal te mailen. Geen haat- of dreigmails, daar schieten we niets mee op. Wel verhalen vol passie, emotie en verdriet. Wat betekent jouw oldtimer voor je? Wat is de situatie en wat gebeurt er als er MRB betaald moet worden? Moet je de auto dan verkopen? Is hij dan nog wel te verkopen? Wat betekent het voor jouw bedrijf? Laat hem weten wat er gebeurt als dit ondoordachte plan doorgaat. En wel voor komende maandag 22 april wegens komende ontwikkelingen.
Mail hem naar: f.weekers@tweedekamer.nl Cc deze mail naar Farshad Bashir van de SP, woordvoerder fiscale zaken en verkeer. Hij heeft al een aantal malen laten zien dat hij voor het belang van de oldtimerliefhebber opkomt. fbashir@sp.nl
Dus ik zou zeggen: Citrofielen, klim eens in de pen en laat horen waar je autohart ligt!
Anderen gingen u reeds voor.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25616
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Geachte heer Weekers,
Met deze brief wil ik mijn bezorgdheid uiten. Ik ben een hoger opgeleide VVD stemmer met 4 Citroën oldtimers. Ik heb die auto’s omdat ik die mooi vind en lekker vind rijden. Lekkerder en mooier dan al het nieuwerwetse blik.
Verder ben ik als ingenieur verknocht geraakt aan de techniek die er bij komt kijken. Ik rijdt dagelijks in 1 ervan (CX diesel break 1984) en repareer ze zelf. 1 andere (ami 6 uit 1963) is geschorst voor als ik weer tijd heb om hem te reviseren. Een derde (SM benzine 1973) wordt slechts 2000 km per jaar gebruikt in de zomer. De vierde (DS LPG 1971) rijdt 2 a 3 keer in de week korte stukjes.
Dat ik geen wegenbelasting betaal is mooi meegenomen maar dat geld moet ik besteden aan het onderhoud van de auto’s. Het is een fabeltje dat het goedkoop rijden is namelijk.
Als de vrijstelling wordt afgeschaft zal ik in ieder geval 2 auto’s schorsen. Die gaan dus nooit geld opleveren in de vorm van wegenbelasting. De derde zal ik verkopen en noodgedwongen vervangen voor het aller goedkoopste boodschappenwagentje dat ik kan vinden. Die auto zal dus van 1 op 7 op LPG (Accijns!!!) veranderen in 1 op 25 op benzine. Dat gaat dus per saldo geld kosten!
De grootste (CX) is tegelijk de meest vervuilende maar daar zullen we veel meer kilometers in gaan rijden want ik betaal er immers MRB voor!
U snapt waar ik naartoe wil! De maatregel zal nooit 156 mio opleveren. De helft van de oldtimers staat in schuren en opslag en wordt direct geschorst, voor zover dat niet al gedaan is. Deze zullen dus max 22 euro per jaar opleveren. De grootverbruikers zoals de amerikanen die nu op LPG rijden ( doen 1 op 4 als het mee zit) zullen verkocht worden en gaan dus geen LPG meer omzetten.
Tweede punt is dat er een grote beroepsgroep is die leeft van de reparatie en onderdelen verkoop t.b.v. oldtimers. Met een CX kan ik niet naar de reguliere garages. Ik geef zo’n 2500 euro per jaar uit aan onderdelen. Over deze onderdelen wordt BTW betaald en de bedrijven betalen omzet belasting. De hoeveelheid oldtimers zal drastisch dalen en dan vooral de auto’s die wat meer rijden dan de gemiddelde 1500 kilometer die volgens fehac onderzoek wordt gereden door alle oldtimers samen. Daardoor zullen de gespecialiseerde bedrijven het moeilijk gaan krijgen en dalen de inkomsten voor de staat navenant.
Ik begrijp dat er bezuinigd moet worden. Ik betaal de hoofdprijs voor brandstof. Ik betaal verhoogde WOZ. Ik krijg minder geld voor kinderopvang maar mijn vrouw blijft toch werken. Ik denk echter dat de oldtimer regeling niks gaat opleveren. Sterker nog, ik denk dat het nu al geld kost!
Ik snap ook dat er iets gedaan moet worden aan allerlei geïmporteerde auto’s, mensen de misbruik maken van de regeling. Alleen vergeten we dat een Hybride lease auto ook geen MRB betaalt en die rijden gemiddeld 30.000 km per jaar… Er rijdt er geen een volledig op elektriciteit want dat kan niet. Wat noemen we dan misbruik, vraag ik me af…
Ik zou het een oplossing vinden om de 25 jaarsgrens mee te laten groeien zodat er geen “misbruikers” meer bij gaan komen en een hoge invoer heffing te zetten op de youngtimers.
Ik hoop dat u mijn bezorgdheid serieus zal nemen.
Hopende u hiermee van dienst te zijn geweest verblijf ik,
Hoogachtend,
Ir. Joris Bogaard
Bussum
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mooi geschreven!
Ik ben bezig met de Nieuwsbrief en zal daarin ook een oproep doen aan alle lezers. En natuurlijk mijn eigen bijdrage.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Zonder eigenlijk al te ver op mn prive situatie in te gaan wil ik het nog wel wat verder toelichten.
Een andere auto zit er niet in voor dagelijks gebruik, omdat ik goddelijk lange benen heb , 2 lieve kindjes en een vrouwtje die graag wat ruimtje hebben en groen bloed wat door de aderen stroomt.
Dat laatste is een luxe probleem, dat geef ik gelijk toe, want je kan natuurlijk een Ax 5 deurs kopen en de Xant snel verkopen.
Nadeel is dan weer dat de Ax ongeveer hetzelfde kost in aanschaf als de Xant bij verkoop opleverd en het voordeel per maand niet echt vee opleverd, en last but not least ik dan nog maar 1 kind op de achterbank kwijt kan en moet er dus 1 in de kofferbak, waardoor mn vrouw dr tasje niet meer mee kan.
Die bind je vervolgens op het dak en dan verlies je die vervolgens onderweg
Maargoed, weer serieus…
Mn Bx staat gestalt gedurende een half jaar in de wintermaanden.
Daarna staat ze voor de deur, en wordt ze af en toe is gebruikt voor een ritje plezier.
Momenteel staat ze voorlopig ff thuis, omdat de tank leeg is, en in de Xant zit nog genoeg tot mn volgende salaris (hopelijk )
Dit laatste vermeld ik niet om te klagen oid, maar wel om aan te geven hoe de situatie is tegenwoordig.
Inleveren doet iedereen, dus ook ik.
Ik ben chauffeur en lever gemiddeld per week 10-15u in vergeleken met een paar jaar terug, terwijl alles duurder is geworden ondertussen.
Maargoed, ik ben zoals gezegd niet de enige met dat probleem.
Met pijn en moeite heb ik het na jaren sparen eindelijk een Bx gekocht.
De aanschafprijs was een stukje hoger dan een andere Bx, maar het voordeel was de MRB vrijstelling.
Wat er ook besloten gaat worden, ik zal er nog harder voor moeten gaan vechten om een auto te kunnen behouden en haar behandelen zoals ze, door haar leeftijd, naar mijns inzien inmiddels heeft verdient.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
La Léo schreef:En tja, diegenen die alles verder met de trein doen en daarnaast 2000 km met een klassieker sturen… dat zijn er en handjevol (en zitten toevallig allemaal in dit topic, naar het schijnt)
En dan nog een variant. Ik woon krap 850 meter van mijn werk.
Het zal je dus niet verbazen dat ik die afstand niet met de auto afleg.
Met mijn ‘moderne’ auto rijd ik dus bijna niets en met mijn CX ook bijna niets,
zo’n 3000km per jaar.
Maar goed, het doet in principe niet ter zake of je naast de oldtimer
met de trein, de fiets of met de autoped rijdt.
Wel dat de kosten nu flink kunnen oplopen (voor sommige mensen zelfs
buiten proportioneel). Het zou de overheid sieren als ze op z’n minst de huidige
bezitters ontzien met de één of andere overgangsregeling. Het is immers zo dat
de huidige regeling nog maar net ingevoerd is, en zelfs die nog in een overgangsfase
verkeerd. Op die manier is de overheid niet bepaald betrouwbaar en kan je niet goed
anticiperen op net ingestelde regelingen.
JW
PS. Ik heb inderdaad ook vorige week een persoonlijke brief gestuurd aan Dhr. Weekers,
en heb deze gisteren na de oproep op dit forum ook per email gestuurd.
Uiteraard met een mooie foto, die de schoonheid van mijn klassieke automobiel
onderstreept.
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oh en Weekers is geen minister maar staatssecretaris, dus dat is dan weer een klein voutje van GV.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, Boog heeft de voorzet gegeven. Ik heb ook maar even een briefje gemaakt. Komt ie!
Geachte heer Weekers,
Met deze email wil ik uw aandacht vragen voor het volgende:Ik ben een hoger opgeleide kiezer met nu nog 3 oldtimers. Ik heb die auto’s omdat ik het stuk voor stuk modellen vind die het bewaren waard zijn, ik feeling heb met de techniek en ze fijn rijden. Het geeft mij plezier en kleur in het leven.
Ik rijd 3x per week met één van mijn 3 auto’s. In ons gezin is tevens een grote moderne stationcar aanwezig voor de vakanties en het overige vervoer van kinderen, huisdieren en boodschappen. Voor die auto wordt, als vanzelfsprekend, gewoon houderschapsbelasting betaald. 2 van mijn auto’s staan binnen, in een speciaal voor dat doel gehuurde garage/werkplaats. Dat ik voor mijn auto’s, met leeftijden van 27, 28 en 39 jaar, geen geen wegenbelasting betaal is mooi meegenomen maar dat geld moet ik besteden aan het onderhoud van de auto’s. Het “goedkoop” rijden waar in de media over gesproken wordt is pertinent onjuist. Mijn auto’s maken gezamenlijk nog steeds minder kilometers dan de gemiddelde leaserijder en 2 van mijn auto’s zijn zodanig aangepast dat de vervuilende factor bijna te verwaarlozen valt. Mijn Saab is door mij van een geregelde 3-weg katalysator voorzien en loopt op loodvrije benzine, mijn audi is voorzien van een roetfilter en heeft een verbruik van slechts 1 liter diesel op 20 km. Met de meest vervuilende van het stel, mijn Citroën SM, rijd ik maximaal 5000 km per jaar waarvan 3000 in het buitenland.
Als de vrijstelling wordt afgeschaft zal ik in ieder geval 2 auto’s schorsen. Die gaan dus nooit geld opleveren voor de schatkist in de vorm van houderschapsbelasting. De derde, de Audi op diesel, daar ga ik houderschapsbelasting voor betalen en de gezinskilometers mee maken. Immers, door te betalen schijnt het er niet meer toe te doen dat er vervuiling veroorzaakt wordt en wie betaald mag rijden!
Misschien krijgt u een idee van waar ik naartoe wil: De maatregel tot het opheffen van de vrijstelling voor oldtimers van 25 jaar, oplopend tot 30 jaar door een eerdere aanpassing van de wet, zal nooit de door uw ambtenaren beoogde 156 miljoen euro gaan opleveren. De helft van de oldtimers staat al in schuren en opslag en wordt bij het opheffen van de vrijstelling direct geschorst, voor zover dat niet al gedaan is. Deze zullen dus max 22 euro per jaar opleveren.
Dan is er het punt van de economische gevolgen voor de oltimerbranche, een branche waar in Nederland een aanzienlijke som geld in omgaat. Ik geef zo’n 2500 euro per jaar uit aan onderdelen. Over deze onderdelen wordt BTW betaald en de bedrijven betalen omzet belasting. Daarbij verschaffen deze bedrijven werkgelegenheid en zorgen ze er voor dat vakmanschap behouden blijft. Door de voorgenomen afschaffing van de vrijstelling zal de hoeveelheid rijdende oldtimers drastisch dalen, en dan vooral de auto’s die wat meer rijden dan de gemiddelde 1500 kilometer die volgens fehac onderzoek wordt gereden. Daardoor zullen de gespecialiseerde bedrijven het moeilijk gaan krijgen en dalen de inkomsten voor de staat navenant. Al met al ben ik van mening dat de voorgenomen afschaffing van de vrijstelling de staat zeker geen 156 miljoen euro zal opleveren maar eerder geld zal gaan kosten in de vorm van gemiste belastinginkomsten en verlies van werkgelegenheid.
Natuurlijk ook ik begrijp dat er bezuinigd moet worden en dat wij Nederland samen sterk uit de crisis moeten zien te krijgen en ik begrijp ook dat een oldtimer geen eerste levensbehoefte is. Maar, wij betalen europees gezien al een zeer hoge prijs voor brandstof, ik betaal een verhoogde WOZ ondanks dat mijn woning in waarde is gedaald, ik betaal een fikse ziektekostenpremie, krijg minder geld voor kinderopvang en het leven is ook op andere vlakken niet bepaald goedkoper geworden door de stijging van de btw en andere heffingen.
Ik snap ook dat er iets gedaan moet worden aan de import van vervuilende auto’s. Dit is echter ook door middel van een ander soortige belastingheffing te realiseren, zoals dat met de “slurptax” reeds gedaan is voor auto’s met een hoog verbruik. Ook ben ik het met u eens dat er mensen zijn die oneigelijk gebruik maken van de MRB vrijstelling. Alleen hoop ik niet dat u vergeten bent dat een Hybride of full-elektrische auto ook vrijgesteld is van houderschapsbelasting in vele gevallen en dat deze voertuigen het opgegeven verbruik bij lange na niet halen. Daarbij: er rijdt er geen een volledig op elektriciteit want dat kan niet. En dit terwijl berijders van dit soort voertuig vaak 30.000 km per jaar rijden én (als het om een leasewagen gaat) ook nog eens slechts 14% bijtelling betalen én zij ook nog een periode van een aantal jaar dat tarief blijven betalen als het voertuig straks niet meer aan de regels voldoet! Wat noemen we dan misbruik, vraag ik me af…
Ik hoop dat u mijn opmerkingen over deze aangelegenheid serieus zal nemen en dat u samen met de alliantie tot een passende oplossing zal komen. Een breed gedragen oplossing die het mogelijk maakt om van klassieke auto’s te genieten zoals u van uw eigen klassieker kunt genieten maar die het ook mogelijk maakt dat toekomstige klassiekers bewaard kunnen worden.
In afwachting van uw reactie verblijf ik,
En nu eens zien of het zin heeft
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
De reactie zal zijn dat de schorsingspremie voor oldtimers naar 150 euro per jaar gaat?
of kijk ik nu heel zwart.
Ik zal vanavond ook even een epistel maken….
Mijn diesel (ander merk) uit 1982 die nog geen 3k per jaar maakt maar bijna 3000kg weegt…. kan ik ook wegbrengen binnenkort, gelukkig staat de ijzerprijs “hoog”
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 15706
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Ik hoor net op het nieuws dat Weekers om extra beveiliging gevraagd heeft