1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
stuur trilt /blokkeert in snelle bocht / status update hydraulica en grote beurt
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 02 april 2013 01:57 PM

Eigenlijk al vanaf he begin dat ik de C6 heb gaat het stuur best heftig schudden als ik flink stevig door een (lange) bocht nar rechts ga, bijvoorbeeld een op- of afrit van de snelweg. Stuurbekrachtiging lijkt dan tegen te werken, of ophanging lijkt ergens te “blokkeren”. Vanochtend nog eens geprobeerd met zomerbanden en het leek alsof het stuur gewoon even vast stond. Uiteindelijk wel goed de bocht uit gekomen, maar erg lekker voelt het toch niet, als moet je echt wel een beetje stevig door de bocht gaan. Ik had het idee dat het in de loop van de tijd wel wat erger is geworden (lees: bij lagere bochtsnelheden optreedt). Bij bochten naar links heb ik het overigens nog niet kunnen constateren, maar daar zijn er ook minder van…
De auto rijdt verder helemaal prima en ook bij parkeren geen rare geluiden.

Vanochtend de auto maar eens laten uitlijnen bij een specialist. Bleek dat de voorwielen toch wel wat uit het lood stonden (alleei naar buiten). Dus dat is nu aangepast. Deze week nog maar eens proberen of het nu verholpen is. Anders toch nog eens grondige inspectie van de voorwielophanging of stuurhuis (?) laten doen. Fuseekogels, silent blocks e.d. zijn in ieder geval nog ok. Misschien onderste lager van de wielophanging? Deze geeft geen speling, maar is wellicht toch niet helemaal zuiver meer?
Iemand dezelfde ervaringen, of suggesties om ergens (anders) nog naar te laten kijken?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 17 april 2013 01:34 PM
  [ # 1 ]

Voor de geïnteresseerden hier het vervolg van het trillende/blokkerende stuur in een snelle bocht (naar rechts).

Gisteren een monteur laten rijden en ook die ervoer het euvel dat het best omschreven kan worden als dat het linker voorwiel rechtdoor lijkt te willen i.p.v. de bocht om. Het treedt op tussen de 60 en 80 km/h, afhankelijk van de belading, bijvoorbeeld op een afrit van de snelweg (klaverblad).

Op de brug nergens speling in de ophaninging kunnen vinden, maar met de handen aan het wiel trekken bereik je natuurlijk nooit de krachten die erop komen als wanneer je hard door een bocht gaat. Verdachte is vooralsnog het onderste scharnierpunt van de ophanging. Daar kan vocht in komen en vervolgens kunnen de lagers uitslijten, waardoor er bij een bepaalde stuurstand met een bepaalde kracht te veel wrijving kan ontstaan.

Hiertoe wordt de dame volgende week onder handen genomen en de ophanging uit elkaar gehaald. Er wordt dan ook direct naar de (beruchte) fusee gekeken, ofschoon die bij de nieuwere types toch minder snel lijkt te slijten. Dat geldt ook voor de vervangen onderdelen. Ze vertelden me in de garage dat ze die nog nooit voor een tweede keer hebben hoeven te vervangen.

Wordt vervolgd dus…

Ondertussen niemand die dit ook heeft ervaren? Ik zou zeggen: vanmiddag allemaal eens lekker stevig een klaverblad nemen! Ik ben benieuwd of ik echt de enige ben! Smile

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 april 2013 10:46 AM
  [ # 2 ]

Vervolg…
Gisteren C6 weggebracht. Garage heeft de ophanging (fusee, lagers e.d.) uit elkaar gehaald. Slijtage viel eigenlijk mee zeiden ze, maar uit voorzorg wordt de hele boel vernieuwd aan beide kanten. Zal wel een flinke duit kosten en fingers crossed dat het probleem daarmee is verholpen…
Vanmiddag auto weer ophalen. To be continued…

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 april 2013 01:14 PM
  [ # 3 ]

Typisch de Bovag methode. Eerst overal nieuwe onderdelen in stoppen om dan te constateren dat het misschien toch wat anders was. De klant betaalt toch wel.
Zo’n onderste fusee kost ca € 120, de standaard Citroën vervanging van de onderste silentbloc’s ook zo iets (Oldenhage doet die voor € 35).
Ik zou mij dus niet verbazen over een rekening in de orde van € 500. Wie weet is het alleen een stuurkogel.
Hoe oud is de auto en hoeveel heeft die gelopen?

Ik kom al twintig jaar bij een merkloos service station. Daar zoeken ze grondig tot ze iets met speling vinden en vervangen dat dan.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 april 2013 01:15 PM
  [ # 4 ]

Met 500 kom je er niet Jan…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 april 2013 01:19 PM
  [ # 5 ]

Kan je nagaan, dure gok.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 april 2013 01:44 PM
  [ # 6 ]

Hi Jan,

Ik vind je reactie een beetje kort door de bocht, aangezien je de garage niet kent en er zonder meer vanuit gaat dat deze (dus) niet goed is en ze zomaar iets doen om eraan te verdienen.
Ik zeg je: dit is een officiële Citroën=-dealer die veel C6-en in onderhoud heeft en de auto goed kennen. Ze denken aan klanttevredenheid op de lange termijn en niet aan klanten op kosten jagen tegen ebeter weten in. Ik kom hier dus al jaren met 2 auto’s en ben er erg tevreden over omdat ze hun werk grondig doen, maar niks wat niet nodig is. En bovendien tegen hele redelijke tarieven. Ze doen daarnaast altijd alles in overleg met mij en niet zomaar wat.

De auto is van 2009 en is net over de 100.000 km gegaan, maar het probleem doet zich al wel wat langer voor en is daarvoor al menig maal nagekeken, uitgelijnd, afgesteld, etc. Dit is dus niet zomaar een reparatie op de bonnefooi, maar meer in de trant van: we kunnen echt niks anders vinden en aangezien het feit dat deze onderdelen bij de C6 wel een bekend slijtagepunt zijn is dit het meest waarschijnlijke.

Het probleem, zoals ik ook al had beschreven, is dat je met de hand op de brug npooit zoveel kracht kunt zetten als met pakweg 70 km/u rijdend door een bocht, waardoor speling moeilijk is vast te stellen.
Ik ga ervanuit dat ik inderdaad richting de 3 nullen kom voor de rekening. Het zij zo. Indien het daarmee verholpen is kunnen we altijd nog eens proberen een coulance van Citroën te krijgen, al reken ik daar natuurlijk niet op.

Ik zal jullie op de hoogte houden, want dit kan zeer bruikbare informatie opleveren voor andere C6 (en C5-3) rijders en dat is ook precies de reden waarom ik dit hier post en waarvoor mijns inziens het forum ook bedoeld is.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 april 2013 02:16 PM
  [ # 7 ]

Ik zei ook niets over die garage, alleen over de aanpak van de merkdealer in het algemeen.

Als je net over de 100k bent en het probleem al eerder had lijkt mij garantie (niet coulance) voor de hand liggen.

Als je voorbij de garantie bent wordt het kostentechnisch zinvol naar een merkloos servicestation of een Citroenspecialist (geen dealer) uit te kijken. Die kunnen alternatieven inzetten die een dealer niet mag toepassen.
Zoals Oldenhage die een list bedacht voor de onderste silentblocs en Lijzenga, idem voor de roestende koelwaterleiding van de 2.7 HDi (€150 ipv €750). En zo zijn er meer.
Tenzij geld geen rol speelt, uiteraard.

De mijne, uit 2006 met 235.000 km heeft het trillingsprobleem gelukkig niet.
De vorige eigenaar heeft al wel de onderste triangels met bijbehoren en omstreken (laten) vervangen.
Maar ja, die schreef zo’n 60.000 € (exclusief reparatie en onderhoud) af op de auto. Ik kocht hem voor € 9.995,-.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 april 2013 02:26 PM
  [ # 8 ]

OK, wellicht een miscommunicatie dan, al vind ik dat je nog steeds alle dealers een beetje over 1 kam scheert. Ik begrijp dat je fan bent van je eigen garagage, maar ook daarbij moet op de lange termijn blijken wat de kwaliteit is natuurlijk, al wil ik dat hier niet in twijfel trekken hoor.

En geld speelt altijd een rol, net als tijd (want tijd = geld): een ritje naar de randstad kost mij ook sowieso een dag en als ik die uren (en kilometers) ga rekenen, dan zit ik ook al gauw aan een bedrag met 3 nullen… Wink Tja, ik moet die C6 ergens van betalen! Smile
Die vorige eigenaar heeft dan inderdaad flink afgeschreven!

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 april 2013 02:48 PM
  [ # 9 ]

Niet iedereen realiseert zich dat een dealer dikwijls gebonden is aan door het merk voorgeschreven oplossingen.
Een mooi voorbeeld zijn de hydrauliek leidingen naar de achterzijde van de XM. Die roesten nogal eens door boven de achtertraverse.
De dealer mag alleen de gehele leiding vervangen. Die leiding zelf kost al een boel, maar aan de benodigde uren loop je geheel leeg.

Niet merkgebonden bedrijven kunnen dat anders doen. Het achterste deel vervangen en onderweg de boel aan elkaar koppelen. En dat kan in 1,5 uur en twee tientjes materiaal.
Kwalitatief zeker niet minder, maar kostentechnisch pure winst.

Dat is dus een systematisch verschil in de methode van aanpak die de dealer niet en de merkloze wel ter beschikking heeft.
Goedkoop kan heel goed kwaliteit betekenen.

Ergerlijk is dat nogal wat merkdealers de kans benutten en waar ook maar mogelijk de a-technische klant het bos insturen met (achteraf) overbodige nieuwe onderdelen. Heel goed voor de lange termijn? Ik denk van niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 april 2013 03:39 PM
  [ # 10 ]

Kijk, toch een goeie garage: ze zijn met de computer op schoot toch nog eens even gaan rijden en wat denk je? LDS-fout: oftewel hydraulische vloeistof ging blijkbaar “klotsen”, al stond deze niet te laag. Vloeistof bijgevuld tot het maximum en probleem verholpen! Smile Da’s een stukje goedkoper dan de kogels vervangen! Smile
En dat hele onderdelen vervangen moeten worden op voorschrift van de fabrikant, daar heef tmijn garage een broertje dood aan, tenzij dat er argumenten zijn om dat wel te doen (bij distributieriem ook spanrollen vervangen en vanaf bepaalde leeftijd dynamo / waterpomp, omdat ze de boel dan toch los hebben), maar altijd in overleg.
Dus: gaat in een snelle bocht je stuur trillen: LDS bijvullen! Smile

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 23 april 2013 04:02 PM
  [ # 11 ]

Hulde!

Misschien goed om hier een How To van te maken onder een Sticky

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 april 2013 04:08 PM
  [ # 12 ]
JanSr schreef:

Een mooi voorbeeld zijn de hydrauliek leidingen naar de achterzijde van de XM. Die roesten nogal eens door boven de achtertraverse.
De dealer mag alleen de gehele leiding vervangen. Die leiding zelf kost al een boel, maar aan de benodigde uren loop je geheel leeg.

Dit is nou net een voorbeeld waar ik graag even uitleg over geef. Zoals je weet is Citroën een Franse toko (de kwaliteit zegt eigenlijk al genoeg..) en in dit geval worden reparatievoorschriften hoofdzakelijk gebaseerd op de franse wetgeving. Die Franse wetgeving verbied zonder uitzondering het aan elkaar koppelen van remleidingen op plaatsen waar de constructeur dit niet bedoeld heeft. Dat zoiets hier in NL geen probleem is, dat kan ze in La France op het hoofdkantoor van Psa echt niet schelen. Daar komt dus dat voorschrift vandaan om leidingen alleen in z’n geheel te vervangen..Dat jullie het ff weten dus Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 april 2013 04:10 PM
  [ # 13 ]

Eh, kan ik dat zelf, zo’n how to? Of doet onze administrator dat?

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2013 04:14 PM
  [ # 14 ]

Stuur een Mod de howto en hij plakt dat in de sticky “Tiplijst”!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 23 april 2013 04:16 PM
  [ # 15 ]

En via PM? Moderator kan dit nu toch gewoon kopiëren dan???

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook