L-Jetronic probleem CX 2400 GTI
Serge citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 18-04-2013

Gepost: 18 april 2013 02:53 PM

Na een lange stilstand hebben wij de CX 2400GTI uit 1982 terug herstart. Met de nodige moeite kregen wij hem aan de praat, ondertussen start hij vlot van de eerste poging.
Maar van zodra de motor warm wordt verliest hij zij toerental om uiteindelijk stil te vallen.
Als je bij koude motor gas geeft reageert de motor spontaan en klimt hij in de toeren.
Als de motor naar zijn bedrijfstemperatuur klimt verlaagt hij in toeren en kun je met gas geven deze niet meer doen opgaan.

Heeft iemand een gelijkaardig voorval gehad en in welke richting moeten wij gaan zoeken?

Dank bij voorbaat voor jullie reacties.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 18 april 2013 03:27 PM
  [ # 1 ]

Lijkt me een tekort aan benzine. Als de motor koud is krijgt hij extra benzine. Als hij warm is niet meer en dan slaat hij af.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7323
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 april 2013 03:36 PM
  [ # 2 ]

Controleer ook maar eens de extra luchtschuif: deze zorgt voor extra lucht bij koude motor.
Is makkelijk te controleren, maakt de luchtslangen maar eens los en start dan, de koude !!!!, motor nog maar eens. slaat hij nu vlot aan ?? dan schuif demonteren en in het gat kijken. De regelschuif staat dan vast halverewege met als gevolg: te weinig lucht bij koude motor en te veel lucht bij warme motor.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Gepost: 19 april 2013 12:57 AM
  [ # 3 ]

Er wordt hier m.i. veel teveel eer toegeschreven aan die extra luchtschuif. Dat ding heeft (of krijgt) echt niet zo’n grote opening dat hij een warme motor kan ontregelen.

Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat de bobine aan het overlijden is. Meestal gebeurt dat het eerst als ze warm worden.
Maar het is wel lastig te bepalen zo vanachter een computerscherm, als je het geluid zelf niet gehoord hebt dat de motor dan maakt.  De motor gaat dan ook hikken en onregelmatig lopen.
Je kunt dit testen door, als de motor warm wordt, te zien hoe de bougies vonken. Eventueel met een inductiepen (=veiliger).

Het zou ook goed kunnen dat er een luchtslang los zit of gescheurd is, maar dan zou hij koud ook niet al te best moeten lopen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
Gepost: 19 april 2013 01:00 AM
  [ # 4 ]
cxj schreef:

Lijkt me een tekort aan benzine. Als de motor koud is krijgt hij extra benzine. Als hij warm is niet meer en dan slaat hij af.

Hij krijgt maar 18 seconden (ofzo ) extra benzine en daarna houdt de koudstartverstuiver er al mee op. Dan is de motor echt nog niet warm.

Het zou misschien nog kunnen dat de watertemperatuurmeter kapot is en verkeerde waardes doorgeeft aan de injectiecomputer.


Ik zou sowieso alle stekkeraansluitingen eens los en weer vastmaken en goed schoonmaken en behandelen met anti-vocht spray.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 april 2013 01:01 AM
  [ # 5 ]

Klopt, extra luchtschuif dient alleen om het stationair toerental te verhogen. Omdat er extra lucht wordt toegevoerd zal er dus, bij een goed werkende LMM, ook extra benzine in de juiste verhouding worden toegevoerd. Extra benzine vanwege lage temperatuur wordt geregeld door de watertemperatuursensor.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 april 2013 10:20 AM
  [ # 6 ]
jantje1948 schreef:

Omdat er extra lucht wordt toegevoerd zal er dus, bij een goed werkende LMM, ook extra benzine in de juiste verhouding worden toegevoerd.

Nee want de doorlaat via de extra luchtklep loopt niet via de LMM.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 19 april 2013 01:08 PM
  [ # 7 ]

Ah, weer iets geleerd.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 19 april 2013 02:53 PM
  [ # 8 ]

Bij mijn CX GTI (ook uit 1982) is de extra-lucht schuif geplaatst als by-pass van het stationair-luchtventiel.
De lucht gaat dan wel degelijk door de LMM.

Ik zou de storing eerst zoeken in de ontsteking.
Bijvoorbeeld in de draad die loopt vanaf de verdeler naar de bobine.
Daar kan een gemene storing inzitten.

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 april 2013 02:55 PM
  [ # 9 ]

I stand corrected!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Jaap Comfort
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 19-07-2011

- CX 2400 GTi
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Lignage
Gepost: 19 april 2013 02:58 PM
  [ # 10 ]

Weer iets geleerd Very Happy

Groeten,
Jaap

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1250
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 19 april 2013 03:15 PM
  [ # 11 ]
La Léo schreef:
cxj schreef:

Lijkt me een tekort aan benzine. Als de motor koud is krijgt hij extra benzine. Als hij warm is niet meer en dan slaat hij af.

Hij krijgt maar 18 seconden (ofzo ) extra benzine en daarna houdt de koudstartverstuiver er al mee op. Dan is de motor echt nog niet warm.

Het zou misschien nog kunnen dat de watertemperatuurmeter kapot is en verkeerde waardes doorgeeft aan de injectiecomputer.


Ik zou sowieso alle stekkeraansluitingen eens los en weer vastmaken en goed schoonmaken en behandelen met anti-vocht spray.

Misschien kan de t.s. duidelijker zijn na hoeveel tijd de auto er mee stopt. Is dat na een 20 tal seconden of pas als hij op bedrijfstemperatuur is.

Profiel  
 
Serge citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 18-04-2013

Gepost: 19 april 2013 04:22 PM
  [ # 12 ]

Thanks voor al de reacties.

De motor draait koud als een zonnetje, geen abnormale geluiden, trillingen, ploffen, hij draait mooi op zo’n 1200 toeren en je kan met gas geven deze laten oplopen.µ
Het is pas op het moment dat hij op bedrijfstemperatuur komt (ongeveer na een 7à10min op ralenti)dat hij hapert en niet meer reageert op gas geven en vervolgens stil valt.
Je krijgt inderdaad de indruk dat hij zonder benzine valt.

Indien er een luchtlek zou zitten kan hij toch niet zo lang blijven draaien. Het moet ergens in de combinatie zitten van een warmte sensor die invloed heeft op de benzine toevoer denk ik.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 19 april 2013 04:27 PM
  [ # 13 ]

Meet de weerstand van die Temp sensor maar even koud EN warm. Weten we het zo.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Serge citroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 18-04-2013

Gepost: 21 april 2013 07:54 PM
  [ # 14 ]

Thanks

Je had gelijk het zat hem in de temperatuur sensor, kontakten mooi gereinigd ook al leken ze best in orde.  Bij koude motor geeft hij netjes 3000ohm en na enige tijd draaien zakte deze tot 400ohm.

De motor blijft ondertussen ook mooi draaien als hij warm is. Probleem opgelost bedankt voor al de reacties.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook