











































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik gok dat het een modeljaar 72 is.
Het eerste modeljaar met inliggende klink, maar nog wel DS op de C stijlen.
Vanaf modeljaar 73 het DS logo vervangen door Pallas op de C stijl.
Wat voor motor zit erin?
Het stuur kan ook nog een indicatie geven. (zwart wikkelstuur of dikker stuur)














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heren, vergeet aub nietbdat we het niet hebben over een in Frankrijk gebouwde ds. Deze auto is lokaal gebouwd en kan dus op vele punten verschillen met de auto’s die wij hier hebben.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat wordt idd een lastiger verhaal, op zoek naar een expert in dat gebied


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
In elk geval zijn de gordels met ‘vliegtuigsluiting’ geen goed criterium: in mijn DS Break uit 74 zaten die ook. De laatste modellen hadden een iets simpeler snelheidsmeter, waarbij de remafstand niet meer zo mooi wordt aangegeven. Maar ja, als chassinr. en motor vervangen is, kan het dashboard natuurlijk ook gewisseld zijn.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Stef Sep schreef:
Ik zal een gewone bobine bestellen zonder voorschakelweerstand, samen met een lang ander verlanglijstje. Op de bobine zelf staat trouwens 12 volt?
Hi Stef,
Ik zou die bobine lekker laten zitten. De voorschakelweerstand zit er om de stroom bij ingeschakeld contact met niet lopende motor te beperken. Als het contactpuntje bij inschakelen contact gesloten is, loopt er een flinke DC stroom die de bobine flink opwarmt en uiteindelijk verbrandt. Bij lopende motor is de duty cycle van de bobinestroom ~65% (contacthoek van 58 graden) en dus de thermische opwarming 35% lager dan bij niet lopende motor. Sowieso gedraagt een bobine zich niet meer als een ohmse weerstand bij draaiende motor en wordt de stroom nog verder beperkt. Doordat je een 123ignition hebt ingebouwd, loopt er geen stroom door de bobine bij niet draaiende motor. Die voorschakelweerstand heb je dus niet meer nodig.
Erg mooi project, kijk uit naar de tekeningen voor versterking chassis! Hoop dat je dat uitvoerig beschrijft.
Gr, Matthijs














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Arjan Verkade schreef:Ik gok dat het een modeljaar 72 is.
Het eerste modeljaar met inliggende klink, maar nog wel DS op de C stijlen.
Vanaf modeljaar 73 het DS logo vervangen door Pallas op de C stijl.Wat voor motor zit erin?
Het stuur kan ook nog een indicatie geven. (zwart wikkelstuur of dikker stuur)
Al het plaatwerk komt van een andere auto, dus helaas geven de deurklinken geen indicatie, Het stuur is er een met foam, vond ik eerst niet zo mooi als die met de gebogen spaak, maar begin er toch aan te wennen.
Het gaat inderdaad om een DS die hier in Zuid-Afrika in elkaar is gezet, ik zal het dus waarschijnlijk nooit weten.
Vraagje; wat voor schroefdraad hebben de achtergordelbevestigingen?
Ik wil na het werk meteen even langs de boutenboer om de achtergordels er in te zetten.
Groeten,
Stef
inliggende klink ,of opliggende klink
dat is een heeeeeeleboel werk om te verwisselen aan de auto/chassis , de slotplaat/vanger is anders evenals de bevestiging aan /in de deurstijl
alles kan natuurlijk , maar denk dat het type deurklink toch een redelijke betrouwbare indicatie is voor bouwjaar vanaf





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gordels hebben hier in Nederland 7/16” (20 UNF 2B) draad. Niet metrisch dus.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
algra schreef:inliggende klink ,of opliggende klink
dat is een heeeeeeleboel werk om te verwisselen aan de auto/chassis , de slotplaat/vanger is anders evenals de bevestiging aan /in de deurstijl
alles kan natuurlijk , maar denk dat het type deurklink toch een redelijke betrouwbare indicatie is voor bouwjaar vanaf
Eens.
Maar als ze in Zuid Afrika pas bij bijvoorbeeld modeljaar 73 inliggende klink zijn gaan gebruiken ipv modeljaar 72 dan moet je dat wel eerst even zien op te zoeken.
Mooi projekt Stef, met zo te zien prachtige basis.
Voor je de slijptol erin zet: heb je al eens overwogen om in plaats van een 4-deurs, een 2-deurs Chapron le Caddy te bouwen? Is wat mij betreft de mooiste cabrio-uitvoering, met prachtige lijn,lange kont,originele (dus niet verlengde)voordeuren, verlaagde voorruit, korte en lage kap, mooi schuin aflopend. Is zelfs met de kap dicht mooi.
Goed in eigen beheer te bouwen,zonder een complete “kit” te moeten aanschaffen (die bestaat hiervoor ook niet). Wel (uiteraard) veeeeeel uren en creativiteit nodig. Ik heb er een gebouwd en voor de chassisversteviging een mix van Chapron, mijzelf, Ivanoff en Egbert-ideeën gebruikt. (de dwarsversteviging onder de voorstoelen"bak” van Egbert bv is subtiel en geniaal).Bij interesse, stuur gerust een PM,
veel bouwplezier
Ton














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dankje Ton! PM is verstuurd.
Mijn ervaring is dat om iets echt mooi te doen je eerst een prototype moet maken, die mislukt altijd een beetje en als het klaar is weet je precies hoe je het wel moet doen. Het volgende project en de ultieme droom is een 2 deurs, dat is inderdaad de allermooiste. Het lijkt erop dat ik een originele gevonden heb in Afrika, later meer….
Maar nu eerst een praktische 4 deurs voor het hele gezin.
Vraag aan ervaren DS cabrio rijders; Hoe zit het met wind tijdens het rijden met een open cabrio; wapper je helemaal suf? Ik ben bijna 2 meter lang; tot welke snelheid is het nog lekker? en achterin?
Groeten,
Stef
Voor : tot hoge snelheden goed te doen. Altijd een petje op tegen zonverbranding kruin en tegenlicht.Denk ook aan oordopjes tegen de herrie
Achter: is al snel niet prettig. wordt vaak boven de 90 kmu erg naar, vooral bij langer haar dat dan in de ogen gaat slaan. Altijd een pet/muts/haarband op helpt al heel wat. Ondanks dat hebben mijn kinderen goede herrieneringen aan de vakanties met de cabrio’s. Ik heb als kind ook heel veel km’s achter in de cabrio gezeten, veel pijn geleden ( stoere jongen met lang haar en zeker geen muts op zetten), maar ondanks dat toch een liefde voor cabrio’s over gehouden.
@ Ton: helemaal met je eens, is de mooiste DS cabrio. Misschien iets voor mijn volgende.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vraagje over de koplamp bevestiging; Mijn rechterkoplamp zit helemaal los, Het zijn andere units dan van mijn break (die zijn niet zo makkelijk afstelbeer). Ik heb even in de DS bijbel gekeken (http://www.SPAM) maar daar mis ik net de details hoe de unit op de pinnetjes zit bevestigd. SPAM; heb jij daar toevallig wat meer details van? Ik zie een pennetje in de plastic behuizing en dan 2 lange stelbouten met plastic kop. Zit deze in speciale klemmetjes in de unit ofzo?
Net 220 euro uitgegeven aan 2 nieuwe achterbanden 185/80… Pijn….
Groeten,
Stef
Stef,
Geef even aan welke foto je bedoeld, dan kan ik eens spitten in mijn archief.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Hier is het net niet te zien. Het gaat me om de buitenste unit, hoe die op de pinnetjes zit bevestigd.
Jouw datum 16-10-11
Alvast bedankt SPAM