


Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Hallo luitjes,
Gisteren een mooi tochtje gemaakt samen met heel wat ID/DS-en op pad naar Amerongen. Mij DS Super rijdt altijd prima, maar als de motor echt warm is gedraaid, is het optrekken geen feest. Zo ook gisteren tijdens de toerrit waarbij de snelheden meestal wat lager zijn. Bij elk stoplicht werd het slechter, hortend en stotend optrekken, niet fijn. Nadat ik op benzine overschakelde was het probleem meteen weg.
Dus het moet ergens aan de gastoevoer liggen. Maar als de motor niet te warm is of als het toerental boven de 2000 is ervaar ik ook geen problemen. De gasinstallatie is nieuw en bevat als verdamper een Gas Motor Systemen E 90 (GMS E90) van 100 kW. Er zitten 2 stelschroefjes op, dus ik hoop dat iemand er verstand van heeft. Of wellicht een gas-boer weet die gewend is aan oldtimers…
Iemand een idee?
Afgaande op m’n ervaring met verdampers van ongeregelde lpg-installaties op klassieke Range Rovers, denk ik dat de kleine schroef voor het stationair toerental is en de grote voor de toevoer bij last.
Grove afstelling: knop open draaien bij warme motor, toerental op ongeveer 3000 brengen en dan de stelknop terugdraaien tot de mptor reageert op het afgenomen gasvolume.
als Citroen een 4x4 maakt, hoef ik geen Range Rover meer








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Die GMS is prima, een van de betere verdampers voor een DS.
Inderdaad, de “kleine"schroef op de verdamper zelf is voor het afstellen van de hoeveelheid LPG als er geen/nauwelijks onderdruk wordt gemaakt in de venturi, dus bij stationair toerental. Deze stel je als eerste.
De grotere schroef in de slang stelt het mengsel bij (deel)last in. De hier afgestelde hoeveelheid komt dus bovenop die welke langs de stationairschroef loopt. Als je hier veel aan moet draaien (meer dan 1/8 omwenteling) moet je daarna de stationair weer doen, en zo heen-en weer tot alles stabiel is.
Dat gezegd hebbende: je kunt er flink aan draaien, en er zijn forummers (en zeker niet de minst kundigen) die beweren dat je dat op gevoel of gehoor wel aardig kunt afstellen. Mijn ervaring is dat dat niet of zelden een succes wordt. Ik heb het menig maal geprobeerd, en dan lijkt het steeds wel OK tot je gaat rijden, dan is het toch weer niet lekker. Naar de garage, aan de CO-meter en binnen vijf minuten perfect. Het is niet onbekend dat die afstelling af en toe verloopt, dus is het fijn als je iemand kent die een CO-meter heeft, zodat je de afstelling bij elke beurt even kunt opfrissen.
Als de gasinstallatie nog nieuw is kun je misschien even bij het inbouwstation langs gaan?
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Wordt de verdamper wel goed warm? Zit er een goed mengstuk op de carbu?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>


Totaal aantal Berichten: 88
Geregistreerd: 31-07-2011
- ID/DS DSpécial Confort - ID19B
Deze verdamper heeft een derde “bias” aanpassing die kan worden gevonden door de aftapplug te verwijderen. Achter is een schijf met 8 of 9 verschillende grootte gaten die je kunt draaien om te kiezen welke actief is. Hoe groter het gat - het meer LPG bij elk toerental. Niet zoals de grote stelschroef die is rev afhankelijk.
Als je de grote “power valve” helemaal open en zijn nog steeds mager kan het zijn dat deze aanpassing is verkeerd.
Het is een pijn in de kont met deze verdamper. Anderen hebben slechts 3 schroeven.
1968 ID 19B -> 1970 DSpecial -> ?
Mijn ervaring met het afstellen van LPG: ga naar een goed LPG-inbouwstation waar ze de zaak binnen korte tijd goed af kunnen stellen.
De kosten zijn te verwaarlozen en je wet zeker dat het goed staat, LPG op gevoel afstellen is en blijft een gok naar de juiste afstelling.
Kom morgen naar mijn lezing in regio midden en je weet gelijk heel veel over afstellen LPG ( en als toegift ook nog over tunen carburateur)
Mijn tip, bouw een lambda sonde in en je kan voortaan altijd rijdend controleren of je mengsel goed is.
Maar op gevoel gaat ook prima, maar dat moet wel rijdend. Dus hoofdschroef beetje bij draaien, rijden, stoppen, motorkap open weer bijstellen etc. Ook daar geef ik morgen een alternatief voor.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Hallo forummers,
Dank voor jullie snelle reacties… als ik het samenvat het wordt of naar een lezing of toch naar een goed LPG-inbouwstation. Voor het eerste zou ik een vrije avond moeten hebben (helaas niet morgen) en voor het tweede een goede tip waar ik zo’n station zou kunnen vinden. Mijn DS-man heeft alles vorig jaar perfecto ingebouwd, maar voor zover ik weet heeft hij geen CO-meter. Hij is denk ik meer de man van proefondervinderlijk alles in te regelen. En ik heb het gevoel dat dat met LPG wellicht wel kan maar dat de stelling ‘meten is weten’ hier beter tot zijn recht komt.
Iemand nog goede tips voor een LPG-afsteller in de buurt van Haarlem-Amsterdam?








Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Je hoeft niet per sé naar een LPG-afsteller. Elke garage die zelf APK doet heeft een zgn 4-gas meter, die ook CO-gehalte kan meten. Heel veel garages die zelf géén APK doen hebben ook zoiets, misschien niet (meer) apk-waardig maar prima voor dit werk.
Weet iemand of de club er een heeft in de sleutelwerkplaats in Kudelstaart? Dat zou best handig en nuttig zijn!
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Als je een keertje in de buurt van Hulst bent moet je zeker binnen springen bij http://www.telefoonboek.nl/bedrijven/t2555863/heikant/lpg-gasinbouw-de-visser/
Als die het niet geregeld krijgt dan niemand.
Vaak nog gratis ook, laatste drie keer dat ik er kwam toch en geen enkele installatie was door hem ingebouwd.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Hulst… ja dat is wel een mooi ritje, maar een tikkie te ver uit de buurt!














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar… voor je aan de verdamper gaat draaien moet je zeker weten dat een aantal zaken in orde zijn:
- kleppen goed gesteld?
- ontsteking goed op tijd?
- bougies, kabels, verdeelkap en rotor goed?
- geen valse lucht?
Als dat allemaal in orde is heeft afstellen zin
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Hallo Waterman (en anderen),
De DS is mijn dagelijkse auto en ik breng deze dan ook netjes voor de beurten naar een DS-specialist. Ik mag dus aannemen dat dit allemaal in orde is. En behalve dat mijn dame met warme motor op gas slecht optrekt, heb ik totaal geen klachten.
Maar zoal lezende heb ik al besloten er zelf maar niet aan te gaan draaien op goed geluk. Bij mijn werk zit een LPG inbouwstation genaamd ‘van der Bilt autogas’. Iemand daar ervaring mee?
Verder wat technische specs doorgelezen van verdampers en hoe deze werken. Een verdamper zet dus het vloeibare gas om in gas (verdamping) waarbij de verdamper als bijwerking erg afkoelt. Hiervoor is dus warmte nodig wat verklaart waarom een verdamper is aangesloten op de koelvloeistofleiding. Ergens wordt er ook lucht aangezogen om dit te mengen met het gas. Nu vraag ik me af of de temperatuur van die lucht wellicht iets te maken heeft met dat horten en stoten. Immers mijn dame loopt prima op gas zolang het niet te warm wordt onder haar voetjes. Komt deze lucht van de koude aanvoer of juist warme??
Nou ja wellicht kan iemand hier nog een lichtje over laten schijnen. Ik vind het altijkd fijn als ik exact weet hoe iets werkt. Ik zal toch maar eens naar zo’n LPG boer gaan en de boel op CO laten inregelen. Wie weet is dat voldoende.














































Totaal aantal Berichten: 43340
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
volgens mij kan je prima naar van der Bilt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zit er bij jou een klep voor het luchtfilter voor de keuze lucht aanvoer via spruitstuk of naar voren. Als die bij warmer weer nog op spruitstuk staat kan je ook bij warm weer slecht lopen krijgen.
Slecht trekken bij warm weer klinkt overigens als te rijk mengsel en je kan proberen de hoofdregel schroef 1/4 slag dicht te draaien en evt nogmaals. Als je goed onthoud wat je doet kan je altijd terug.
Uitleg:
Warme lucht is minder dicht en heeft minder zuurstof. Gas aanvoer blijft idem, dus dan rijker mengsel.
( en als extraatje: vochtige lucht bij regen-> deel zuurstof wordt verdrongen door waterdamp -> bij gelijke hoeveelheid gas ook te rijk).
Dit soort dingen kan ik nu ik een lambda sensor heb gelijk meten!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Hi Egbert,
Dank voor je info. Klinkt allemaal logisch: te weinig zuurstof / te veel gas = verzuipen ... Hoe krijg je dat goed met een lambda sonde? Zit die in de gastoevoer waar deze de O2 meet en dan het gas kan afknijpen oid?
Je truuk met een 1/4 terug schroeven ga ik proberen. Zal met een merkstift de orginele plek markeren zodat ik ook weer terug kan draaien. Ik heb nog een foto gemaakt die dacht ik duidelijker was maar ik weet niet of het gelukt is. De lucht lijkt wel van de luchtfilter te komen. Als je dus langzaam rijdt kan ik me voorstellen dat die sterk opwarmt en zoals jij zegt, warme lucht heeft minder zuurstof dus dan klopt je mengsel niet…
ben heel benieuwd hoe jou sonde werkt!