ik zit met het volgende probleem: bij maximale acceleratie en volgas geven in z’n 4 of 5 boven snelheden van zeg 100km/u merk ik dat het vermogen niet direct loskomt. Het accelereren gaat dan gepaard met hikken. Bij normaal rijgedrag merk je helemaal niets. Sterker: de motor is soepel als altijd met zijdezacht accelereren in z’n 5 vanaf 50 km/uur. Ook in de bebouwde kom is er niets te merken, dus ook niet de bekende 2500ie hikken bij constante snelheid. Ik hoopte dat het vervangen van bougies (na 30.000km), luchtfilter (na 50.000km) en het stellen van kleppen dit weekend zou helpen. Maar helaas. Verder zit er een nieuwe LMM in sinds een km of 25.000 en is het benzinefilter ook nog niet lang geleden vervangen. RaRa wat blijft er dan nog over… Geen idee wanneer dit probleem is ontstaan.
Zelf zit ik nog te denken aan een kapotte vervroeging (vacuumdoosje) of toch misschien te weinig benzinetoevoer bij maximale vraag (brandstof pomp of drukregelaar).
Ook schiet me nu te binnen dat de gasklepschakelaar die volgas detecteert misschien kapot is of slecht contact maakt. Ik denk dat ik dat eerst maar eens ga doormeten.
Zijn dit gekke gedachten en/of heeft iemand ervaring met deze klachten?












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bougie kabels? Deze kant je eventueel doormeten, ze horen een bepaalde weerstand te hebben.
Misschien injectorreiniger proberen?
Was die LMM echt nieuw?
LMM is door een speciaal bedrijf in duitsland geleverd (Incotronic) . Weet niet of hij nieuw was of gereviseerd. In ieder geval zag hij er nieuw uit en is hij verzegeld. Ik heb begrepen dat deze helaas niet meer leverbaar zijn. Ik was dus net op tijd. De LMM is in ieder geval het laatste waar ik aan ga twijfelen.
Bougiekabels zijn ook niet lang geleden vervangen. De bobines zijn overigens ook nieuw (CX Basis)












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dan houd je idd niet veel over…
Stekkerverbindingen blijven ook altijd een verdachte.
Het lijkt me dat injectorreiniger geen kwaad kan om te proberen of dat helpt.
Anders ultrasoon laten reinigen.
Wat voor benzine tank je eigenlijk?
injectoren vallen eigenlijk ook af: deze heb ik inderdaad ultrasoon laten reinigen zo’n 3 jaar geleden (en dat is bij mij max 15.000 km. Tja de benzine: ik heb laatst een soort V Power van Texaco getankt. Maar dat zou toch goed moeten zijn.
injectoren vallen eigenlijk ook af: deze heb ik inderdaad ultrasoon laten reinigen zo’n 3 jaar geleden (en dat is bij mij max 15.000 km. Tja de benzine: ik heb laatst een soort V Power van Texaco getankt. Maar dat zou toch goed moeten zijn.
injectoren vallen eigenlijk ook af: deze heb ik inderdaad ultrasoon laten reinigen zo’n 3 jaar geleden (en dat is bij mij max 15.000 km. Tja de benzine: ik heb laatst een soort V Power van Texaco getankt. Maar dat zou toch goed moeten zijn.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, dan heb je idd al een hoop gehad
Een nieuw onderdeel is natuurlijk geen garantie dat het goed blijft, iets nieuws KAN ook eerder stuk gaan dan verwacht.
Hopelijk is het iets simpels…
Nog een idee: Hoe is je laadspanning bij een draaiende motor? Een onstabiele laadspanning kan ook rare dingen doen met een injectie systeem.
Net nog even 70 km snelweg gereden. Normaal accelereren tot 160km/uur is geen enkel probleem. Vol gas accelereren bij invoegen geeft hikjes. En bij plotseling gas op de plank in z’n 3 bijv geeft direct een grote hik, een soort aarzeling. Het lijkt alsof hij de plotslelinge benzinevraag niet aan kan bijvoorbeeld. De gasklep schakelaar heb ik doorgemeten. Het middelste en onderste pennetje maken contact bij open gasklep. De schakelaar lijkt dus ok; maar dat hoeft nog niet te betekenen dat de ecu dit signaal ontvangt bijv door een slecht contact.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
freek schreef:
Zelf zit ik nog te denken aan een kapotte vervroeging (vacuumdoosje)
Die kun je dus alvast van je lijstje schrappen want.. geen vacuumdoosje op een 25IE hè.
Is het alleen bij vol gas of ook bij fel accelereren?
Is het een hevige schok of alleen een hikje en wat inhouden? (aarzelend)
Edit: sorry ik zie dat ondertussen mijn vragen al beantwoord zijn.
Jouw auto heeft één BDP sensor. Die kan ook een slecht signaal geven. Meet namelijk de vervroeging vanaf het vliegwiel.
Kapotte ontstekingscomputer is ook zeer aannemelijk want = redelijk matige kwaliteit elektronica.
Stekkers zijn altijd verdacht, maar dan zou het vaker moeten voorkomen zou je denken.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Geen vacuumdoosje bij de 25ie? Maar wat is dan het blokje rechts op het schutbord? Er gaat een rubber slangetje heen vanaf de inlaat en er zit een stekkerblokje op.
Wel een idee, die bdp sensor. Ik heb er nog een liggen, ik zal deze eens proberen. Ik dacht er niet aan omdat ik alleen ervaring heb met een bdp sensor die bij warme motor de geest geeft en de motor dan helemaal stil valt.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja, dat is weliswaar een vacuumdoosje, maar niet voor de vervroeging.
Vervroeging wordt gesignaleerd door de BDP sensor.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Sensor turbodruk meter
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ah weer wat geleerd. En die doet het.
net even een proefritje gemaakt met de reserve BDP-sensor. Het eerste kwartier, tijdens het warmrijden, geen enkel moment van aarzeling. En dus hoopvol gestemd dat het inderdaad de BDP sensor is geweest. Maar toen de olie op zo’n 80 graden was het gas-pedaal naar de bodem getrapt en helaas, dezelfde symptomen. Het blijft erg vreemd: bij normaal gebruik merk je helemaal niets. Als je de auto de tijd geeft om de 150km/uur te bereiken en daarna rustig accelereert naar 180km/uur is er ook geen vuiltje aan de lucht. Als je echter bijv vanaf z’n 3 plankgas geeft verslikt de motor zich. Voor de rest een zijdezacht karakter. Op zich dus goed vol te houden maar het hoort natuurlijk niet. Ook de stekkerverbindingen verdenk ik overigens niet direct: die verkeren allemaal in topconditie met een beetje vaseline er tussen. De motorruimte is schoner dan onze woonkamer.
De tank is nu bijna leeg. Zal er van de week weer eens RON98 in gooien. En misschien toch maar eens de brandstofdruk laten meten. Iets anders: deze motoren hebben een antipingel-sensor aan de zijkant van het blok. Ik heb ooit wel eens gelezen dat door defecte sensoren veel blokken vroegtijdig aan hun einde zijn gekomen: je merkt het niet maar maar pingelen is natuurlijk funest. Zou dat nog een idee kunnen zijn?
Na nog wat googlen ben ik toch weer de volgas stand van de ‘throttle position switch’ gaan verdenken.
Als ik het schema goed begrijp zijn er bij de CX 2 standen: stationair en volgas. Bij stationair worden de pennen 18 en 2 verbonden en bij vol gas 18 en 3. Op internet vind ik ook situaties met een 3e stand tussen stationair en vol gas in. De volgas stand geeft 0 ohm als ik de gas klep op 3/4 heb ongeveer. Het lijkt dus te werken. Ik zou eens bij de ECU onder het dashboardkastje moeten meten of de draden wel goed zijn. De klacht lijkt immers sterk op het ontbreken van de vol-gas stand. Ook lees ik dat in de volgas-stand de openingstijd van de injectors een vaste waarde hebben. Ik concludeer hieruit dat de LLM bij vol gas geen rol speelt in de samenstelling van het brandstofmengsel.