











































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat zal geen probleem zijn. Ik heb exact de zelfde installatie.
Als de auto wel goed op benzine rijdt kan je de basis afstelling ook wegstrepen.
Ik zie op de foto de hoofdschroef wel erg uitgedraaid staan. Mischien toch een te rijk mengsel?
@Egbert: Lucht die minder dicht is zuigt toch in de venturi minder gas mee? of werkt dat anders?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Luchtfilter altijd in zomerstand op lpg. Dat de mist zuurstof verdringt zou tot gevolg hebben dat we aardig naar adem lopen te happen. Mist heeft een gunstige werking omdat bij de verbranding de waterdruppeltjes verdampen wat een extra expansie tot gevolg heeft. Het rendement van straalmotoren is flink opgekrikt door behalve kerosine ook water te injecteren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gerard,
een lambdasonde is alleen een meet sonde. Die plaats je in de uitlaat. De spanning die hij afgeeft geeft aan of het mengsel van je carburateur of LPG te arm of te rijk is. Dat maakt dat je al rijdend kan kijken of de instelling ideaal is, en heb je dus nooit meer de CO meter bij een LPG boer nodig. Je moet dan wel steeds even stoppen, motor kap open, beetje bij draaien etc, tot het ideaal is.
De mannen van Albetronics hebben een regelunit gemaakt die in plaats van de hoofd regelaar komt. De 123-LPG. Die unit regelt continue aan de hand van de gemeten spanning van de lambda sensor bij en zorgt dat je LPG mengsel altijd ideaal is. Enige tijd geleden heeft er in LBC een artikel over de 123-LPG gestaan.
MAAR: Die unit is zeker niet ideaal, zie mijn topic 123-LPG. En vervelender nog: ze zijn ivm de problemen en de tegenvallende afzetmarkt gestopt met de productie.
Zo nu heb je een deel van de essentie van mijn lezing vanavond te pakken.
Maar ik vertel vanavond ( en in sept in de regio West) nog veel meer interessante dingen over dit onderwerp: een simpel alternatief voor de 123-LPG en hoe je met hulp van de lambda sonde ook je carburateur kan fijn tunen ( ik ben met mijn cabriolet daardoor van 1:6,5 naar 1:8,5 verbruik gegaan)
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Zie dat de luchthapper naar voren gericht staat, eerste wat ik te horen kreeg was : “haal de luchthapper uit de rijwind, warme lucht is niet ideaal maar nog altijd beter dan de luchthapper in de rijwind hebben staan”.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Daar staat bij een ds echt geen rijwind hoor.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
@Egbert: Nou die truuk met de Lambda Sonde begrijp ik. Je kunt dan zelf tunen ipv naar een gasboer te moeten gaan. Handig! Ben zeker wel benieuwd naar al je ervaringen. Ik las inderdaad op internet een hele verhandeling met die 123-unit. Dat is dus niets geworden…. jammer. Maar ik ben heel nieuwsgierig naar je alternatief, dus mij zie je zeker in september! Staat dat op de agenda in het clubblad?
Luchtfilter altijd in zomerstand op lpg? Is er een zomer en winterstand? En helpt het dat je die dan een slag draait? Afijn, vrijdag ga ik naar vanderbilt, en laat ik de verdamper op CO afregelen. Ben heel benieuwd naar het resultaat. De auto loop ook best duur op gas (1 op 6 in de stad, 1 op 7 op de snelweg). Ik laat het jullie zeker nog weten hoe het mij vergaat vrijdag a.s.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sommige luchtfilters hebben zo’n zomer en winter stand, maar niet allemaal. Inderdaad altijd op zomer op LPG .
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Aha, ja ik kan me dat vaag herinneren vanuit mijn studietijd. Toen had ik volgens mij een Toyota die dat ook had. Maar bij mijn luchtfilter valt er weinig te doen.












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die klep zit een beetje uit het zicht dus misschien is het je nooit opgevallen dat je m hebt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
en ter verduidelijking, bij sommige luchtfilters zit er aan de onderzijde (daar waar de lange tuut op de ronde trommel komt) een palletje. daarmee bedien je een klepje dat de lange tuut afsluit of (in de andere stand) de alu slang naar het hitteschild afsluit. Dat is dus zomer en winterstand.
Als het niet duidelijk is,deksel van luchtfilter lichten, luchtfilter er uit en dan zie je het vanzelf
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
@Egbert de lezing van gisteren was erg leuk. Ik heb er veel van opgestoken. Je gaf tijdens de lezing aan dat er in Engeland een variant is op die 123-lpg. Zou je daar het internetadres van kunnen sturen, of hier op het forum zetten?
Nu lees ik hier dat 1:7 niet heel goed is op LPG. Ik heb in het afgelopen jaar gemiddeld 1:7,1 gereden. Dat is gecombineerd gebruik inclusief vakanties. Moet het met een DS beter zijn of is dat toch wel redelijk normaal?












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mijn DS23 loopt 1 op 7,5. Op lange stukken 1 op 8,5.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
1 op 8.5 op LPG? Goed hoor! Ik hoop dat mijn dame ook wat zuiniger kan worden.
Als ik met een fluwelen voet het gaspedaal bedien en snel op schakel dan haal ik incidenteel 1:10. Maar gewoon mee rijdend met het verkeer (1:7-8) en een vakantie lang met een caravan van 1200kg rijden (1:5) gecombineerd verbruik (LPG en 95); kom ik in een jaar met ongeveer 18.000km op 1:7,1. Uit jullie eerste reacties begrijp ik hieruit dat het netjes is en waarschijnlijk wel te verbeteren is.
ppvandep schreef:Je gaf tijdens de lezing aan dat er in Engeland een variant is op die 123-lpg. Zou je daar het internetadres van kunnen sturen, of hier op het forum zetten?
De Engelse “variant” van de 123 Lpg kan je vinden op:
http://www.tinleytech.co.uk/acatalog/System_Upgrades.html
Het gaat om de: EmmeGas DEG-103 Lambda Control System
Daar zit nog geen lambda sonde bij, die moet je apart bestellen.
Zoals ik al vertelde in de lezing: ik weet verder niets van dit systeem, alleen wat er op de website staat. Als je hem koopt, dan wil ik je graag helpen met het inbouwen en afregelen ( telefonisch, per mail of life in Beekbergen). Ik ben erg benieuwd naar de werking van dit systeem. Zeker omdat de 123-LPG niet meer gemaakt wordt en het mooi zou zijn als daar een goed alternatief voor te vinden is.
Met mijn ID break 23 op LPG met daarin de 123-LPG ben ik erg blij met 1:7. Maar ja een break gebruikt wel meer dan een berline.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper