Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Dank je!
De volgende klus heeft zich al aangekondigd: de vering compleet nalopen en reinigen. Er is namelijk een storing die steeds terug komt waardoor ze niet genoeg veert aan de voorkant bij hogere belasting. Blijft hangen zeg maar… Verder komt ze (redelijk) langzaam omhoog en reageert de Hydractief erg traag (in mijn ogen). Eens even een inventarisatie maken, en dan wederom een paar daagjes hobbyen.
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Kleinigheden houdt je altijd… haha. Prachtige XM
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Vandaag weer een Sleutelmeeting gehad met de XM-club, dus kon er weer wat aan Madame gedaan worden!
De vering even nagekeken, en besloten in overleg met de garagist om het veersysteem eerst te vullen met Hydrorinçage alvorens alle regelaars zuiver te gaan maken. Duurde wat langer, maar scheelde een hoop rotzooi. Op de terugweg al enig verschil gemerkt: Madame hing weer lekker in de bochten in plaats van stug met weinig beweging. Nu wachten tot de hydrorinçage zijn werk gedaan heeft en dat er weer in alle richtingen lekker gedeind kan worden.
Daarnaast nog de pakking van het kleppendeksel vervangen, want door het reinigen van de onderkant anderhalve maand terug kwam toch naar voren dat er iets meer dan een drupje olie gemorst werd.
Voor de mensen die me daar op wezen op de voorjaarsmeeting: Jullie hadden gelijk.. En aangezien goed voorbeeld doet volgen, het deksel maar even gepolijst en daar ik zo bij kon onder de kap ook maar even gepoetst. Dus nu is het weer mooi blinkend en kurkdroog onder de kap
Veni vidi zweefti
Ah! Ik zie dat je je motorblok gereinigd hebt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Yep. En nu die weer zuiver is…....heb jij ondertussen nog een oplossing gevonden tegen het verstoffen?
Veni vidi zweefti
Grille dichtmaken en een bodemplaat monteren. Maar ze zeggen dat dat niet goed is voor de koeling.
Eigenlijk wel een luxeprobleem dat de motor stoffig wordt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Inderdaad luxeprobleem
Maar goed; de hydrorinçage zit er nu een paar dagen in, en begint goed merkbaar te worden:
Zakt zelden/niet meer in met starten, komt stukken sneller omhoog. Verder stuk soepeler met veren, al is het het nog verre van goed. Ik ga binnenkort toch nog maar eens kijken of het veersysteem een storing heeft, maar dan met een lexia aangesloten tijdens het rijden. Kijken wat er gebeurt.
Veni vidi zweefti
Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat er veel uitkomt, maar het kan natuurlijk nooit kwaad.
Als je er weer LHM in doet adviseer ik je om de hoogteregelaars schoon te maken en gelijk de messing busjes te vervangen. En als je toch bezig bent, doe dan gelijk de hydractiefblokken.
Het kost je een dagje (met hulp van bijvoorbeeld ikke ) maar het loont meer dan de moeite.
Die messing busjes zijn nr. 7 in de tekening.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Ik heb laatst met behulp van Marcel en Gerrie m’n lhm vervangen en de hoogte regelaars schoon gemaakt.
Gelukkig zat alles niet al te vast en waren we in een halve dag ongeveer klaar.
De auto zakt nu niet meer in aan de achterkant wat eerst wel snel gebeurde.
En na een aantal keer gymnastieken en wat kilometers verder veert zij ook weer zoals het hoort.
Ik wil nog wel een keer langs Cypharse om de bollen te laten controleren.
Beste Erik V.
Grappig, mijn naam is ook Erik V. Ik rijd ook nog eens in een TCT (1993).
Iets minder grappig is je turbo, uitgaande op de foto’s.
Ik doe het onderhoud aan mijn XM bijna volledig zelf omdat ik haar anders niet meer kan betalen.
Ik herken die koelvloeistof slang, was bij mij ook lek. In het ergste geval lekt deze, zoals bij mij destijds, kv op het turbinehuis van de turbo. Foute boel want die wordt te snel afgekoeld door de lekkage en gaat door de te snelle afkoeling scheuren en dus lekken.
Ik heb de mijne laten lassen door een off-shore scheepsbedrijf en na een jaar kon ik weer.
Kortom; zit er een las op je tubine huis ? Moeite waard om even te checken voor je doorgaat met je overigens prachtige dame.
Is overigens een TCT kwaal. Hoeft niet veel te kosten als je zelf handig bent.
Erik
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Dag Erik!
Volgens mij hebben wij elkaar ook gesproken op CM? Bedankt voor de feedback!!
Ben vandaag met de lekkage bezig geweest, ook uitvoerig bekeken op dit punt, maar de lekkage zit onder de turbo dit keer. Godzijdank niet weer de turbokoeling.. Na wat brainstormen met Marco enigszins bepaald dat de pomp waarschijnlijk licht lekt, maar zeker is dit niet tot ik het zootje geheel open schroef. Verder nog steeds wat lichte olie-lekkage, wat natte keerringen. Ook dit blijft binnen de perken. Heb al een nieuwe waterpomp en distributie riem liggen, nog even de nodige keerringen erbij en we hebben binnenkort een flinke dag te beunen.
Ook Madame nog even op zomersloffen gezet, weer even wennen aan het maatje en bijbehorend rijgedrag
Veni vidi zweefti
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Iedere sleutelaar heeft zo wel eens het moment dat ‘ie helemaal klaar is met zijn wagen. Hoeveel er ook vergoeilijkt wordt onder het mom karakter: Soms worden de grenzen der koestering bereikt. Gisteravond half 12 was het moment dat ik even he-le-maal klaar was met Madame.
Zo relatief probleemloos als ze de eerste twee jaar was, zoveel ongemak geeft ze nu. En ja; het zijn relatief kleine zaken, en ja het is allemaal best te fiksen.. Maar met 120 een rookpluim trekken van Den Bosch naar Eindhoven: K*T. Er was een dof plofje, met instant witte rook. Mijn eerste gedachte was: Nou..dit is het dan..het einde van Madame. In ieder geval theatraal, voor minder zou ik het ook niet doen.
Totdat GVD weer dat godvergeten koelingslampje begon te branden!!! Ik kan heel dat stomme lampje niet meer zien!
Al rookbrakend de XM op de (gelukkig) dichtbij zijnde vluchthaven gezet, en eerst maar even de rook wat op laten trekken.
Toen de rook optrok werd het probleem zichtbaar: Een slangenklem die losgesprongen was. Bovenop het blok, liters KV over het blok en de uitlaat; ergo: Genoeg rook om Ozzy tevreden te stellen bij een optreden in de Ahoy. Opgelucht de gereedschapskist opengetrokken en een kleine 4 liter KV bijgevuld. Alleen al het feit dat ik het altijd bij me heb….zucht. Overigens is hiermee waarschijnlijk (HOPELIJK!!) het kv-lekkage probleem opgelost.
Maar ach…als je dan weer start…en in een wolk van nadampende koelvloeistof de turbo weer hoort opspoelen…tja..we worden allemaal ouder zullen we maar zeggen.
Veni vidi zweefti
Dus de slangklem zat niet goed vast? Dan valt het nog mee.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 5482
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Ach, hoort erbij toch?
Gelukkig dat het meeviel? Had laatst ook een slangklemmetje die ik effe moest aandraaien, terwijl ik die toch echt had aangedraaid… Scheelt weer op de brandstofverbruik..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Het hoort er bij inderdaad, maar de kleine zaken komen nu allemaal even samen.
En die zijn veel irritanter dan de grote zaken…die weet je. Die kleine dingen gebeuren altijd als je het niet kunt gebruiken of verwacht. Domper.
Veni vidi zweefti