Totaal aantal Berichten: 2198
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Hoe is de walm als de motor stationair draait?
Bij de compressiemeting zou ik ook even kijken of je de brandstoftoevoer los kan koppelen, of bijvoorbeeld spanning van de pomp halen.
Totaal aantal Berichten: 555
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Eergisteren: constante blauwe walm bij stationair, goed zichtbaar, duidelijk verbrande olie; een dikkere pluim bij het wegrijden. (lees: met schaamrood op de kaken wegrijden)
Gisteren: minder “dikke” walm ten opzichte van gisteren (maar mogelijk ook omdat er flink minder olie aanwezig was in het blok…)
Brandstofpomp ga ik loskoppelen. Is dit een goeie compressiemeter?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1141
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ik gok toch op een koppakking, want het olieverbruik ligt veel te hoog
Life’s too short to drive without comfort!!!
PieterSanders schreef:In ieder geval ben ik een setje Morettes en een bumperlip rijker, dus mócht Zusje nog enige overlevingswensen hebben, dan zal ze daar rijkelijk voor beloond worden met die zaken, sportbollen en gti-velgen…
Leg de onderdelen nog maar even op zolder
Mijn Fotosessie’s
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
CitroMarty schreef:
Leg de onderdelen nog maar even op zolder
Berging op -1, mag dat ook? Scheelt me twee verdiepingen omhoog sleuren van de spullen .
[n00b modus aan]
Los van de werking van een motor, weet ik (nog) niet zoveel over foutenopsporing, maar ben niet bang om te leren! Ik wil dus enorm hangen aan jullie (basis)kennis.
Koppakking was al eerder een verdachte overigens. Die is ook nog niet uitgesloten. Punaxio meldde al dat je dat in de radiator kan zien door de motor te laten lopen. Moet de motor daarvoor warm draaien of zie je het meteen? Ik meen me te herinneren dat hij een minuut of 20 moet warmdraaien voordat je bubbels ziet?
Kan ik aan de hand van de compressiemeting ook iets zeggen over de koppakking?
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
De koppakking kan op allerlei manieren lek gaan, het hoeft niet altijd te bubbelen. Je kan ook eens kijken hoe je koelvloeistof eruit ziet, als dat een dikke bruine smurrie is, is daar je olie gebleven.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
“Goed” nieuws: olie bijgevuld vandaag en een stukje gereden. Blauwe walm is weer minder in “dikte” en oogt minder blauw. Hij stinkt ook minder naar verbrande olie. Bubbelen doet ze helaas niet (of ik was te ongeduldig), maar warm worden doet ze wel en naar mijn idee rap ook. Koelvloeistof oogt van bovenaf bruinig (was ooit blauw) en het peil is sinds de laatste meting wel gezakt. Ik kon het nu beter zien; lang leve een goede zaklamp.
Plan de campagne is nu: koelvloeistof aftappen en bekijken. Dan is daarna de vraag: wat dan? Tips? Ideeën? Ik kan ze goed gebruiken.
Totaal aantal Berichten: 9068
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Heb je de koelvloeistof ook op je vingers gehad? Als het vettig en kleverig aanvoelt.. Overigens wil ik de pret niet bederven over het goede nieuws, maar ik lees iedere keer weer dat die dan weer wel en dan weer niet rookt. Hij zuipt olie als de malle, en walmt/stinkt af en toe als een malle, dat hoort gewoon niet, ook niet af en toe.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1195
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Neem een dunne staaf ijzer o.i.d. Steek die door de vulopening in de koelvloeistof.
Zit er vette smurrie op die staaf, dan is het mis.
Totaal aantal Berichten: 174
- BX Cannes
- BX Deauville
Je hebt nu verschillende keren olie bijgevuld, dan moet je wel ongeveer weten wat je olie verbruik is.
Je olie kan op verschillende manieren verdwijnen:
- naar je kvs, via koppakking
- naar je cylinder via koppakking en klepseals
- naar je injectiehuis/luchtfilter via je carterontluchting.
- naar buiten, lekkage van je pakkingen (koppakking, carterpakking, kleppendeksel) of keerringen (krukas, nokas)
Als het niet het laatste geval is, betekend dat je olie dus op een andere manier verdwijnt, en dat het waarschijnlijk veel tijd of geld kost om dit op te lossen.
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Nou, hoe dan ook, Pasmans in Hardenberg gaan ermee aan de slag. Was een fraaie dag, mooie auto’s gezien, heerlijk gekletst over Citroën en een idee van wat het gaat kosten om Zusje weer oké te krijgen. Auw. Maar goed, het zij zo.
Totaal aantal Berichten: 2107
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Leuk adres! Wat boft zusje toch met zo’n baas
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Leuk om vanmiddag zo spontaan een forummer tegen te komen
Het is een leuke bx, die het volgens mij best waard is om gerepareerd te worden!
Toen je wegreed was de oliewolk duidelijk te zien trouwens
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Het repareren is voorlopig even in de koude ijskast gezet. Enerzijds omdat ik toch twijfel over het redden van déze BX (immers, de GTI vraagt ook nog wat centjes voordat ze APK-waardig zal zijn) en anderzijds omdat ik weinig directe plannen heb met deze BX, behalve verkoop in de (nabije?) toekomst. Los daarvan heb ik samen met Citroofreak Bram (hij meer dan ik) de kop van de 1.6 TZI-sloper grotendeels los gemaakt, dus een vervangende kop -met goede klepseals, +/- 500 km geleden zijn daar de klepseals gedaan en 1000/1500 km daarvoor was de koppakking (ook) al gedaan- is er. Het enige wat minder is: als je de kop doet, moet de distributie erbij, de waterpomp kan dan ook maar beter meteen en alle pakkingen… bij elkaar ook alweer goed voor een kostenplaatje van 700, 800 euro.
Daarentegen gaat het rijden weer beter. Ja, ze stinkt, ja, ze rookt nog steeds, ja, het oliepeil daalt gestaag, maar koelvloeistof blijft daarentegen wel hangen. Tenminste, die heb ik niet meer bij hoeven vullen sinds tijden (en voor elk ritje check ik beide vloeistoffen). Ze lekt verder ook (nog steeds) nergens. Wat een fijne wagen is het. *zucht*
Maar, los van het omhoogschoppen van dit topic, heb ik ook nog een vraag. Als ik de logo’s achterop eraf wil halen, wat kan ik het beste gebruiken om de kitresten te verwijderen? Tips, trucs, alles is welkom.
Totaal aantal Berichten: 1036
- BX 16 TZI Automaat
je hebt kit verwijderaar, daar word je kit zacht van.
Trouwens pieter de tzi, heeft die dat buisje voren in orde dat kapot is bij mij (tussen de pomp en de hd regelaar?), of laat je de motor even voor wat het is?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar