Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Mijn brief aan de Tweedekamerleden:
Geachte <...>
Graag vraag ik uw aandacht voor de discussie rond de afsschaffing van de motorrijtuigenbelasting van oldtimers. Ik bezit een klassieke Citroën met een diesel motor. Toch beschouw ik mezelf gezien het geringe aantal kilometers dat ik rijd niet als grote vervuiler. Ik woon op loopafstand van mijn werk en rijd zowel in mijn ‘gewone’ auto als in mijn oldtimer weinig.
In de discussie rond de afschaffing van de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers is er sprake van een overgangsregeling voor oldtimers op benzine. Voor hobby oldtimer rijders met een diesel auto lijkt er een ongelijkheid te ontstaan die niet billijk is. Het zou goed zijn als een eventuele overgangsregeling ook voor diesel- en gas auto’s zou gelden als zij niet het gehele jaar rijden. Nu worden liefhebbers met deze auto’s onevenredig hard aangeslagen voor hun hobby. Wie nu eur 0 betaald, betaald volgend jaar tussen de eur 1000 en eur 2000 per jaar.
Enkele argumenten die het verzoek deze eigenaren te ontzien ondersteunen:
-Het is niet zo dat diesel en lpg rijders per definitie veelrijders zijn.
Veel liefhebbers hebben een diesel- of lpg auto’s in uitzonderlijke staat en berijden deze hobbymatig.
-In de gesprekken over de maatregel hoorde ik regelmatig dat eigenaars met deze auto’s reeds voordeel hebben
van de gunstige accijns. Dit is echter maar ten dele het geval. Omdat de auto’s immers niet veel rijden weegt dit voordeel
in het geheel niet op tegen de enorme stijging van de motorrijtuigenbelasting.
-De huidige regeling is uit januari 2012, is dus nog maar een jaar oud en verkeert nog in een overgangsfase.
Toen ik mijn huidige klassieke (diesel) auto kocht was de huidige regeling nog maar 6 maanden oud.
Vier maanden na aanschaf van de auto meldde het regeerakkoord reeds dat de regeling alweer zou
worden afgeschaft. Op deze wijze is het erg lastig te anticiperen op maatregelen die de overheid neemt.
Wat vandaag wordt ingevoerd, kan morgen anders zijn.
-Liefhebbers met klassieke diesel of lpg auto’s worden niet alleen geconfronteerd met een lastenverzwaring
die buitenproportioneel is voor de enkele duizenden kilometers die zij per jaar rijden. Ook zal hun auto
plotseling aanzienlijk minder waard zijn.
-Het uitsluiten van hobby rijders met diesel of lpg wagens doet geen recht aan de doelstelling van de maatregel,
namelijk het oneigenlijk dagelijks gebruik van oldtimers terugdringen.Als voorbeeld:
Ik bezit een perfect onderhouden Citroën CX 25 RD turbo uit 1984 in zeer goede staat. Ik rijd slechts zo’n 3.000km per jaar met de auto. Ik wil de auto graag in deze mooie staat behouden voor de toekomst. De auto staat in een garage gestald , ‘s winters rijdt de auto minimaal 4 maanden niet.De auto is nu vrijgesteld van MRB maar wordt met de nieuw regeling nog tien jaar extra met volledige MRB belast.
-Dat komt neer op een bedrag van eur 1.412 per jaar (!), dus eur 14.000 over de gehele periode tot de auto 40 jaar is.
-Als ik de auto ‘s winters schors heb ik het nog steeds over een lastenverzwaring van eur 1000 per jaar.
-Daarnaast zal de auto die nu een taxatiewaarde heeft van eur 8500,00 flink in waarde dalen.
Ik verwacht dat de waarde daalt naar eur 2500,00.Ik wil u dan ook vriendelijk vragen rekening te houden met liefhebbers die klassieke auto’s op diesel of lpg bezitten,
en ook deze auto’s gebruik te laten maken van de overgangsregeling die voor benzine auto’s in de maak is.Tweede kamer lid Farshad Bashir heeft op 25 april twee moties ingediend rond dit onderwerp.
33 402, nr. 56 -de motie–Bashir over een overgangsregeling voor bezitters van oldtimers die op LPG rijden
33 402, nr. 57 -de motie–Bashir over een overgangsregeling voor bezitters van oldtimers die op diesel rijdenIk hoop van harte dat u deze moties zult steunen.
met vriendelijke groet< ... >
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
@sjors:
Realiseerde me ineens dat ‘t toch ook wel jammer is dat dit apparaat van m’n broertje, waar ‘ie toch ook zo’n 12.000 euro in heeft geinvesteerd, in 1 klap waardeloos is…
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
JWH schreef:Allemaal schrijven dus. Zijn er nog meer dingen die we kunnen ondernemen?
Ik zelf heb de laatste tijd achter de schermen onderzocht of we het concert met de Citroëns ->klik
nogmaals konden uitvoeren, maar dan op het Binnenhof. Het zou op een sympathieke manier de schoonheid van klassieke auto’s benadrukken. Dit bleek echter een brug te ver, maar het was het proberen waard.
