Vreemde elektrisch storing (CX S1 2.5 IE automaat)
hanshorters
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 15-12-2010

Gepost: 26 april 2013 09:50 AM

Vrolijk op weg naar huis met een zojuist goed gekeurde CX (zelfs met steekproef!)

Had ik bij het wegrijden al wat vreemds.
Als ik mijn electrisch raam dicht deed viel mijn radio een paar seconde uit.
Te veel in mijn nopjes met een verse APK niet verder opgelet.

Maar onderweg merkte ik dat mijn stationair wat lager was als ik in de automaat stand voor een stoplicht stond te wachten

Daarna viel opeens het hele dashboard uit alle lichtjes en meters waren “dood”
Op dat moment mijn licht aangezet en dat gaf ook een flinke dip in het toerental.

Zat al een geschikte plek te zoeken om te “stranden” maar naar een paar minuten sprong alles weer aan en kon ik gewoon naar huis rijden.

We weten allemaal dat iets nooit maar een keer voor komt.
Dus een paar vragen.
Herkent iemand dit gedrag?
Enig idee waar dit aan kan liggen?
Tips voor fout zoeken?

Ik verdenk de dynamo maar dan zou het contole lampje moeten gaan branden.
Alvast bedankt voor de reacties

Vriendelijke groet Hans Horters
Citroen C4GP, CX 2.5 IE automaat, MX-5, Soes Vstrom

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 26 april 2013 10:02 AM
  [ # 1 ]

Accu misschien losgehad en de klemmen niet goed genoeg vastgezet? Of veel oxidatie op de accupolen?

En gefeliciteerd met de behaalde APK natuurlijk!

Profiel  
 
Gepost: 26 april 2013 12:11 PM
  [ # 2 ]

Zoiets vermoed ik ook.
Vooral even goed kijken naar de dikke stekkers die aan de +pool van de accu zitten. Iets soortgelijks is hier onlangs nog voorbij gekomen. Al weet ik niet zo snel meer bij wie.

En even kijken of de zekeringen allemaal goed contact maken.

Het zou ook nog kunnen dat de dynamo niet kapot is, maar dat de aansluiting erop (het beruchte ‘oogje)  gecorrodeerd is. Het dynamolampje zelf werkt wel? (het peertje dus).

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 26 april 2013 12:25 PM
  [ # 3 ]

Bij mij was opeens de plusdraad uit de pool los gaan zitten. Zat niet meer goed vast geklemd. Nieuwe poolklem deed de baan.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
hanshorters
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 15-12-2010

Gepost: 26 april 2013 12:48 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de snelle reacties!
Zat zelf ook in die hoek te denken.
Er komen een paar vrije dagen aan, dus ga ik alle stekker verbindingen weer eens lekker verwennen met vaseline

Vriendelijke groet Hans Horters
Citroen C4GP, CX 2.5 IE automaat, MX-5, Soes Vstrom

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 april 2013 12:56 PM
  [ # 5 ]

Als het toerental zakt bij inschakelen van licht zou ik denken dat de dynamo juist wel werkt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 26 april 2013 01:04 PM
  [ # 6 ]

Ik denk ook in eerste instantie aan de accu klemmen of massa.
Of inderdaad die dikke amp stekkers bij de accu.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
TRSarno
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005

- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Gepost: 26 april 2013 01:26 PM
  [ # 7 ]
La Léo schreef:

Zoiets vermoed ik ook.
Vooral even goed kijken naar de dikke stekkers die aan de +pool van de accu zitten. Iets soortgelijks is hier onlangs nog voorbij gekomen. Al weet ik niet zo snel meer bij wie?

Zal bij mij zijn geweest i.v.m. de stekker-verbinding die niet goed was, en daarbij is ook de accupool (klemde niet meer goed) vervangen Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook