Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ree schreef:En wiens schuld het is doet er niet zo toe. Vanuit mijn mond geen slecht woord over de “knakenrijders” want dat was gewoon regeringsbeleid waar ik ook achter sta. Nu is echter een deel van de subsidie dichtgedraaid en dit raakt veel mensen onevenredig hard. Dit had zeker beter gemoeten, en de moties van Bashir vind ik een goed begin….
Kijk, Ree, en DAAROM heb ik dus mails aan Bashir en anderen gestuurd. Niet omdat het dan zeker veranderd gaat worden, wél om te bewerkstelligen dat men op de hoogte is van de problemen en er misschien iets geregeld kan worden.
Ree schreef:Maar ja, als een bedrijfstak niet rendabel is zonder subsidie, moet je je toch afvragen of deze in essentie wel gezond is….
Goede garages zullen blijven bestaan maar handelaren die vroeger in gebruikte caravans deden en toen snel geld wilden verdienen met het invoeren van belastingvrije dieseltjes zullen nu in gebruikte koelkasten moeten gaan handelen ofzo. Met die tak van sport heb ik zelf niet zoveel medelijden. Ik zat/zit meer in over de échte vaklieden die ds/cx en sm’s rijdend kunnen houden. Die lijken er wellicht genadig van af te komen door de voorgestelde regeling.
Ree schreef:En door deze vrijstelling zijn velen van ons het wel heel gewoon gaan vinden dat we meerdere grote auto’s voor de deur hebben…
Ook hier heb je een heel goed punt, helemaal nu het crisis is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik heb een aantal auto’s waaronder een CX uit 88. Toen ik hem kocht in 2005 verheugde ik me er op zich al op dat die dit jaar mrb vrij zou gaan worden. Dat werd veranderd, eerst naar 2015, tot daar aan toe, ik rijd er immers quasi-dagelijks in. Nu is er ineens nog 13 jaar aangeplakt voordat het ding wegenbelastingvrij wordt, waardoor het ding 9256,- duurder uitvalt dan eerst (los van die eerdere 2 jaar verlenging, anders is het 10,680 euro). Ik beraad me dus op een andere oplossing. Het is in ieder geval niet waarschijnlijk dat de overheid dat geld ooit gaat krijgen, want ik kan dat geld op een veel leukere manier besteden waarbij ik het direkt voor mijn liefhebberij gebruik, en aan het eind van de rit toch weer MRB vrij rijd.
En dat is een beetje het probleem met dit luchtkasteel van een regeling. De bedoeling is 125 miljoen opbrengst te realiseren. Zoals iemand al terecht aanwees op de site van de KNAC, is een opbrengst van 150 miljoen onder 150,000 oldtimer bezitters zo’n 1000,- per bezitter per jaar. Na de overgangsregeling is de verwachten opbrengst gedaald naar 125 miljoen, maar dat is nog steeds 833,- per oldtimer bezitter per jaar.
Mijn eigen voorbeeld is er een van velen die hier ook al langs zijn gekomen dat die oldtimer bezitters die extra heffing niet bereid zijn te betalen. Aangezien je een oldtimer meestal niet voor een paar jaar koopt, is er nogal wat budget beschikbaar voor die liefhebbers om de inrichting van hun hobby te veranderen, zeker als ze die MRB rekening wel zouden kunnen betalen. Hoe dan ook het komt er allemaal op neer dat de overheid z’n 833 euro per liefhebber niet gaat ontvangen. Sommigen die minder liefhebben dan anderen doen hem weg en kopen de lichtste zuinigste auto die er is, CX liefhebbers schakelen over naar DS’en, LPG rijders bouwen hun installaties uit, etcetera.
Je zou er onderzoek naar kunnen doen, maar gezond verstand maakt al duidelijk dat het extra belasten van een groep van 150,000 Nederlanders op een manier waar relatief eenvoudig onderuit te komen is extra te belasten gewoon niet gaat werken. En dat is de kern van het probleem. 125 miljoen ophalen bij oldtimer rijders is niet realistisch. Nederlandse politiek heeft historisch gezien al een reputatie moeite met de werkelijkheid te hebben en dit is er weer een voorbeeld van.
