Onlangs is de brandstofpomp van mijn Xsara 1.8i 16v volledig doorgebrand. Kunstofdelen aan het motortje waren gesmolten. Was een gevolg van lege tank wat weer een gevolg was van een poreuze aanvoerslang.
Inmiddels heb ik de aanvoerslang en het brandstoffilter vervangen door nieuw. De pomp heb ik van de sloop gehaald. De pomp draait wel en levert ook druk, maar er komt geen benzine via de retourleiding terug (als de motor op LPG loopt). De motor wilt ook niet op benzine lopen of starten.
Wellicht levert de pomp toch niet voldoende druk aangezien er via de retour leiding geen brandstof retour komt. Wat ik wel vreemd vind is dat de motor totaal niet op benzine wilt lopen. Als ik van LPG (AG systeem) overschakel naar benzine valt de motor direct helemaal stil. Geen gepruttel, niets. Begin nu te twijfelen aan de benzine-injectors. Gaan deze wel open? Of zijn ze misschien verstopt? Gen idee hoe ik kan nagaan of de injectors wel een puls krijgen. Dus als iemand weet hoe ik dit kan meten?...
De pompdruk kan ik zelf helaas niet nameten. Weet iemand wat de opbrengst per uur/minuut moet zijn van de benzinepomp? Want dat is natuurlijk wel makkelijk te meten (benzine aanvoerslang losnemen en benzine opvangen en hoeveelheid meten).
Misschien nog andere suggesties?
Alvast bedankt voor jullie adviezen!
Even een update…
Heb zojuist de opbrengst gemeten. In 10 seconden wordt er ongeveer 1 liter opgepompt (= 360 liter per uur). Dat lijkt me ruim voldoende toch?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Lijkt me voldoende ja. Krijg je ook benzine onder de motorkap? Ik verwacht dat er iets fout gegaan is bij het vervangen van de slang of filter. Misschien slangen omgewisseld of filter verkeerd om? Zo lang er niets retour komt dat eerst oplossen. Injectoren komen pas daarna aan de beurt.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Heb de druk inmiddels ook kunnen meten.
De pomp levert een druk van 90 PSI (ongeveer 7 Bar), dus dat moet voldoende zijn.
Vreemd genoeg krijg ik toch geen benzine via de retour uitgang van de rail.
Nee, slangen zijn niet omgewisseld en filter is ook juist aangesloten.
Het lijkt erop alsof de drukregelaar vast zit.
Maar zou dat er ook toe kunnen leiden dat de motor niet wilt starten/lopen op benzine?
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik heb dat zelf een keer gehad met een XM, die liep nog wel maar beroerd. Je verzuipt hem dan natuurlijk. Maar die 7 bar meet je onder de motorkap?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ja, die 7 Bar is gemeten onder de motorkap.
Heb de aanvoerslang losgenomen van de rail en aangesloten op een compressiemeter.
Er staat dus 7 Bar op de rail i.p.v. 3 Bar, dus de motor verzuipt wellicht.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Maar waar zit de drukregelaar? Bij mijn Xm na de rail. Dus je zou parallel moeten meten. Maar als je geen retour krijgt lijkt het wel op de drukregelaar.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De drukregelaar zit op de injector rail.
Ik krijg idd geen retour dus de drukregelaar is wel erg verdacht.
Ben al op zoek naar een vervangende drukregelaar.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Lijkt me verstandig ja
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Vandaag heb ik de drukregelaar vervangen door een nieuwe, maar er komt nog steeds geen benzine retour.
Heb de rail doorgeblazen met perslucht en dat heeft ook niet geholpen.
Ik sta nu ff voor een raadsel…
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gaat de drukregelaar wel open op perslucht?
Geen retour, is dat bij de tank of direct na de drukregelaar onder de motorkap?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
De drukregelaar gaat ook niet open op perslucht.
Geen retour is op de rail. Dus als ik de retourslang op de rail los neem komt er geen brandstof retour.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Met perslucht zou die open moeten gaan, is immers meer dan 3 bar. Dan zit die vast, of defect.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ja, zowel met perslucht als met de aanvoer van de pomp (die levert tenslotte ook voldoende druk zoals ik gemeten heb) zou de drukregelaar open moeten gaan. Maar vreemd genoeg gebeurt dat niet. Ook niet met de nieuwe drukregelaar die ik erin gezet heb.
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Dan moet daar iets mee zijn. Kan dat ding niet uit elkaar?
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
Ik moet ff diep door het stof gaan!
Nadat ik even de dwarsdoorsnede van de drukregelaar bestudeerd heb kwam ik tot de conclusie dat ik toch de aanvoer en afvoerslangen bij de brandstofpomp verwisseld had, zoals je al aangaf in je eerste reactie.
Dom, dom, dom…
Inmiddels loopt de Xsara weer als een zonnetje!
Dankjewel voor je hulp boukewerff!!!