Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Hallo C3 rijders
mijn zoon heeft een C3 benzine uitvoering 1360 cc van 19-06-2003.
hiervan wil ik de distributieriem vervangen
van mijn xsara 1.9D en de visa 1.7D heb ik dit al een paar keer gedaan.
Bij de C3 is dit de eerste keer.
waar moet ik op letten b.v. moet de motorsteun net naast nokkenas riemwiel er helemaal af.
kortom kunnen jullie mij wat tips en tricks geven.
gr h.v.Zandvoort
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Je hebt een PB.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doe je wel verslag hier van je klus, H?
Ter leeringh ende vermaeck!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Het gaat Henny helemaal lukken!
Heb hem net 2 bestandjes gemaild.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Rene bedankt voor de bestanden
ik kan er mee verder
moet eerst opzoek naar torcks gereedschap want de motorsteun moet weg.
mogelijk op citromobile een set torcks sleutels aanschaffen.
ik hou jullie op de hoogte of het allemaal gelukt is
Hoi .
Kunt u mijn misschien ook even dit schema sturen .
Alvast bedankt mvg ricardo
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
H van Zandvoort schreef:ik hou jullie op de hoogte of het allemaal gelukt is
En, klus plat?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo allen
ben nog niet met de C3 bezig geweest
heb inmiddels wel de torxs op de kop getikt op citromobile.
ben eerst met mijn xsara bezig geweest moest weer voor de APK
wielstand achteras was niet goed (kwaaltje van de xsara)dus even een andere achteras gemonteerd
ik wilde geen risico lopen met de APK.
zij is weer goed gekeurd met haar 495000 km op de teller, op naar de 500000
nu is de C3 aan de beurt gaat binnenkort gebeuren
wordt vervolgt
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo allen
Vanavond gestart met de vervanging van de distributie riem.
C3 opgekrikt goed onder klost (denk aan je eigen veiligheid) en rechter voorwiel er af.
Kunststof binnen scherm er afgehaald.
Dynamo ontspannen en de riem eraf gehaald.
Dynamopoelie van de krukaspoelie afgehaald zit met drie m8 boutjes vast.
Kunststof riemkappen boven en onder zitten met m6 boutjes vast deze weghalen bovenste kap kan er al af.
Onderste moet eerst motorsteun voor weg.
Motor nu met een krik iets onder druk zetten niet te veel, tussen krik en carter een breed stuk hout, dit om de carter pan te beschermen.
Omdat ik een takel boven de auto heb, heb ik het motorblok ook hiermee nog extra gezekerd.
Als door het sleutelen de krik onder de carterpan weg schiet weet ik niet waar het blok terecht komt.
De motorsteun vanaf de bovenkant de torks bouten losdraaien steeds voelen of de motorsteun niet onderspanning staat.
Torks bouten van rechterschermsteun losdraaien nu kan het eerste deel van de motorsteun weggenomen worden.
Bouten terug in de steun schuiven kunnen zo niet kwijt raken.
Nu het deel wat aan het motorblok vast zit weghalen, deze zit met drie torks bouten vast en deze zaten knetter vast waarom??
De bouten ook in dit onderdeel laten zitten.
Nu kan de onderste kunststof kap weg genomen worden.
Riem is nu goed zichtbaar.
Krukas gedraaid totdat de 8 mm fixeerpen in de nokkenaspoelie bijna op de plek zit, nu eerst met een haaks gebogen 6 mm pen het vliegwiel geborgd door de pen licht aan te drukken en de krukas langzaam verder te
draaien, pen voel je nu in het vliegwiel schieten.
De 8 mm pen in de nokkenaspoelie nu door drukken zodat hij ook gefixeerd is.
Met typex heb ik de riem gemerkt op de krukaspoelie en op de nokkenaspoelie, deze merk stipjes neem in straks over op de nieuwe riem.
Hierna heb ik met de vingers het wijzertje van de riemspanner iets terug gedrukt, de riem komt nu los en ik kon hem van de spanrol en nokkenaspoelie afschuiven hierna heeft de riem zoveel ruimte dat hij eruit genomen kan worden.
Morgen ga ik een nieuwe halen.
ben er nog niet achter of ik de span procedure moet volgen mogelijk kan ik weer de spanrol via de wijzer terug drukken en zo de riem erop leggen, hij zou dan meteen goed moeten staan.
Zie ik morgen of zaterdag wel.
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
Hallo
hierbij het laatste stukje:
Riem gehaald bij de Brezan
Ik heb toch maar incl. spanrol gedaan, de waterpomp niet deze voelde goed.
Kosten riem en spanrol 65,79 euro
Montage van riem en rol ging zonder problemen ook het afstellen van de spanrol viel best mee.
De stukken die ik van Rene Jongejan had gekregen waren zeer duidelijk Rene nogmaals bedankt.
In de doos van de gekochte riem set zat ook een beschrijving, dus wat dat betreft kon het niet mis gaan.
Na de montage liep de motor prima.
Dus mensen de riem vervangen is best zelf te doen.
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
René Jongejan schreef:Het gaat Henny helemaal lukken!
Zie je wel!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Handige tips al om de distributieriem te vervangen. Ik wilde ook zelf de riem vervangen van mijn vriendin haar C3 pluriel. Ook een 1.4 benzine dus denk dat het wel hetzelfde zal zijn. Iemand nog nuttige foto’s ofzo die mij hierbij kunnen helpen? Ook vroeg ik mij af of krukas- of nokkenastandwiel niet moeten worden losgezet om de riem correct te kunnen spannen, dit vind ik alleszinds niet terug in bovenstaande beschrijving
Totaal aantal Berichten: 72
Geregistreerd: 29-08-2012
- Visa 1.7D
- Traction Avant 11bl
- C3 1,2 Pure Tech Business EAT 6 vol automaat
hallo pouders
let op krukasriemwiel en nokkenasriemwiel moeten niet losgedraaid worden om eea te ontspannen.
door de spanrol te ontspannen is de riem er goed af te halen.
wel moet de dynamopoelie van de krukas afgehaald worden, deze zit in de weg en kan met 3 M8 boutjes losgenomen worden, krukasriemwiel blijft zitten.
krukas en nokkenas moeten zelfs gefixeerd worden met pennen om verdraaien van deze assen te voorkomen.
het spannen van de riem gebeurd met het juist afstellen van de spanrol.
de beschrijving voor het spannen van de riem werd met de riem en spanrol mee geleverd.
gr HvZ
Hallo allemaal , afgelopen zaterdag wilde ik zelf de distributieriem van mijn c3 1,4 benzine van 11-2003 vervangen , dit werd met 160.000km op de teller de hoogste tijd , voor wat informatie in te winnen heb ik wat op internet gezocht en kwam oa bij het videootje van azurauto op youtube terecht , zo gezien zo gedaan , alle onderdelen die eraf moesten ook zo er af gehaald , enkel het (controleren van) op tijd zetten werd me daar niet duidelijk , na verder zoeken kwam ik hier bij t verhaal van dhr v Zandvoort terecht , zo gelezen zo uitgevoerd , die 8mm pen in het nokkenastandwiel en de 6mm pen (na lang zoeken waar dit gaatje zich bevond , wel achter het oliefilter) door het alu huis in het vliegwiel , ik ging er vanuit dat de tandwielen een paar tanden versprongen waren na het bekijken van de oude distributieriem , er waren nl al zon 5 tanden af en er zaten er wat los , nu komt t na de bovenbeschreven methode van dhr zandvoort blijkt dat het krukastandwiel 5 tanden verder komt te zitten dan op de oude tandriem , ik twijfelde sterk wat nu correct was , de oude positie( ja daar is de motor lopend op weggezet , draaide ik echter met ringsleutel 22mm de krukas rond dan kon ik maar een halveslag rond draaien en blokkeerde die , voor t gevoel een klep op de zuiger, t vreemde was dat als je zo met de oude riem erop de motor starte deze gewoon liep zonder bijgeluiden) of d nieuwe positie , ter controle de krukas 2 slagen rond gedraaid en dit ging zonder weerstand ( behalve van de compressie dan) , nu meende ik dat ik t 100% correct gedaan had en daarop de motor gestart , resultaat : een hevig kloppend geluid alsof de ontsteking 40 graden te vroeg stond , motor afgezet en nog eens geproberd : de motor wil niet meer aanslaan , daarop heb ik de tandriem weer terug gezet op de oude positie ( ik schrijf dat de nieuwe riem ondertussen gemonteerd is) ook nu wil de motor weer niet starten , de startmotor draait de motor rond en ik hoor enkel een lichte tik , ten einded raad heb ik nu de distributie op het door dhr van zandbergen beschreven punt gezet , nogmaals de motor proberen starten maar nope , t lijktz nu helemaal einde oefning ; wat is hier niet goed gegaan ??????
ik heb de klepdeksel eraf gelicht en daarop zie ik dat de uitlaatkleppen een normale kleine speling hebben van zon 0,25mm en de inlaatkleppen iets van 3 mm (!) , is dit normaal of zijn hier alle 4 inlaat kleppen krom ?
Totaal aantal Berichten: 440
Geregistreerd: 14-03-2007
- C5 2.0 16v Berline Difference 2 LPG G3
- Saxo 1.4i exclusive
Zoals ik bovenstaand verhaal lees ben ik inderdaad bang dat je een aantal kleppen krom hebt. Waar kom je vandaan? Misschien dat er iemand in de buurt woont die je verder kan helpen?
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Kon je op het moment dat de oude riem er nog om lag beide blokkeerpennen gelijktijdig plaatsen?
Dwz de pen van 6 mm in het vliegwiel en de pen van 8 mm in het nokkenastandwiel.
Namelijk altijd eerst blokkeren voor je de oude riem demonteert.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986