











































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben benieuwd wat die doet na het vervangen van die gasklep sensor
ik heb hem niet vervangen omdat ik niet kan concluderen dat dit de boosdoener is. De volgasstand met de polen 3 en 18 werkt gewoon omdat deze 0 ohm geeft vanaf 3/4 gas. De verbinding naar de ECU functioneert volgens mij ook: deze geeft bij draaiende motor ongeveer 4 volt. Op internet vond ik een waarde van ongeveer 5V. Wel opmerkelijk (maar niet aan het probleem gerelateerd) vind ik dat de motor keurig stationair loopt met ongeveer 850 tpm en ik zou verwachten dat het losnemen van de kabel van de gasklepschakelaar hierop van invloed zou zijn. Maar ook met losse kabel vind ik hem mooi lopen. Overigens geeft deze (pool 2 en 18) met contact aan en motor uit 7 volt en met draaiende motor 13,5 volt.
Kortom: het is complex. Overigens nu ook getankt en (zoals verwacht) geeft ron98 geen verbetering. Ik verdenk nu nog steeds de brandstofdrukregelaar terwijl algemeen gemeld wordt dat deze vrijwel nooit kapot gaan. Het zou een stug (verouderd) membraam kunnen zijn waardoor de drukregelaar niet goed reageert op de onderdruk in de inlaat. CX Basis heeft deze nog nieuw en dat kan natuurlijk nooit kwaad.
Nieuwe suggesties natuurlijk altijd welkom.














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Freek, voor je dat ding nieuw gaat kopen: even brandstofdruk (laten) meten? Meten = weten….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Helemaal gelijk natuurlijk. Maar ik ga naar citromobile en cx basis neemt de spullen mee. Dat scheelt verzendkosten. EN het kan natuurlijk ook geen kwaad na 26 jaar. Ik heb nu in de loop der jaren veel zaken vernieuwd, bijv ook de LMM en dat was een goede beslissing want nu kan je er niet meer aankomen. De drukregelaar zou ook de oorzaak kunnen zijn (lees ik) van het moeilijk blijven lopen vlak na het starten met warme motor. Nooit erg gevonden maar als dat ook is opgelost (je ziet ik ben een optimist dan is dat mooi meegenomen. Als dit ook de oplossing niet is dan moet ik toch maar eens heel goed naar een luchtlek gaan zoeken en weer eens alle verbindingen nalopen.
Overigens: wie weet een bedrijf dat gespecialiseerd is in oude Jetronic systemen en er ook lol in ziet om hieraan te werken? De huidige Bosch specialisten zien je liever gaan dan komen. Volgens mij is dat een gat in de markt. Er zijn miljoenen van die systemen geleverd vanaf midden jaren 70.
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Heb je al eens contact gehad met Harry Banis in Bussum? Ik heb er een paar jaar geleden mijn injectoren laten reinigen en ze wilden heel welwillend meedenken over het Jetronic systeem.
Echt gespecialiseerd er in zullen ze niet zijn, maar ze leken mij wel wat verder te willen gaan dan auto’s waarbij je alleen maar diagnose-apparatuur kan inprikken en uitlezen…












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Banis is ok inderdaad. alleen doet mijn SM raar nadat zij de injectoren hebben gereinigd…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
licht het niet aan de brandstofdruk regelaar, die zit bovenop de injector rail, misschien haperd die een beetje
Goede raad is voorraad












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
freek schreef:Ik verdenk nu nog steeds de brandstofdrukregelaar terwijl algemeen gemeld wordt dat deze vrijwel nooit kapot gaan. Het zou een stug (verouderd) membraam kunnen zijn waardoor de drukregelaar niet goed reageert op de onderdruk in de inlaat.






