Hallo allemaal,
Ik ben de gelukkige persoon die sinds afgelopen zondag in het bezit is van een CX2000 uit 1975 met LPG.
Het betreft Franse import uit 2000.
Het ophalen van de auto in Amsterdam was al een avontuur op zich.
Starten ging niet vanzelf na enige maanden weinig rijden.
De ANWB heeft de auto uiteindelijk aan gekregen door met handpompje benzine op te pompen en te starten.
Net buiten Amsterdam de CX vol gas getankt en op de snelweg de schakelaar in de tussenstand gezet tot het vermogen wegviel en vervolgens naar gas overgeschakeld. Tot dan toe allemaal prima.
De rit naar Zeeland verliep rustig zij het dat in de scherpe bochten of bij vaart verminderen (weet niet waar het aan lag precies) een sterke benzinelucht waarneembaar was.
Bij thuiskomst wilde ik de CX achteruit de oprit oprijden en ging hij onregelmatig lopen en uitvallen terwijl ik dwars op de straat stond. Na enkele keren starten sloeg hij niet echt makkelijk aan, maar uiteindelijk liep hij en kon ik hem op de oprit parkeren.
De volgende dag vol goede moed de wagen proberen te starten zonder resultaat, tot op heden niet gelukt…
Vandaag de accu opgeladen en morgen met handpompje eens kijken of we op benzine kunnen starten.
Dan waar het om gaat…
Vraag 1:
De auto ruikt van binnen naar benzine.
Zou het in verband kunnen staat met matig starten dat er bijvoorbeeld een lek in de benzineleiding zit waardoor de benzine slecht bij de carb kan komen en de geur ontstaat doordat de verloren benzine ergens wegloopt?
Help me out, ik heb nog geen ervaring met CX-en dus weet niet direct waar ik beginnen moet.
Inmiddels ook nieuwe bougies (speciaal LPG) en bougiekabels besteld die ik volgende week ga monteren.
Vraag 2:
Wat werkt en is het beste voor deze wagens…starten op LPG of benzine? De vorige eigenaar had het erover dat hij altijd op gas startte.
Vraag 3:
Alle tips zijn welkom.
Ik kijk uit naar jullie antwoorden, zodat ik morgen goed beslagen ten ijs kan gaan bij oplossen problemen…
Bedankt alvast, foto’s volgen…
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

Totaal aantal Berichten: 9362
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Denk dat je pomp overleden is,
Zit achterop het blok.
Als je op gas rijdt/ reed ruik / rook je dan ook benzine?
Laat anders even iemand anders starten terwijl jij onder de kap kijkt.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Hans,
gefeliciteerd met je aanwinst, zelf heb ik ook een 2000 uit 78 en start deze altijd op gas geen probleem, maar hij loopt verder ook probleemloss op benzine.
Als ik jouw was zou ik eens kijken rondom de carburareur naar alle leidingen waarschijnlijk zijn ze allemaal uitgedroogt en komt daar je benzinelucht vanaf.
maar ondanks dat zou ie op gas moeten kunnen lopen, maar ik zou beginnen de auto op benzine te laten lopen en kijken of ie dan op gas wil lopen.
Dus even de slang van de pomp achterop het blok naar de carburateur aan de carburateur zijde lostrekken en kijken of er benzine uitkomt, ff de luchtinlaat van de carburateur halen en de sproeiers even eruit halen en schoon maken (niet omswisselen!)
Verder kijken of ie wel vonkt
het is igg een rechttoe.aan blok wat maar 2 dingen nodig heeft een vonk en benzine.
Succes
Mark
op de 3e de foto zie je de benzinepomp ongeveer in het midden
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207498/P150/#1408765
CX 2000 pallas ‘78
Hallo,
Bedankt.
De ANWBman had het erover dat als de pomp droog staat hij ook niks doet, net als bij waterpompen van vroeger waar je eerst een emmer water in moest gooien om ze te laten werken. Is dat zo? Dat gaf mij het idee dat er misschien een lek in de leiding van de tank naar de pomp zit waardoor de brandstof terugzakt?
Waarom ruik je die benzinelucht in de auto denk je?
Hans
BX DIGIT 1985, C35 2.2D 1979, CX 2.5RI Familiale 1986, C2 1.4VTR en voor dagelijks een C6 3.0D V6 2012.

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Pomp zuigt weet ik wel bijna zeker zelf aan, gewoon ff loshalen bij de carb en starten en kijken of ewr benzine komt.
en als er iets lekt in de motorruimte ruik je dat overal in en om de auto, ik gok de leidingen richting carburateur die poureus zijn.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Die zal ik dan ook effe vervangen en de pomp checken idd.
Bedankt zover.

Totaal aantal Berichten: 27945
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De benzinelucht kan ook komen doordat de tank gewoon ergens lek is of dat er iets niet goed aan sluit.
Bovenop de tank zit het aanzuigpunt/vlotter deze wil nog wel eens gaan lekken.
Het kan ook komen door de aansluitingen naar de tank vanaf het vulpunt.
Het lastige bij deze CX is dat je de tank moet laten zakken om het aanzuigpunt te controleren.
Bij een serie 2 (soms ook een latere serie 1) heb je inspectieluikjes in de achterbak.
De lucht hoeft zeker niet te maken hebben met het probleem dat je had met die pomp, maar het kan wel natuurlijk…

Totaal aantal Berichten: 479
- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Als de vorige eigenaar ook op gas startte zou ik eerst alle benzine leidingen e.d. nakijken (ook i.v.m. de benzine stank)
Als de vorige eigenaar niet of nagenoeg niet op benzine heeft gereden zijn leidingen e.d. misschien uitgedroogd.
Belangrijk is dan eerst de benzine stank te verhelpen, brand heb je niks aan.
Dan is het misschien ook goed de carburateur even schoon te maken.
succes er mee
Groeten van Henk uit Steenwijk.
Bedankt ga ik doen.
Maakt het bij dit soort auto’s niet uit hoe je start dan? Mijn G3 C5 start automatisch altijd op benzine toch?
Heel lang geleden heb ik ook een CX gehad met ongeveer hetzelfde probleem.
Ik had een mechanische benzinepomp, geen elektrische.
De aanzuigleiding van tank naar pomp bleek een poreus stuk te hebben.
Volgens mij heb ik de tank losgemaakt, die zit toch met metalen banden vast? (weet ik niet meer precies).
In ieder geval was het zo gefixt.
Als de motor draait, staat er een gering vacuum op deze slang, dus komt er geen benzine uit.
Alleen kan het zijn dat de opbrengst onvoldoende is omdat er lucht aangezogen wordt, dat verklaart het slechte lopen op benzine.
Als de motor uitvalt loopt het restje wat nog in de leiding zit terug naar de tank en kan ook door het lek naar buiten, dat verklaart dan de benzinelucht.
Tis maar een suggestie…
Edit:Oh ja, weer spuit11. Arjan had al iets soortgelijks geschreven…

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
www.citrofiel.tk schreef:Hallo allemaal,
Ik ben de gelukkige persoon die sinds afgelopen zondag in het bezit is van een CX2000 uit 1975 met LPG.
Leuk! Is dat die Sable Cendré zonder Diravi met dat beschadigde rechter voorportier?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Totaal aantal Berichten: 2355
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Hans, gefeliciteerd met je aankoop!
Ha weer weer een “véél” rijder hoor ik ze in Den Haag al roepen vanwege de LPG-tank

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
La Léo schreef:www.citrofiel.tk schreef:Hallo allemaal,
Leuk! Is dat die Sable Cendré zonder Diravi met dat beschadigde rechter voorportier?
Oh La Leo wat een leuk spelletje!
Nee, ik denk niet dat het die is, ik weet bijna zeker dat het deze beige vanneau schoonheid is:
(want dit is de enige 75-er op LPG die in 2000 is geïmporteerd)
jmmj schreef:
Oh La Leo wat een leuk spelletje!
Nee, ik denk niet dat het die is, ik weet bijna zeker dat het deze beige vanneau schoonheid is:
(want dit is de enige 75-er op LPG die in 2000 is geïmporteerd)
Net zoals “raad het plaatje” maar dan als “raad de geschiedenis?”

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
ik doe mee met La Leo en gok ook dat het deze is
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 763
- C4 (2004-heden) C4 Cactus 1.2 PureTech Shine
- CX 2200
- C-Zero EV
Hey da’s interessant! Die stond in het Register nog met benzine (dus niet op LPG) maar heeft inmiddels idd LPG. Meteen aangepast, dank Mark!