Totaal aantal Berichten: 6133
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Zo, iets meer tijd dus hierbij een wat uitgebreider verhaaltje:
Hoe gek kun je worden. Of zijn. Of, nou ja. Vul maar in.
Leuk apparaat met 285 kKm ervaring. 19 TZi break, dus toch een beetje wolf in schaapskleren (ietwat overdreven gesteld, maar 23 jaar geleden gold dat nog wel met z’n 122 PK op 1034 kg…)
Op motorisch gebied is de ervaring merkbaar, ik noem even verbrande olielucht en olieverbruik. Helemaal schoon is het blokje ook niet echt. Klepsteelgevallen zijn dus in ieder geval aan de beurt.
Wel leuk is dat de motor wel zat porrie heeft, de oliedruk goed is (ook bij na stevig doorblazen), de kvs temp op alleszins normale waarden blijft, iets minder is dat er wat bijgeluiden te horen zijn als je 100 km/h rijdt. Klinkt als een diff lager maar dat lijkt me raar, omdat je die dan toch altijd zou moeten horen. Wat het is zal moeten blijken, ik heb nog geen idee. In ieder geval bromt het echt, net of de motor op 3 cylinders draait (hetgeen dus niet zo is). Schoot me ook te binnen dat misschien de distributie een tandje verkeerd staat, maar prestaties, verbruik en temperaturen wijzen niet in die richting.
Ondersteltechnisch gaat het goed met dit beestje. Op een heel lichte rammel van een pokkepok-stok linksvoor is het rammelvrij. Er wordt goed geveerd en de LHM is ook nog van recente datum. Er lekt niets (knock on wood) en de auto komt kwiek uit de veren ‘s ochtends, dus de pomp doet ook wat ie moet doen. Zelfs de stb laat geen hapering voelen, dat heb ik weleens anders gehad bij een BX.
Dus tja, hoe gek kun je zijn. Van een technisch (zo goed als) perfecte Xantia naar een BX Break met toch wel wat issues. En toch weer als een blok gevallen voor zo’n auto.
Benieuwd hoe lang deze blijven gaat
- C1 1.0 Collection
Inmiddels zijn de eerste echte kilometers gemaakt. En jawel, zoals het hoort bij een BX is er een to-do-lijstje
1) Kijken wat er aan de HD pomp mankeert. Deze maakt herrie.
2) Kijken wat er pruttelt aan de uitlaat. Deze maakt ook herrie.
3) Kijken wat de brom linksvoor veroorzaakt bij 100 km/h. Verdachten: Differentieel, aandrijfas, mogelijk wiellager of een gecupte band.
4) Distributie vervangen.
5) Stationair loop nakijken (loopt te hoog).
6) Rechterkant netjes (laten) maken, dit heeft geen haast overigens.
7) Diverse dashoboardlampjes vervangen (jawel, daar is ie weer ) en het stuur recht zetten.
8 ) Koppeling pedaal hoogte afstellen. De koppeling grijpt nu al na 1 mm lift aan. Rijdt niet lekker en je trapt het pedaal snel niet diep genoeg in bij schakelen.
Tuut bevalt best, rijdt lekker. Puntjes op de “i” zetten is deels gewoon onderhoud, deels voorkomen van ergere stukken.
- C1 1.0 Collection
Punt 4 doen we maar even met spoed. De spanrol giert als een dolle. Net maar een set besteld…
Totaal aantal Berichten: 1036
- BX 16 TZI Automaat
goed bezig hilko. je hebt er zeker zin in
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
- C1 1.0 Collection
Mja, eerst nog even Citro Mobile, morgen. Spanrol lijkt bij nader gehoor de rol van de multiriem te zijn. Hoe dan ook wordt het spul vervangen.
- C1 1.0 Collection
Nou, de BX is gewassen. Kan ie morgen mee naar CM.
Ik hoop alleen dat de uitlaat er niet ergens halverwege onder vandaan klettert
Bon voyage!
Ik kom er net vandaan met de snouque…
Wel leuk, maar weinig BX spul gezien.
Voornamelijk oud spul…DS, CX, A-typen
Wel gereedschap en LHM genoeg!
- C1 1.0 Collection
Merci!
Ik ga niet echt voor onderdelen, meer voor de club en om weer eens wat “oude” bekenden te spreken.
Natuurlijk scharrel ik ook wel even langs de bakken, maar ik ken zat andere, goede wegen naar BX onderdelen.
Inderdaad altijd gezellig!
Veel plezier!
- C1 1.0 Collection
CM was leuk. De BX deed wat ie doen moest, dus hij bracht me heen en nog weer terug ook.
Next stop: grote beurt inclusief distributie, aanstaande donderdag. En ik ben aan een andere katalysator toe. Die er nu onder woont gaat waarschijnlijk binnenkort op eigen benen staan, zo klinkt ie in ieder geval wel
Op CM, in goed gezelschap:
Ik heb nog wel een goede gebruikte kat liggen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
- C1 1.0 Collection
Ruilen voor nieuwe kentekenplaatlampjes?
Die had je toch voor de Break gekocht
- C1 1.0 Collection
Zo, dat was een druk dagje.
vanochtend zijn we begonnen met het vervangen van de distributie.
De riem was eigenlijk nog prima, maar de spanrol is bij de wissel in 2008 duidelijk niet mee vervangen. Die was compleet aan stukken, hetgeen ook een hoop kabaal opleverde. Amigo, als je dit leest: nogmaals enorm bedankt voor je hulp! Of liever, voor het werk - ik heb toch vrij veel staan toekijken. En ik had het zelf ook niet zomaar gekund
In de middag nog olie ververst, de vulpijp en daarmee ook de carterontluchting weer wat beter opgehangen en de claxon weer werkend gemaakt. We wilden ook de katalysator nog vervangen, maar daar was geen tijd meer voor en bovendien had ik geen nieuwe uitlaatklem gehaald. Suf, maar dat komt volgende week wel.
Nu rijdt de auto weer zonder bijgeluid van wat dus nu de spanrol bleek te zijn. De brom op snelheid komt zeer waarschijnlijk van de rechter-aandrijfas, meer precies het tussenlager van die as.
Natuurlijk hebben we de auto ook nog uitgebreid vanonder bekeken, en gelukkig zijn daar geen ernstige problemen aangetroffen. Het lijkt een aardige auto te zijn!
Totaal aantal Berichten: 627
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Mijne heeft ook zo’n pruttel in de auto. Mij is verteld dat all wat GTI blokken zo klinken…
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.