Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Motorcode staat op een plaatje aan de linkerkant, in de buurt van het oliefilter.
Maar jij bedoeld het organummer. Dat staat of op de a-stijl, of geprint op de rechter veerschotel. Tenminste, daaronder.
Aan de hand van de soort distributieriem moeten ze toch ook weten welke waterpomp je nodig hebt. Er zijn ook twee verschillende distributieriemen voor een TU 14i. Een langere en natuurlik een kortere. Latere 14i’s hebben een riem met 107 tanden.
Organummer staat idd op de linkerveerpoot onder de motorkap.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Hmm, ok, volgens het kentekenbewijs zou het chassisnummer in de watergoot rechtsvoor, onder de motorkap moeten zitten. Zou ie daar niet bij staan, lijkt mij logischer?
Bij de Growa hadden ze het toch echt over motornummer (of code).
Voor zover ik heb kunnen checken is het een XU7JP maar daar zal dat nummer nog achter staan vermoed ik?
@ hierboven: het is geen TU motor, maar een 1.8 XU
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Die codes die je noemde zijn orga-nummers, maar dat weten de meeste automaterialen handelaren niet.
Mes excuses, dacht dat het om ee 14i ging.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
Zo, vandaag een van de grootst ergernissen aan de hele auto verholpen.
De airco schakelaar. Dat was dus eerst zo
De 2 dikke gele draden zijn de draden waar de schakelaar op hoorde te zitten, en de airco schakelde ik dus in door die 2 draadjes te verbinden dmv een stuk draad, in een 180 graden bochtje gebogen En daar had ik 2 handen voor nodig, erg vervelend als je het warm hebt tijdens het rijden en de airco aan wilt hebben
Nu is het dus zo, de schakelaar heb ik van de sloop gehaald en beschikt over een achterruitverwarming icoontje, dat ik zwart gemaakt heb met een watervaste stift.
Na een kleine aanpassing paste de schakelaar op het stekkerblokje, en was dit het resultaat:
En dan nog een foto van wat ik vermoed dat het motornummer is (excuses voor het onderste boven )
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Het gele nummer is je organummer, een louter citroennummer om de wagen te plaatsen in het productieproces.
Dat witte nummer is je kleurcode.
Het motornummer staat op je motor.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Ja, had ik hierboven overheen gelezen. Motornummer/code zit dus bij het oliefilter ergens. Dat van de kleurcode wist ik al, vandaar dat ik die er ook niet volledig op gezet heb
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Morgen gaat de auto naar de garage om APK klaar te laten maken. Onder andere nieuw wiellager rechtsvoor en de roest weghalen, nieuwe stukken tussen lassen en tectyleren.
Eigenlijk stond de afspraak voor vorige week vrijdag, maar die ging helaas niet door. Morgen breng ik ‘m voor ik na m’n werk ga langs en ga met een leen-auto naar m’n werk.
Ik had er graag bij willen zijn, maar dat gaat dus helaas niet, aangezien ik morgen gewoon moet werken
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Update on the fly.
Ben nu nog op m’n werk, garage had net gebeld. Hij is de hele dag bezig geweest met het ene roestpunt bij de rechterveerpoot, dit bleek namelijk veel meer te zijn dan alleen een gaatje onder het stuurbekrachtiging reservoir. Ook het schot tussen motor en ophanging en een deel van het binnenscherm was rot.
Hij belde dus net, om te vragen of ik na m’n werk even kon komen kijken, hij had alle roest weggehaald, had overal foto’s van gemaakt. Hij gaat nu alles behandelen en na m’n werk ga ik even langs om te zien wat er allemaal gedaan is voordat de boel weer dicht gebouwd wordt.
Hij is vandaag dus nog niet toegekomen aan het wiellager of een van de andere roestpunten
Zal ook eens een foto van de “leenauto” plaatsen vanavond, om te janken eigenlijk, maar goed, die man weet wel waar hij mee bezig is
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nog maar weer een update.
Ben na m’n werk dus langs geweest om de auto even te bekijken. Er zaten achter het binnenscherm nog 3 redelijk grote gaten, die zijn nu van roest ontdaan, dicht gelast en voorzien van een laagje grondverf (wordt nog getectyleerd enzo). Verder had er wat tectiel los gelaten aan de onderzijde van de wielkast, rondom de veerpoot bevestiging, dat wordt ook netjes aangepakt.
Ook werd er helaas een ander defect ontdekt, een lekkend stuurhuis. Aan de rechterzijde was het afdicht rubber los gekomen en daar lekte olie uit. Hij wist nog iemand die een vervangend stuurhuis had, dus die gaat er morgen in. Verder wordt er morgen nog een roest punt aangepakt aan de chassisbalk, is maar een klein stukje, maar is precies op de plek waar de remleidingen voor de achterremmen lopen, dus een erg lastig plekje.
Daarna wordt de auto verder gecontroleerd op APK punten en kan ik ‘m hopelijk morgen aan het eind van de dag weer ophalen
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Update nummer zoveel.
Vanmiddag (euh, gistermiddag ondertussen) weer even bij de auto wezen kijken. De roest is echt prachtig verdwenen, alle behandelde delen weer netjes in de tectyl. Ziet er weer heerlijk strak uit.
Maar dan, er werd mij verteld dat de stuurcilinder voor het rechterwiel toch niet goed is, die was vervangen omdat de oude het afdichtrubber miste.
Daar was dus een vervanger voor gevonden, maar niemand wist van welke auto die af kwam. Nu blijkt dus dat hij vast niet van een ZX af komt. Het sturen naar links gaat als normaal, 2,5 slagen tot volledige stuuruitslag (zeg ik het zo goed?). Maarrrr, het gaat dus om het sturen naar rechts, daar doet ie dus maar 1 slag! Ik heb er even mee gereden, maar het is niet te doen. Bij smallere dorpsstraatjes moet ik op afslagen naar rechts gewoon steken om de bocht te nemen, dus dat werkt niet, terwijl naar links wel perfect gaat. Aankomende week dus op zoek naar een stuurcilinder. Toevallig wist ik dat er bij Snuverink in Borculo een ZX Break staat, mogelijk dat daar een bruikbare stuurcilinder bij zit.
Dus, het gaat de goede kant op, verder is de auto nu in orde en ga ik deze week denk ik maar eens een afspraak maken voor de APK, spannond.
Helaas moet ik mij voorlopig nog hiermee verplaatsen, de leen auto (eigenlijk de prive auto van de enige werknemer van de garage). Maar ach, hij rijd, en kost niks extra’s, op de brandstof na
Hoe het er afgelopen vrijdag voor stond, dit is ondertussen allemaal weer dicht gebouwd, en netjes voorzien van tectyl. Het wit wat je ziet is grondverf, maar daar onder zijn de lasnaden nog te zien. Het bovenste stukje rechts van de veerpoot was dus dat wat je gedeeltelijk zag zitten onder het stuurbekrachtigings reservoir. De overige 3 gaten kwamen aan het licht toen het binnenscherm los werd gehaald (was ook niet te zien als je gewoon de motorkap open doet)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Een stuurcilinder, wat moet ik daarbij voorstellen?
Een stuurhuis, dat zit er wel in bvb. : http://www.marktplaats.nl/a/auto-onderdelen/citroen-onderdelen/m654218072-stuurhuis-citroen-zx.html
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Dat is zoiets
Precies dat ding is uit de auto gekomen, is een andere ingezet, maar die staat dus een minder grote stuuruitslag naar rechts toe.
(foto even van Google gehaald, deze komt van een BX volgens de website waar de foto staat)
Ex: 1996 ZX NP-JZ-34, 2005 C4 Coupe 05-RN-HN
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Gaat helemaal goedkomen!
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime