1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Help achteras/brug/subframe verkruimeld
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 21 april 2013 10:07 AM

Beste forummers,

Na een aantal jaren min of meer probleemloos gereden te hebben (minus de normale kosten voor XM) heb ik nu toch een dingetje. 2 dagen na de probleemloze APK keuring met steekproef. had ik een lekje in mijn hydrauliek leiding bij de achteras. Om er goed bij te kunnen liet ik de achteras een stukje zakken. Deze bleek aan de bovenkant en bij het bevestigingspunt bestuurderskant voor helemaal verkruimeld te zijn. Ik heb inmiddels een sloper gehaald met een goede achteras en heb deze gedemonteerd. Aangezien ik toch de hele zooi er onderweg heb ga ik de slechte leidingen en onderdelen hier ook vervangen. Heeft er iemand een idee wat een setje leidingen van voor tot achter gaat kosten(bij benadering)? Ik zit er ook sterk aan te denken om zo’n Duits reparatiesetje te kopen dan kan ik alles zelf maken. Dit setje kost echter 300 Euri en ik vraag me af of dit in verhouding staat ten opzichte van nieuwe leidingen. Het scheelt natuurlijk wel een hoop werk omdat ze vanaf het beruchte punt net voor de achteras nog prima zijn.

Ik was toch wel even van slag toen het tot me doordrong dat mijn vrouw vrolijk een behoorlijke tijd elke dag zo’n 150 km per dag naar haar werk is gereden met deze achteras….....

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 21 april 2013 04:51 PM
  [ # 1 ]

Bjinder,

Ik heb zo’n set, werkt prima als je even doorhebt hoe het werkt. Woon je in de buurt van Arnhem ?

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 21 april 2013 08:18 PM
  [ # 2 ]

De kosten weet ik niet. Maar ik ben wel benieuwd of ‘slechts’ 1 kant zo slecht was. Je bedoelt toch het voorste ophangpunt van het subframe. De dorpels, zijn die dan ook niet doorgerot daar

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 21 april 2013 09:04 PM
  [ # 3 ]
Leeuwis schreef:

Bjinder,

Ik heb zo’n set, werkt prima als je even doorhebt hoe het werkt. Woon je in de buurt van Arnhem ?

Niels

Hallo Niels, Nee ik woon in Leeuwarden. Misschien kan ik hier straks het regionale uitleenpunt zijn Ik heb ook nog een BX waar ik hem ongetwijfeld ook nog een keer voor moet gebruiken. Het lijkt mij ook erg fijn om alles direct aan de auto te kunnen doen en het apparaatje ziet er best robuust uit. Waar heb jij hem besteld?

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 21 april 2013 09:09 PM
  [ # 4 ]
puffel schreef:

De dorpels, zijn die dan ook niet doorgerot daar

De dorpels zijn verder puntgaaf. Ik snap ook niet echt hoe het kan dat de brug zo slecht was ten opzichte van de rest. Ook het leidingwerk en toebehoren op de as zelf ziet er veel beter uit dan op de donor as. Toch maar alles overzetten dus…

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 520
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 22 april 2013 12:16 AM
  [ # 5 ]

Ik heb m bij de Fransoze gekocht, prijs weet ik zo niet meer. Is een degelijk apparaat en inderdaad makkelijk om aan de auto te werken, voor een goede fels neem ik meestal een mm meer als in de handleiding staat. (oh ja, eerste handeling is altijd de nippel over de leiding schuiven…..)

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 april 2013 10:03 AM
  [ # 6 ]

Van voor naar achter hoeft zeker niet over de volle lengte. En als dat wel zo was kom je voorin op echt lastige plekken uit.
De slechte stukken zitten bovenop de traverse, precies op de plek waar je niet bij kan als het subframe op zijn plek zit.
Bijvoorbeeld Chyparse heeft leiding aan de meter en wartels en koppelstukjes, voor weinig. Opsturen doen ze ook.

Zelf doe ik het altijd door een nieuwe nippel met hardsoldeer vast te zetten op de leiding die van voren komt. Maar dan moet je wel over gas en zuurstof beschikken.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 22 april 2013 10:19 AM
  [ # 7 ]

Hoi,

ik heb ook zo’n setje van Der Franzose gekocht, toen ik alle leidingen op het achterframe van mijn vorige XM heb moeten vervangen. Werkt prima, en alle doorsnedes leidingen en wartels (en rubbertjes!) zijn ook bij Der Fr. en diverse andere webwinkels te koop, voor relatief weinig. Is in mijn ogen de investering meer dan waard.
Inmiddels heb ik de bewuste XM overigens af mogen schrijven omdat het achterframe nog wel redelijk was, maar de voorste ophangpunten van dat frame, in de carrosserie dus, volledig uit gat bleken te bestaan… Inmiddels heb ik bij de opvolger ook alle leidingen achterop het subframe vervangen met behulp van dat felssetje, voor het veilige gevoel zal ik maar zeggen.

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 22 april 2013 10:22 AM
  [ # 8 ]

Nog niet eerder gezien.
Kan je daar niet nieuwe bevestigingspunten in lassen? Of kan je er slecht bij?

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 22 april 2013 02:17 PM
  [ # 9 ]

Dat hoor je toch minder dan bij de xantia, die sub frame problemen en de chassis-bevestigingspunten. Ik begrijp alleen niet dat dat er niet uitgehaald is bij de apk en met name die streekproef Sad

Profiel  
 
bleudelta
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 139
Geregistreerd: 19-06-2007

- CX 2200 super c-matic
- CX 2400 IE Prestige Automatic RHD
Gepost: 22 april 2013 03:09 PM
  [ # 10 ]

@JansSR: als je een donor hebt staan met een paar goede stukken erin, kan je de boel met wat vakkundig meet- en laswerk ontgetwijfeld weer voor elkaar krijgen. Maar ik had geen donor, geen lasvaardigheden en geen zin meer in de auto. Heb in een boze bui gewoon een andere gekocht Smile

@puffel: zo uit mijn hoofd kan je die ophangpunten van onderaf slecht zien als je niets demonteert. Maar dat weet ik niet zeker eigenlijk, correct me if i’m wrong.

‘k heb groene vingers!! En sinds kort ook rooie.

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 22 april 2013 11:25 PM
  [ # 11 ]
Leeuwis schreef:

(oh ja, eerste handeling is altijd de nippel over de leiding schuiven…..)

Niels

Dat was inderdaad het eerste waar ik aan dacht. Mezelf kennende gaat dat zeker een keer fout..

Maar ik ben om. Ik ga morgen zo’n setje bestellen en een aantal meters leiding etc. Ik zal morgen ook even een foto maken van de verkruimelde as/subframe. Moet ik zowiezo doen om dat mijn geheugen niet fotografisch is en ik een hoop van mijn eigen as wil hergebruiken. Ik sprak nog even met mijn APK’er en deze trok toch enigszins wit weg toen ik het verhaal vertelde, maar ik had het natuurlijk zelf ook eerder moeten zien…...

De ophang punten van het subframe zijn overigens zeer goed te zien als hij op de brug staat. Als je er zoals mij onder ligt met de XM op bokken zie je het minder goed. Iemand vertelde mij laatst dat de XMmen uit 95 en 96 vaker problemen met het subframe hebben dan de latere modellen. Dit zou zeer goed kunnen want als ik naar mijn donor XM kijk, is deze veel slechter onderhouden, maar is de achteras/subframe nog goed.

Bedankt voor de reacties en tips tot zover,

Foppe

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 22 april 2013 11:32 PM
  [ # 12 ]
Bjinder schreef:

en ik een hoop van mijn eigen as wil hergebruiken.

Van de XM natuurlijk…...... confused

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 24 april 2013 09:26 PM
  [ # 13 ]

hier nog even de staat van de as

Afbeelding Bijlagen
achteras (538 x 403).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 24 april 2013 10:44 PM
  [ # 14 ]

Daar word je niet vrolijk van..Vergis ik me of kan je dit toch niet zien als de auto op een brug staat. Scary stuff this..

Profiel  
 
Bjinder
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 06-04-2010

- XM 2.1 TD
- BX 14E
Gepost: 25 april 2013 10:53 PM
  [ # 15 ]
puffel schreef:

Scary stuff this..

Ja als ik beseft wat er allemaal niet had kunnen gebeuren breekt het koude zweet me nog uit… Het is inderdaad niet goed te zien op de brug, maar de algehele staat was ook niet echt geweldig. Je kon zien dat het niet helemaal jofel meer was. Voor de apk was hij echter niet zichtbaar slecht genoeg om afgekeurd te worden. Ik ben nu waarschijnlijk de eerste Citroën bezitter die blij is dat een hydrauliek leiding doorgeroest is…......

Ik heb inmiddels alle goede delen overgezet op de nieuwe as en moet nu even wachten op het Duitse fels apparaatje. Hopelijk nog voor het weekeinde want mijn vrouw heeft nu mijn BX mee en ik moet het doen met een Daihatsu Rocky tjongejonge, wat een tractor is dat zeg.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook