2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Krukaspoelie in 2 delen.
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 30 april 2013 06:10 PM
  [ # 16 ]

Nou het zit niet mee.
Distributie is volgens mij toch een tandje versprongen. Stationair loopt het goed, maar daarna als een tractor.
Heb wel eens een distributieriem vervangen, maar dat was van een volvo 244 en dat was een eitje.
Van die paspennen snap ik wel de plek voor de nokkenasriemwiel en de inspuitpompriemwiel.
Helaas van de paspen in het vliegwiel niet.
Volgens de documentatie van Olving moet die ergens zitten, maar waar?
Zie hieronder.

Lees ook ergens op dit forum dat de startmotor eruit moet en dat het daar ergens achter zit.
Zie hier.

Kan dus wel wat hulp gebruiken.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 01 mei 2013 12:05 PM
  [ # 17 ]

Ja hij zit achter je startmotor. Je kan het niet lekker vinden als dat ding erop zit of geen speciale blokkade pin hebt. Het snelste voor nu is even die 3 bouten aan de voorkant loshalen en de steun die aan zn kont zit. Dan zit je vanzelf het gat zitten, maatje M6 uit mn hoofd. enige manier om de kruk op tijd te zetten én genoeg weerstand te geven om de krukas bout op moment te zetten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 02 mei 2013 10:19 AM
  [ # 18 ]

Dank je,

Ben begonnen om te oefenen op de sloper.
Plank onder de carterpan om motor op te krikken, zodat de bovenste motorsteun eraf kan. Helaas gat het blok wat kantelen en krijg de steun er dus niet vanaf.
Is daar een truc voor?
Misschien moet ik het toch maar gaan uitbesteden.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 02 mei 2013 04:09 PM
  [ # 19 ]

Motorsteun is eraf en de rest ook van de oefen-XM. Snap nu ook dat even een distributieriem vervangen zoveel kost.
D’r moet eerst van alles los. Inderdaad zie je het pasgat goed zitten als de startmotor eraf is

Vraagje:
Zit er maar 1 gat in het vliegwiel waar die paspen in moet vallen, want als dat zo is dan is de timing van de oude XM helemaal van slag. Nokkenas staat dan op 2 uur en de dieselpomp ongeveer op 6 uur terwijl die nokkenas volgens mij ongeveer op 8 uur moet zitten, want daar zit ongeveer het pasgat in het blok.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 02 mei 2013 04:12 PM
  [ # 20 ]

Wellicht moet je de boel via de krukas nogmaals ronddraaien en lijnen ze dan wel netjes op?
Dat was wel het geval namelijk bij mijn distributiewissel, niet elke keer dat de krukas langs het gat kwam lijnden de nokkenassen op. Omtrek van de krukaspoelie en de nokkenassenpoelies zijn bij mijn motor ook ongelijk….2 rondjes krukas is 1 rondje nokkenas. Zal bij jou ook zo zijn denk ik Wink

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 02 mei 2013 05:14 PM
  [ # 21 ]

Zal dat eens proberen.
Moeilijkste is nog het terugplaatsen van de bovenste motorsteun. Ding ging er pas af na heel veel moeite.

Truc gevonden hiero.
Krik onder de carterpan en extra krik onder de motorsteun aan passagierskant.

Ben ik even blij dat ik een garagekrik en een potkrikje heb.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 02 mei 2013 05:54 PM
  [ # 22 ]

Eigenlijk heb ik het wel gehad voor vandaag.
Gezien het oefenen denk ik dat het zelf controleren van de timing van de distributie wel zelf te doen is. Alhoewel het wel gemakkelijker is als er iemand bij is om te assisteren.
Het blijft een puist werk, gewoon omdat er eerst van alles en nog wat verwijderd moet worden om erbij te kunnen.

Dus morgen of overmorgen ga ik voor het echie en dan maar hopen dat het weer op tijd zetten van de distributie de oplossing is.
Blijft voor mij de vraag of het vliegwiel maar 1 pasgat heeft dat corresponderend met het gat achter de startmotor. Zie en voel wel meer gaten in het vliegwiel en dan heb ik het niet over de gaten aan de buitenring, maar meer naar binnen.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 02 mei 2013 06:19 PM
  [ # 23 ]

Jij had het goede gat, maar omdat de nokkenas met halve snelheid draait moet je het vliegwiel nog precies 1 keer ronddraaien tot de pen weer in het gat valt. 2 uur en 8 uur is precies een halve slag. Een hele voor de krukas dus.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 02 mei 2013 06:30 PM
  [ # 24 ]

Mooi zo en bedankt.
Je moet het allemaal maar net weten (of weten te vinden).
Vandaar dat ik hier maar gewoon vraag en zoek.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 03 mei 2013 10:15 AM
  [ # 25 ]

Als je de nokkenriem weer op zijn plek hebt en de deksels er op krijg je de worsteling met de D-riem.
Die wordt op spanning gehouden door een verrubberde veer achter de hydrauliekpomp.
Als dat ding sporen van slijtage toont kan je hem maar beter vervangen.
Als er ook maar iets mis is aan dat ding of de spanning in die riem dan gaat hij klapperen. Al snel vliegen er stukken af en die gaan dan weer op magische wijze tussen de nokkenasriem zitten. Bij meer dan één tand verschil breken de tuimelaars. Je hoeft dan niet te zoeken, want dat maakt veel lawaai.
En dan kan je weer helemaal opnieuw beginnen.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 03 mei 2013 12:11 PM
  [ # 26 ]

Ik geloof niet dat ik me al verheug op die klus…..Sad

Ik las ook ergens dat de kosten van de nieuwe volledige distr. set voor een 2.1 tD behoorlijk aan veel eurootjes kosten. Hoeveel km. mag je draaien volgens citroen met die set ?

Succes!

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 03 mei 2013 01:11 PM
  [ # 27 ]

Ik verheug mij er ook niet op. Je moet toch wat.

Olving zegt dat de de moer met behulp van een 10 mm dop van de spanner (nadat je deze met de inbusbout ge-unlocked hebt) linksom gedraaid moet worden, terwijl Haynes zegt Clockwise. Toch vreemd die tegenspraak.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 05 mei 2013 06:47 PM
  [ # 28 ]

Vandaag een hoop gedaan.
Eerste sloper zover weer gedemonteerd zodat die van de oprit geduwd is naar een ander plekje.
Daarna de patiënt op de oprit geduwd.

Alles verwijderd om eindelijk het boutje van de bovenste distributiekap te kunnen verwijderen. Meeste tijd kwijt geweest om de bovenste motorsteun te verwijderen. Die overigens ook kapot is zie ik. Zag ook dat de slang van de intercooler naar de luchtinlaat ook lek is. Een scheur aan de onderkant. En de dieselleidingen van en naar het filter hebben ook haarscheurtjes.

Zie nu dat de distributieriem wel een opdonder heeft gehad.

Morgen verder met startmotor verwijderen, andere distributiekapjes eraf. en de Krukaspoelie zien los te halen. Bout ging wel, maar ding zit nog muurvast. Volgens mij heb ik nog ergens een poelietrekker liggen (driepoot). Kijken of dat lukt.
En dan natuurlijk kijken of de timing nog goed is.
We wachten af.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
jabaar
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 224
Geregistreerd: 14-10-2011

Gepost: 06 mei 2013 06:17 PM
  [ # 29 ]

Het is gelukt. Moest moer die bij de inbusbout daarna weer naar rechts draaien en toen zag ik de spanrol zich ontspannen. Daarna deze moer van de spanrol weer vastgezet.

En de riem is eraf. Nu nog de krukas op tijd zetten ern paspin plaatsen.

De nokkenaspoelie staat ongeveer op 7 uur geborgd en die van de dieselpomp op 12 uur en 4 uur. Ik kon ze moet bouten M8 in het schroefdraad draaien van de pasgaten.

De krukaspoelie heeft wel de spie die erop zit was beschadigd. Ding heet volgens mij de Woodruff key. Volgens mij moet ik dat tandwiel er zo af kunnen trekken, maar dat gaat nu niet.
Morgen bij dealer nieuwe riem halen en dan… Testen of het tractorgevoel weg is.

XM 2.1 TD Y4 1999 Prestige. Niet meer.

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 07 mei 2013 03:42 PM
  [ # 30 ]

Ook meteen maar een nieuw spietje dan? Die dingen beschadigen nog wel eens, en dan is het ook over.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook