waterman schreef:Tja, het ziet er naar uit dat we gewoon moeten gaan dokken als we op diesel of lpg rijden.
In de eerste instantie zou ik dan een andere bak regelen, één die wel 40 jaar oud is en op LPG loopt. Gewoon omdat ik de staat die MRB niet gun. Heeft geen enkele basis, is slechts een emotionele keuze.
Maar als we de emotie opzij zetten en de ratio laten kiezen kom ik op de volgende berekening:
Een DS rijdt 1 op 8 op lpg als je mazzel hebt. Gas kost rond de 70 cent.
35000/8*0.70 = 3062.50 euro brandstof.
Mijn nu nog belastingvrije diesel loopt als ik een slechte week heb 1 op 18. Diesel kost nu 1,34 gemiddeld:
35000/18*1.34 = 2605 aan diesel plus 12*90 MRB is totaal 3685 euro.
Maarrrrr…. met 35.000 km per jaar ben je bij die DS zeker 1200 aan onderhoud kwijt, als je alles zelf doet dus… 2 banden, de goede, kosten je al 500 euro. En die gaan misschien 40k mee. Dan nog de tijd die je kwijt bent met het gebeun om dat ding rijdend te houden en de ergernissen...
Ik snap steeds minder van sommige argumenten hier:
ik ben met velen hier een oldtimerliefhebber, de vrijstelling is bedoeld om het culturele erfgoed rijdend te houden, om mensen hobbymatig hun liefhebberij te gunnen en niet om mensen in oude vervuilende auto´s het hele jaar rond te laten rijden.
Dat je je in zo´n geval gaat ergeren komt maar door één ding:
Een oldtimer uit de late zeventiger of uit de tachtiger jaren is geen moderne auto en kan niet bedoeld zijn om er na 2014 het hele jaar mee rond te rijden, niet op LPG, niet op Diesel én niet op benzine.
Maar alleen op benzine is er door de accijns voor dat soort bakken voldoende waarborg dat mensen er niet te veel mee rijden, want een vervuilende benzine die 1 op 8 of 1 op 9 loopt, zoals mijn Ds én mijn traction, is al snel heel veel duurder dan een moderne schone auto die bijv. 1 op 15 loopt.
Ik zou een overgangsregeling voor LPG en diesel prima vinden, als die er voor zorgt dat er minder van die nieuwe import uit Duitsland komt, waar die auto´s met premies van de overheid het land uit gaan, om vervolgens hier belastingvrij het milieu te vervuilen.
Het gemiddelde aantal kilometers afgelegd door oldtimers is laag, maar zou nog heel veel lager zijn als mensen de randjes van regelingen niet zouden opzoeken. Want wat gebeurt er met de echte oldtimers, als deze maatregelen niet voldoende effectief blijken?
Dan gaat voor iedereen de MRB alsnog weer gelden. Met het risico dat door de kabinetsplannen bijna was ontstaan: een hele bedrijfstak naar de knoppen, duizenden mensen die net hun hobby kunnen betalen die hun auto de deur uit moeten doen, allemaal omdat mensen de mazen van de nu geldende, slechte regeling opzoeken.
Het plan van Weekers en de clubs is een goed compromis en een veel betere regeling en inderdaad heel erg jammer voor de echte hobbyist op diesel en LPG: 35000 km in een DS per jaar kan echt niet, slecht voor het milieu én heel erg slecht voor alle hobbyisten, maar ook heel slecht voor het culturele erfgoed, want in dat geval kun je een DS na enkele jaren echt naar de sloop brengen. Die auto had oorspronkelijk een levensduur van ca. 8 jaar, dan was ie op.
De LPG en dieselrijder die hobbymatig wil rondrijden wordt over één kam geschoren met de veelrijder en dat fenomeen (belastingvrij veelrijden) zorgt er nu dus voor dat die groep als groep gepakt wordt, heel jammer.
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Voor de mensen die volgend jaar hun auto gaan schorsen.
Maak jullie club op het volgende attent:
Dan kun je toch nog 4x per jaar met je trots rijden.
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
traction7c schreef:
35000 km in een DS per jaar kan echt niet, slecht voor het milieu én heel erg slecht voor alle hobbyisten, maar ook heel slecht voor het culturele erfgoed, want in dat geval kun je een DS na enkele jaren echt naar de sloop brengen. Die auto had oorspronkelijk een levensduur van ca. 8 jaar, dan was ie op.
Dat vind ik nou zo’n grote onzin. Een goed onderhouden DS op LPG is prima 35000 km per jaar te rijden. Ikheb persoonlijk al 500.000 km in mn DS afgelegd. Auto is echt goed gebruikt waar hij voor bedoelt was. Al die 42 jaar is er voor mij geen nieuwe auto geproduceerd, dus wat nou slecht voor het milieu…Daarbij is LPG kwa CO uitstoot vele malen schoner dan een benzine X5 die 1 op 5 loopt…
De mazen van de wet opzoeken zit in de mens. Als je een gemiddeld intelligent dier opsluit gaat ie proberen te ontsnappen. normaal gedrag is dat. Bedenk jij een regel die mij betuttelt, dan probeer ik die te omzeilen. Daarbij is belasting ontduiken volkssport nummer 1 en draaien er bedrijven met 10.000 mensen in dienst zoals KPMG op helemaal niets anders dan dat. En dan nog dit. Waarom is een CX diesel geen culureel erfgoed en een benzine wel?
Pffff weg met die weekers en zn compromis. Ik ben benieuwd of hij nog een garage kan vinden straks die zn peugeotje wil repareren…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Gaaf citrobenz!
Leuke mogelijkheid!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
traction7c schreef:De LPG en dieselrijder die hobbymatig wil rondrijden wordt over één kam geschoren met de veelrijder en dat fenomeen (belastingvrij veelrijden) zorgt er nu dus voor dat die groep als groep gepakt wordt, heel jammer.
Dat is makkelijk geschreven als benzinerijder.
Ik kan volgend jaar zeer waarschijnlijk € 1412 neertellen, voor een hobbymatig gebruikte 2de auto, die nu nog belastingvrij is, terwijl ik vanuit mijn oldtimerverzekering beperkt ben tot 7500 km op jaarbasis.
Dit terwijl er al voor 3 andere auto’s in het gezin MRB wordt betaald.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
een CX Diesel is een van de mooiere oldtimers, maar omdat er mensen met dat soort auto´s het hele jaar belastingvrij rondrijden, gaat de groep die dat niet doet, zijn vrijstelling verliezen.
Dat is geen onzin, maar realiteit.
En Weekers heeft het feit van het veelrijden aangetoond. En als je om je heen kijkt, kun je dat feit elke dag op de wegen zelf zien. Dat is, en kan niet de bedoeling van de vrijstelling zijn.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Pffff weg met die weekers en zn compromis. Ik ben benieuwd of hij nog een garage kan vinden straks die zn peugeotje wil repareren…
Dat gaat ie dan toch lekker zelf doen! Hij kan die Peug natuurlijk ook door een of andere Bulgaar laten oplappen
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als die garages er dan nog zijn denk ik dat ze hem met open armen ontvangen. “Hee, een oldtimerrijder. Ze zijn er nog…”
Verder helemaal eens, ik denk dat ook traction7c geen 100 euro overmaakt naar de belastingdienst als blijkt dat dat op grond van de regels niet hoeft.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
René Jongejan schreef:traction7c schreef:De LPG en dieselrijder die hobbymatig wil rondrijden wordt over één kam geschoren met de veelrijder en dat fenomeen (belastingvrij veelrijden) zorgt er nu dus voor dat die groep als groep gepakt wordt, heel jammer.
Dat is makkelijk geschreven als benzinerijder.
Ik kan volgend jaar zeer waarschijnlijk € 1412 neertellen, voor een hobbymatig gebruikte 2de auto, die nu nog belastingvrij is, terwijl ik vanuit mijn oldtimerverzekering beperkt ben tot 7500 km op jaarbasis.
Dit terwijl er al voor 3 andere auto’s in het gezin MRB wordt betaald.
Ik schrijf dat niet gemakkelijk, want ik vind het heel erg voor je. Maar jij dankt dit feit aan de belastingvrije veelrijder, die heeft het voor allen bijna verkloot en nu nog alleen voor jouw groep.
Als er iets te bedenken is, direct doen, dus doe goede voorstellen, zodat er alsnog iets van een overgangsregeling kan komen.
Totaal aantal Berichten: 9371
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
traction7c schreef:een CX Diesel is een van de mooiere oldtimers, maar omdat er mensen met dat soort auto´s het hele jaar belastingvrij rondrijden, gaat de groep die dat niet doet, zijn vrijstelling verliezen.
Dat is geen onzin, maar realiteit.En Weekers heeft het feit van het veelrijden aangetoond. En als je om je heen kijkt, kun je dat feit elke dag op de wegen zelf zien. Dat is, en kan niet de bedoeling van de vrijstelling zijn.
Dus, om mij te laten genieten van mijn oldtimer, geef mij maar een 60 dagen-kaart.
Ben ik ook nog bereid om het kwarttarief van max. € 120 te betalen.
Kost mijn oldtimer € 20/maand (MRB en verzekering) en kan ik gemiddeld 5 dagen genieten.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Mulder schreef:Als die garages er dan nog zijn denk ik dat ze hem met open armen ontvangen. “Hee, een oldtimerrijder. Ze zijn er nog…”
Verder helemaal eens, ik denk dat ook traction7c geen 100 euro overmaakt naar de belastingdienst als blijkt dat dat op grond van de regels niet hoeft.
Klopt, belasting betaalt niemand graag, maar, als, dan wel eerlijk.
Totaal aantal Berichten: 43270
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
traction7c schreef:35000 km in een DS per jaar kan echt niet, slecht voor het milieu én heel erg slecht voor alle hobbyisten, maar ook heel slecht voor het culturele erfgoed, want in dat geval kun je een DS na enkele jaren echt naar de sloop brengen. Die auto had oorspronkelijk een levensduur van ca. 8 jaar, dan was ie op…..
... want een vervuilende benzine die 1 op 8 of 1 op 9 loopt, zoals mijn Ds én mijn traction, is al snel heel veel duurder dan een moderne schone auto die bijv. 1 op 15 loopt.
Wat een ontzettende onzin loop jij te beweren.. een ds op na 8 jaar? Kennelijk weinig echte kennis van techniek, dat blijkt. Daarbij zijn er jaren geweest dat ik 50.000 km met m’n ds reed. Die auto rijdt nog steeds, en ik weet wel bijna zeker dat ie beter onderhouden is dan menige brakke hobby’ klusauto van een welwillende amateur. Met m’n SM heb ik de eerste jaren 25.000 km per jaar gereden. Is dat nu een sloper? Kennelijk wel dus. Laat ik hem dus maar héél snel in de pres gooien!
Gelukkig verbruikt mijn moderne auto ook 1 op 9, dus hoef ik mij niet aangesproken te voelen door jouw zure wijsvingertje. Ik had trouwens al eerder geschreven dat je op moest houden met te wijzen naar de veelrijder, de belastingontwijker of bestuurder met ” een niet-Nederlands uiterlijk” zoals je al eerder deed. Bij deze dus de laatste keer dat ik je dat vraag.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hmm, gaat niet lekker zo.
waterman schreef:traction7c schreef:35000 km in een DS per jaar kan echt niet, slecht voor het milieu én heel erg slecht voor alle hobbyisten, maar ook heel slecht voor het culturele erfgoed, want in dat geval kun je een DS na enkele jaren echt naar de sloop brengen. Die auto had oorspronkelijk een levensduur van ca. 8 jaar, dan was ie op…..
... want een vervuilende benzine die 1 op 8 of 1 op 9 loopt, zoals mijn Ds én mijn traction, is al snel heel veel duurder dan een moderne schone auto die bijv. 1 op 15 loopt.
Wat een ontzettende onzin loop jij te beweren.. een ds op na 8 jaar? Kennelijk weinig echte kennis van techniek, dat blijkt. Daarbij zijn er jaren geweest dat ik 50.000 km met m’n ds reed. Die auto rijdt nog steeds, en ik weet wel bijna zeker dat ie beter onderhouden is dan menige brakke hobby’ klusauto van een welwillende amateur. Met m’n SM heb ik de eerste jaren 25.000 km per jaar gereden. Is dat nu een sloper? Kennelijk wel dus. Laat ik hem dus maar héél snel in de pres gooien!
Gelukkig verbruikt mijn moderne auto ook 1 op 9, dus hoef ik mij niet aangesproken te voelen door jouw zure wijsvingertje. Ik had trouwens al eerder geschreven dat je op moest houden met te wijzen naar de veelrijder, de belastingontwijker of bestuurder met ” een niet-Nederlands uiterlijk” zoals je al eerder deed. Bij deze dus de laatste keer dat ik je dat vraag.
bedankt voor je vriendelijke terechtwijzing. Ik heb mijn punt gemaakt. Ik hoop dat Bashir iets kan bereiken voor alle hobbyisten.
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Iedereen hier heeft volgens mij recht op het uiten van zijn of haar mening, ook als die afwijkt van wat het gros hier voor ogen heeft…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”