Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
He wat kl*te…
Is de joue niet meer te lassen?
Of als je flens rot is alleen die vervangen (indien leverbaar)?
Life’s too short to drive without comfort!!!
Binnenkort de auto maar eens controleren voor de APK die er over 2 maand aan komt.
Nieuwe voorpijp met katalysator is gelijk wel weer een investering.
Eerst maar eens kijken hoe de 16V technisch verder is.
Wellicht dat we maar een wat creativere manier moeten bedenken voor het uitlaatprobleem.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
CitroMarty schreef:Dank voor het meedenken, ik dacht er zelf ook al aan. Heb nog gebeld maar dat is een belgische 16V. Dus zonder kat…
Maar wel met gat voor de lamdasonde.
En in principe zou jouw BX 16V ook zonder kat gewoon door de apk heen moeten komen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Nou heb ik helaas niet meer veel kunnen genieten van de 16V.
Het begon met inhouden, tot 3000 toeren reed ie nog wel goed bij normaal gas geven maar hield hij in bij 3000 toeren.
Gas geven betekende dat hij alleen maar begon te bokken.
Dit werd steeds erger dat hij steeds meer begon in te houden.
Hij zou vandaag naar de garage maar hij heeft nu helemaal geen zin meer, cq wil niet starten.
Ik dacht dat het het brandstoffilter moest zijn, want het lijkt dat hij geen brandstof genoeg krijgt.
Deze heb ik vandaag zelf vervangen maar de oude kwam nog schone brandstof uit.
En het maakt geen verschil nu er een nieuw filter onder zit.
De startmotor doet netjes zijn werk maar de 16V wil niet aanslaan.
Suggesties, iemand?
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Is de aanvoer van de bezine wel goed?
Loopt de brandstofpomp wel?
En verder de rotor, verdelerkap, kabels En bougies is nakijken!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
En misschien heel dom, maar zit er nog wel benzine in?
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik zou als eerste checken of je ontsteking wel goed werkt.
begin met de basics bij zulke storingen.
Check 1: Komt er benzine in de cilinders -> starten, bougie eruit -> bougie nat dan moet het blok op z’n minst pruttelen als de ontsteking ok is. Geen gerputtel? Dikke kans dat ontsteking niet goed is.
Check 2: met bougie eruit, maar met bougiekablel aangesloten en buitenzijde bougie aan massa even starten -> is er een stevige vonk?
Check 3: Geen idee of het kan bij de 16v, maar je zou de timing vd ontsteking kunnen controleren met een stroboscoop.
Leveren deze drie dingen geen duidelijke hint, dan wordt t echt zoekwerk… Mijn ervaring is dat hiermee je (bijna) altijd erachter komt in welk deel het moet zitten.
Succes! Niets zo vervelend als dit.
Groet, Chris
ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991
Acadiane
Nu
2cv Scharrelston (bouwpakket 1 op 1 schaal)
Even een update over de 16V.
Samen met een kameraad even gekeken naar de auto, en nadat we de
bougiekabels strakker op de bougies hebben gezet start de auto weer als vanouds.
De motor loopt in ieder geval wel weer, maar loopt niet zoals het hoort.
En nog steeds houd het blok verschrikkelijk in, er is niet normaal mee te rijden zo.
Motorgeluid is anders, moeilijk te omschrijven maar klinkt een ruis o.i.d. in.
Tevens komt ie niet verder dan 3000 toeren en begint dan stevig tegen te werken.
Hierbij een oproep voor tips, en de vraag naar ervaringsdeskundigen van een BX 16V.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Klinkt suf, maar kijk eens of de bougiekabels op de juiste manier op de verdeler zitten. Volgorde van ontsteken is 1-3-4-2 en de motor draait in de rijrichting. Wat je beschrijft klinkt me als een niet juiste ontstekingsvolgorde, maar het is lastig om het van afstand te zeggen.
En hoe “vers” is de rest van het ontstekingsspul?
Want als het strakker aandrukken van een bougiekabel al nodig om hem te kunnen starten, dan is het volgens mij wel aan vervanging toe.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Vanaf het BX club forum ook al inderdaad bedacht,
gewoon de kabels, bougies vervangen, kijken hoe de verdeler is.
Hopen dat dat helpt
Zijn de bougiekabels van de 16V hetzelfde als de GTI 8v?
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Als het heel plotseling ontstaan is verdenk ik de ontstekingsmodule, bdp sensor (indien van toepassing bij deze motor) of misschien bobine.
Je kan ook nog even achter onder de auto kruipen en kijken of de aansluitingen van de benzinepomp niet te veel zijn geoxideerd.
Het succes bij het aandrukken van de bougiekabels kan ook toeval zijn. Als ze helemaal brokkelig zijn is het natuurlijk wel duidelijk, maar als ze er nog goed uitzien lijkt het me sterk dat ze ineens problemen opleveren. Meestal begint het met slecht starten bij erg vochtig weer.
CitroMarty schreef:
Zijn de bougiekabels van de 16V hetzelfde als de GTI 8v?
Nee, helaas.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90