De KNAC / Fehac moeten in plaats oldtimer liefdadigheidsevenementen (om kennis te maken met oldtimers) een protestrit organiseren! Parkeren op het Malieveld, en dan het liefst met allemaal dieselende oldtimers.
Het is natuurlijk ook kolder dat je je oldtimer niet kan verplaatsen in die 3 maanden. Niet iedereen heeft een werkplaats naast zijn huis. De winter is juist de periode dat je hem niet nodig hebt. Het is niet zo dat je in die maanden veel km’s maakt in die dagen, maar je zou hem gewoon een dag moeten kunnen gebruiken. Ook in November schijnt de zon om eens te cruisen door het landschap meneer wekers!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
xmrijder schreef:en wat was de reden om er eerst LPG in te zetten? vast het milieu op je bank rekening!
Ik vindt het terecht je wil deze regeling alleen voor mensen die er een auto als hobby bij hebben.
En niet de diesel en lpg rijders die er 30dkm per jaar mee knallen daar hebben we veel milieu vriendelijk auto’s voor tegenwoordig.
Dus als je het voor het milieu doet koop je een moderne auto.
Onzin. Natuurlijk is milieu niet het belangrijkste argument om lpg in een klassieker te bouwen, maar zoals die monza van m’n broertje (met lpg-injectie), die is met z’n 1 op 5 op benzine gewoon niet te rijden anders.
En hij rijdt er hooguit 4000 km/j mee (da’s al ruim geschat), kilometers die op benzine toch aardig wat vervuilender zouden zijn.
Voor het milieu een moderne auto? Nee, geen auto. Anders moet er weer zo’n apparaat op zeer vervuilende wijze geproduceerd worden.
De productie van een (nieuwe) auto brengt zoveel vervuiling met zich mee… dat kan een oude DS op benzine niet produceren in 300.000km! EN dan heeft die moderne auto nog geen meter gereden. Voor zover het fabeltje van mileuvriendelijke moderne auto’s! Elke nieuw geproduceerde auto is er een te veel qua milieubelasting!
CX GTi Turbo 2 - All Black
simpel een oldtimer is een hobby kan je die niet betalen dan moet je die niet rijden!
Er zijn voldoende alternatieve.
En als iedereen een oldtimer op lpg/diesel zou rijden was er nu geen eentje meer….
Daarom rij je dus een nieuwe auto
Dus de regel is in mijn ogen zeer terecht je kan als je het er voor over hebt je hobby er bij houden maar je kan er dus alleen nog voor je plezier mee rijden en niet omdat je een auto nodigt hebt ( maar niets willen betalen) Want die hebben het juist nu verziekt voor ons!
Lees even 1-2 pagina’s terug. Daar staat het antwoord op je zojuist geschreven tekst.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
xmrijder schreef:simpel een oldtimer is een hobby kan je die niet betalen dan moet je die niet rijden!
Lekker kort door de bocht.
ook ik heb gisteravond een keurige antwoord mail van Bashir ontvangen. Ik heb vanochtend de daarin gemelde fractievoorzitters en 2e kamerleden mijn bezwaren ook maar weer eens gemaild. Waterman heeft m.i. wel een punt voor wat betreft de financiele compensatie van de voorgenomen maatregel. Met name de dieselklassiekers zullen niet veel meer waard zijn bij het doorgaan van de maatregel.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Die kapitaal vernietiging is inderdaad wel een belangrijk punt, die aangehaald dient blijven worden in de brieven, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
beerpeet schreef:@sjors:
Realiseerde me ineens dat ‘t toch ook wel jammer is dat dit apparaat van m’n broertje, waar ‘ie toch ook zo’n 12.000 euro in heeft geinvesteerd, in 1 klap waardeloos is…
Opel Monza
Tuurlijk is dat ding niet waardeloos. Aftermarket kat eronder en hop naar de Pruis met dat ding, daar zijn ze gek op zulke knappe Monza’s!
Edit: ik zie een leuke line of business voor youngtimer-importeurs
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Owja
Penny Lane schreef:Edit: ik zie een leuke line of business voor youngtimer-importeurs
Exporteurs bedoel je
ik heb die kapitaalvernietiging dan ook ook altijd genoemd in mijn emails aan de kamerleden. Er is natuurlijk bij de consument natuurlijk wel een bepaald vertrouwen gewekt dat een auto die ten tijde van de aankoop 25/30 jaar oud was, wegenbelastingvrij zou blijven. Dit is m.i. de te nemen juridische maatstaf voor de aanspraak op schadevergoeding ivm waardevermindering van de auto.
Totaal aantal Berichten: 11738
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
beerpeet schreef:Owja
Penny Lane schreef:Edit: ik zie een leuke line of business voor youngtimer-importeurs
Exporteurs bedoel je
Zullen we ‘t verschil delen? “ex-importeurs”
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!