Ik zou het fijn vinden als stas Weekers eerst eens na ging denken wat de echte opbrengst gaat zijn, en hoeveel hij er vanaf moet trekken vanwege verlies aan werkgelegenheid, accijns, btw, etc, want ik denk dat ze nu met dit plan meteen al “dekking” moeten gaan zoeken voor een heel groot deel van het beoogde bedrag van 125 miljoen. Dat gaat namelijk nooit geind kunnen worden. De oldtimer bezitters weigeren het te dragen, zelfs al kunnen ze het betalen, en ze hebben vele uitwegen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Dat ben ik dus eens met Ree, 100%. Alleen op het punt van de ‘taak van de overheden’ misschien iets minder Maar natuurlijk is het (wijzigen) van wetten een taak van de regering, alleen het kernpunt van de taak van de overheid ligt m.i. toch wel in de rechtszekerheid. Ik blijf dat toch aanhalen hoor. Misschien ooit gehoord van Radbruch? Die heeft daar prachtige boeken over geschreven. Over het legaliteitsbeginsel van de overheid. Maar dat gaat misschien wat te ver allemaal. Wat ik maar wil zeggen, is dat de overheid niet zomaar zulke grote beslissingen MAG nemen, zonder dat ‘wij’ er van op aankunnen dat deze regels niet over twee jaar WEER gewijzigd worden. Dát is pas erg voor mensen die hun vak maken van deze auto’s. Onzekerheid is één van de grootste voedingsbodem voor wanhoop, en wanhoop leidt zelden tot veel goede dingen…
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
sans-pareil schreef:
En dat is een beetje het probleem met dit luchtkasteel van een regeling. De bedoeling is 125 miljoen opbrengst te realiseren. Zoals iemand al terecht aanwees op de site van de KNAC, is een opbrengst van 150 miljoen onder 150,000 oldtimer bezitters zo’n 1000,- per bezitter per jaar. Na de overgangsregeling is de verwachten opbrengst gedaald naar 125 miljoen, maar dat is nog steeds 833,- per oldtimer bezitter per jaar.
Mijn eigen voorbeeld is er een van velen die hier ook al langs zijn gekomen dat die oldtimer bezitters die extra heffing niet bereid zijn te betalen. Aangezien je een oldtimer meestal niet voor een paar jaar koopt, is er nogal wat budget beschikbaar voor die liefhebbers om de inrichting van hun hobby te veranderen, zeker als ze die MRB rekening wel zouden kunnen betalen. Hoe dan ook het komt er allemaal op neer dat de overheid z’n 833 euro per liefhebber niet gaat ontvangen. Sommigen die minder liefhebben dan anderen doen hem weg en kopen de lichtste zuinigste auto die er is, CX liefhebbers schakelen over naar DS’en, LPG rijders bouwen hun installaties uit, etcetera.
Je zou er onderzoek naar kunnen doen, maar gezond verstand maakt al duidelijk dat het extra belasten van een groep van 150,000 Nederlanders op een manier waar relatief eenvoudig onderuit te komen is extra te belasten gewoon niet gaat werken. En dat is de kern van het probleem. 125 miljoen ophalen bij oldtimer rijders is niet realistisch. Nederlandse politiek heeft historisch gezien al een reputatie moeite met de werkelijkheid te hebben en dit is er weer een voorbeeld van.
Ik zou het fijn vinden als stas Weekers eerst eens na ging denken wat de echte opbrengst gaat zijn, en hoeveel hij er vanaf moet trekken vanwege verlies aan werkgelegenheid, accijns, btw, etc, want ik denk dat ze nu met dit plan meteen al “dekking” moeten gaan zoeken voor een heel groot deel van het beoogde bedrag van 125 miljoen. Dat gaat namelijk nooit geind kunnen worden. De oldtimer bezitters weigeren het te dragen, zelfs al kunnen ze het betalen, en ze hebben vele uitwegen.
Helemaal eenscch!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sans, ik mag hopen dat ook jij lekker aan het mailen geweest bent?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
@S-P: allemaal waar, maar desondanks steunt een meerderheid in de Tweede Kamer dit plan. Dat zegt misschien veel over het niveau van de Nederlandse politiek, maar misschien nog wel meer over de haalbaarheid van tegengeluiden…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Marten schreef:vandaag:
KNAC: Kamer achter nieuwe oldtimerregeling
http://www.knac.nl/2013/04/26/kamer-achter-nieuwe-oldtimerregeling/“De Tweede Kamer staat achter de plannen van staatssecretaris Weekers om de MRB-vrijstelling voor oldtimers te verhogen van 25 naar 40 jaar. Er zijn nog wel enkele moties ingediend voor kleine aanpassingen, maar die kunnen vermoedelijk niet rekenen op een meerderheid.
Dat betekent dat vrijwel zeker vanaf 1 januari 2014 – de stemming over de nieuwe wet moet nog komen – de MRB-vrijstelling van 25 naar 40 jaar gaat voor alle oldtimers. Voor auto’s tussen 25 en 39 jaar oud met een benzinemotor zal vanaf die datum een kwarttarief mogelijk worden – maximaal 120 euro per jaar – met dien verstande dat de auto niet mag worden gebruikt in december, januari en februari. Zo’n kwarttarief is ook mogelijk voor motorfietsen en bedrijfsauto’s tussen 25 en 39 jaar oud. Auto’s van 40 jaar en ouder zijn helemaal vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Na het meireces, dat van 26 april tot en met 12 mei duurt, wordt het nieuwe voorstel van Weekers in stemming gebracht.”
Hey, dus niet alleen de voertuigen tussen 1973-1987? hebben recht op een kwarttarief?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Hoe moet ik die max. 120 Euro/jaar lezen,is het gewicht niet relevant?
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Is wel relevant. Bij een lichte auto kan het minder dan €120 per jaar zijn.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
GWHENDRIKS2 schreef:Marten schreef:vandaag:
KNAC: Kamer achter nieuwe oldtimerregeling
http://www.knac.nl/2013/04/26/kamer-achter-nieuwe-oldtimerregeling/“De Tweede Kamer staat achter de plannen van staatssecretaris Weekers om de MRB-vrijstelling voor oldtimers te verhogen van 25 naar 40 jaar. Er zijn nog wel enkele moties ingediend voor kleine aanpassingen, maar die kunnen vermoedelijk niet rekenen op een meerderheid.
Dat betekent dat vrijwel zeker vanaf 1 januari 2014 – de stemming over de nieuwe wet moet nog komen – de MRB-vrijstelling van 25 naar 40 jaar gaat voor alle oldtimers. Voor auto’s tussen 25 en 39 jaar oud met een benzinemotor zal vanaf die datum een kwarttarief mogelijk worden – maximaal 120 euro per jaar – met dien verstande dat de auto niet mag worden gebruikt in december, januari en februari. Zo’n kwarttarief is ook mogelijk voor motorfietsen en bedrijfsauto’s tussen 25 en 39 jaar oud. Auto’s van 40 jaar en ouder zijn helemaal vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Na het meireces, dat van 26 april tot en met 12 mei duurt, wordt het nieuwe voorstel van Weekers in stemming gebracht.”
Hey, dus niet alleen de voertuigen tussen 1973-1987? hebben recht op een kwarttarief?
Welke volgens jou nog meer dan?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Ree schreef:Is wel relevant. Bij een lichte auto kan het minder dan €120 per jaar zijn.
Dan blijft het toch wel interessant om een young-timer te blijven rijden of aan te schaffen (op benzine). Wel jammer van die 3 wintermaanden,als men dat nu nog even aanpast in het gehele jaar rijden voor kwarttarief kan ik best leven met deze regeling.
Met z’n vieren in je Eendje.
Totaal aantal Berichten: 5463
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mulder schreef:GWHENDRIKS2 schreef:Marten schreef:vandaag:
KNAC: Kamer achter nieuwe oldtimerregeling
http://www.knac.nl/2013/04/26/kamer-achter-nieuwe-oldtimerregeling/“De Tweede Kamer staat achter de plannen van staatssecretaris Weekers om de MRB-vrijstelling voor oldtimers te verhogen van 25 naar 40 jaar. Er zijn nog wel enkele moties ingediend voor kleine aanpassingen, maar die kunnen vermoedelijk niet rekenen op een meerderheid.
Dat betekent dat vrijwel zeker vanaf 1 januari 2014 – de stemming over de nieuwe wet moet nog komen – de MRB-vrijstelling van 25 naar 40 jaar gaat voor alle oldtimers. Voor auto’s tussen 25 en 39 jaar oud met een benzinemotor zal vanaf die datum een kwarttarief mogelijk worden – maximaal 120 euro per jaar – met dien verstande dat de auto niet mag worden gebruikt in december, januari en februari. Zo’n kwarttarief is ook mogelijk voor motorfietsen en bedrijfsauto’s tussen 25 en 39 jaar oud. Auto’s van 40 jaar en ouder zijn helemaal vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Na het meireces, dat van 26 april tot en met 12 mei duurt, wordt het nieuwe voorstel van Weekers in stemming gebracht.”
Hey, dus niet alleen de voertuigen tussen 1973-1987? hebben recht op een kwarttarief?
Welke volgens jou nog meer dan?
Na 87 ook dan als ze de 26ste jaar in gaan?
Teminste ik lees hier niks over uitzonderingen in de regel?
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 191
Geregistreerd: 29-07-2003
- Xantia Activa V6
- GS/GSA Basalte
- GS/GSA X2
- GS/GSA Club Break
- GS/GSA Special
Volgens mij gaat het om de peildatum 1 jan 2014. Wat dan tussen de 25 en 40 zit (en dus opeens weer MRB plichtig wordt), mag (mits benzine) kiezen voor het kwarttarief. Er was ergens een passage over de kosten hiervan die naar nul liepen over 15 jaar als de jongste, nu belastingvrije 40 jaar wordt.
Dus om erfgoed te behouden moet er iemand 40 jaar betalen / schorsen voordat het ‘betaalbaar’ wordt om er maar af en toe een mooi weer ritje mee te maken. Ben toch benieuwd hoe groot de kaalslag is die dit oplevert.
Thierry
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Het is zoals gewoonlijk weer schitterend in onduidelijkheid. Die 120 euro max. is volgens mij zonder provinciale opcenten (en BTW) ? Die opcenten zijn dan weer wel of niet aan een maximum gebonden of wel volledig aan het gewicht van de auto gerelateerd. Ook is nog niets definitief. De software Engineers die straks de belastingwijzigingen moeten gaan implementeren (vóór 1-1-2014) hebben hier een goede aan….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Het mag wat kosten, het levert immers bak-ken met geld op…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”