De krukaspoelie van de multieriem is eraf gelopen. Heb nu 2 delen. De buitenring ligt eraf en de multieriem ook. Die nog heel is wonderwel.
Hoe krijg ik dat binnendeel van de poelie eraf. Zie 1 centrale bout. Moet ik eerst ook nog wat blokkeren om deze te lossen en gaat dan ook de onderliggende poelie van de distributie los?
Nou maar hopen dat er geen plastic is gekomen bij de distributie.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Als ik je goed begrijp heb je de krukaspoelie van de multiriem in twee stukken, dat kan want binnen en buitendeel van de poelie zitten aan elkaar gevulcaniseerd met een rubber tussenstuk. Waarschijnlijk heb je dan ook al een paar maanden een jankend geluid van onder de kap gehoord. Nieuwe poelie bestellenen deze monteren, even binnenscherm er uit dan kan je er redelijk bij. Als je verder geen schade hebt dan tracteer jezelf maar op een biertje
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Klopt met dat jankend geluid. Het was weg en ineens was het er weer met de gevolgen van dien. Hoop ook op een biertje.
Krijg die centrale bout niet los.
Wagen in de 4e versnelling en handrem aangetrokken en geen beweging in te krijgen.
Heeft dat ding normaal schroefdraad (dus linksom los)
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, normaal schroefdraad, maar best zet je de luchtratel er op.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
inderdaad slagmoer sleutel. ALs je in de buurt van Zeist woont kan je hem lenen. Heb een electriche.
Special hiervoor gekocht.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Kan een electrische dat aan? Dat had ik echt niet gedacht! Die moer is niet bepaald makkelijk los te krijgen. Welk merk heb je? Ik wil er ook wel een aanschaffen die dat kan!
Poelie is eraf.
Zowel van de donor XM (waarvan ik wist dat deze nog vrij nieuw is) als van de huidige.
Auto op assteunen en ratel verlengd met een buis en na wat kracht en onder de juiste hoek ging het los.
Soms mis je wat gereedschap. Heb wel een Momentsleutel, maar helaas voor deze geen passende dop. Mijn ratelset is 3/8 en de Momentsleutel is weer 1/2. Morgen maar een passende dop 22 halen om de poelie met het juiste moment vast te zetten en ook een verloop van 3/8 naar 1/4 voor het gaatje in de spanrol.
Heb ook van de donor de HD-pomp afgehaald. Deze is lekvrij en de huidige zweet toch wat.
Nu nog een nieuwe multi-riem erop en daar kom ik niet helemaal uit.
Hoe moet ik de spanrol ontspannen. Heb hier wel gezocht, maar ik zal het allemaal wel niet snappen.
Hier
Zie bij de onderste spanrol een vierkant gaatje en een inbus.
Uiteraard ben ik vergeten een foto te nemen hoe die riem nu precies loopt.
In ieder geval bedankt voor het aanbod voor de elektrische ratel. Lijkt mij wel handig zo’n ding.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Vergeet de loctite niet. Hoe heb je de motor geblokkeerd?
Loctide gedaan en motor niet geblokkeerd. Wel in z’n 4 gezet en een tegel op de rem.
Volgens mij kan de loctide opnieuw als ik het met het juiste aanhaalmoment vast ga zetten.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
jabaar schreef:Loctide gedaan en motor niet geblokkeerd. Wel in z’n 4 gezet en een tegel op de rem.
Volgens mij kan de loctide opnieuw als ik het met het juiste aanhaalmoment vast ga zetten.
Mooi werk. loctide pas doen als de bout vast monteert Ik veronderstel dat de oude poelie veel kilometers achter de rug had.
Volgens mij ben ik er bijna uit.
De inbusbout van onderste looprol lossen en met 1/8 ratel verdraaien.
De spanrol met ratel 3/8 rechtsom draaien zodat een paspen in het gaatje valt.
Normaal doe je dat voordat je de riem eraf haalt. Dat was dus al gedaan toen die knapte.
Riem erom en dan onderste looprol zo verdraaien en vastzetten zodat de paspen er nog uit te halen is.
Klinkt gemakkelijk, maar wat een k-constructie.
Heb kunnen oefenen op de sloper en dan nog kun je overal met moeite bij. Vooral bij de spanrol. Hier was de krukaspoelie al weg en de HD-pomp ook.
De riem die op de sloper zat is 174 cm lang ( 6PK1725 van Gates)en die van de huidige XM 170 cm (6 PK 1726 van Hutchinson).
De diameter van de Krukaspoelie is gelijk en die van de HD-pomp ook Moet nog een nieuwe riem halen, maar welke is nu de vraag. Bijna altijd krijg ik opgegeven de 6PK1725 als passend.
Nu nog uit zien te vogelen hoe de riem moet lopen:
Zie dit deel van het bericht van Kilometervreter uit 2007 van dit forum:
“Ik heb even gekeken bij mijn 2.1 TD van 2000.
Een foto maken lukt niet erg vanwege de ruimte.
Misschien heb je hier iets aan:
Vanaf de voorkant van de HD-pomt gaat hij naar beneden naar de bovenste spanrol. Daar loopt hij bijna helemaal rond omheen. Dan terug naar de voorkant, over de dynamo, naar beneden over de aircopomp. Dan naar achteren over een ander wiel, over de onderste spanrol, en dan terug naar de achterkant van de HD pomp.”
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
puffel schreef:Vergeet de loctite niet. Hoe heb je de motor geblokkeerd?
Loctite? Waar staat dat in het werkplaatshandboek?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Meen het ook ergens gelezen te hebben. Zat er trouwens wel op. Als het niet nodig is dan geloof ik het graag van je.
XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Loctite hoeft niet volgens mijn garage, die het zelfde probleem (krukaspoelie in 2en) heeft verholpen. Want volgens hem, draait de krukas rechtsom en de centrale bout ook, die draait zich vanzelf vaster of zoiets, in die strekking etc,etc, kan het ook mis hebben, maar dit was zijn uitleg….....
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Zo kreeg ik het ook van een oud Citroën monteur te horen: “De bout gewoon lekker vastjekkeren met de luchtratel.”
Wim,
Disciplus Simplex