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Ik zou toch lucht lekkage verdenken, en zeker willen uitsluiten.
Been there…...
En stekker verbindingen blijven tricky, stekker lijkt goed, maar dan kan je nog kabelbreuk hebben direct naast de stekkeraansluiting (om even optimistisch te blijven )
Verder, goede benzine aanvoer (pomp en filter), en de genoemde regelaar. Maar druk meten (ook bij belasting) is zeker informatief.
Suc6 met de speurtocht !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
ik ga van het weekend toch ook maar even de capaciteit van de brandstofpomp testen. Dit is nog niet zo simpel omdat de pomp alleen werkt als de (start-)motor draait. Je kan dit echter omzeilen door de aansluitingen 30, 87 en 87a van het inspuitrelais (‘big blue’) kort te sluiten (zonder relais natuurlijk). Ik heb al wat voorbereidingen getroffen en het relais verwijderd. Je kan hier het makkelijkste bij door de rechter koplamp te verwijderen. Dat is zo gebeurt (klemmetjes kwart slag draaien). Hierna het je een zee van ruimte.
Na het verbinden van deze polen gaat de pomp draaien met contact aan. Vervolgens moet deze dan 1,5 tot 2 liter per minuut leveren. Ben benieuwd.
De test van de brandstofpomp is geslaagd. Hij is simpeler dan ik hierboven beschreef; De middelste aansluiting van het injectierelais staat direct in verbinding met de pomp (nr 87b (en niet 87a zoals hierboven beschreven). Als je deze met een draad verbindt met de pluspool dan gaat de pomp lopen. Verder heb ik de aanvoerleiding van de injectierail losgenomen. Je kan daar ook precies een flesje van 0,5 ltr rechtop klemzetten. Leiding er in en testen maar. Stopwatch in de ene hand en met de andere hand de draad op de +. Resultaat: 0,5 ltr in 9 seconden, dus 3,5ltr per minuut. Het lijkt wel of je een waterkraan opendraait. Veel meer dus dan ik dacht. Kortom: de pomp (en filter) zijn ok. Nu de nieuwe drukregelaar erop schroeven.
NB: een brandstofpomp heeft bij injectiemotoren dus een heel fors vermogen; en samen met de drukregelaar die het systeem rond de 2,5 bar houdt is het van het grootste belang dat de leidingen in goede staat zijn. Bij een lek sproeit de benzine kwistig rondt en heb je zo een afgebrande CX.
Helaas. De drukregelaar was dus niet kapot. Maar een nieuwe ziet er wel mooi uit
Blijft dus volstrekt mysterie. Op zich goed mee te rijden (bij normaal gebruik merk je niets ook niet bij normaal accelereren tot hoge snelheid) dus ik denk dat ik het maar even laat rusten. Genoeg te doen bij dit weer.
Mocht nog iemand een Ah erlebnis hebben: ik houd me aanbevolen. Probleem: bv stevige aarzeling en hikken bij acceleratie in z’n 3 boven de 3000 toeren. Welke onderdelen moeten dan juist aan de bak?
Bougiekabels zijn het ook niet: ik herinnerde mij dat ik nogeen oude set had liggen.Die er dus even opgezet:geen verschil.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien toch maar eens een andere LMM testen?
Een nieuwe of gereviseerd exemplaar kan ook stuk…
Of een andere relatief nieuw onderdeel dat niet goed is, alles nieuw is helaas geen garantie voor een perfecte werking.
Of nog simpeler, het afstellen van de LMM met Co meter.
Als die te arm loopt dan wordt het ook niets…
Vermoedelijk nu toch succes: bij het voor de zoveelste keer onder de motorkap turen en verbindingen en slangen voelend blijkt dat ik toch een foutje heb gemaakt: na het kleppen stellen blijk ik de slangklem van de rubber verbindingstuk van inlaat 4 niet vast te hebben gezet. Domdomdom.Ik heb geen zin om nu weer een testritje te maken maar ik kan me goed voorstellen dat bij grote onderdruk hier lekkage optreedt. Het rubber is al niet meer zo soepel en de slangklem is hard nodig om het goed af te dichten.
Enfin, als dit het idd is dan heb ik weer een spoedcursus injectie gehad; kan nooit kwaad.
Mbt jouw opmerking Arjan: met de CO schroef op de LMM bepaal je luchtdoorvoer via een bypass kanaal. Deze heeft alleen invloed bij gesloten luchtklep in de LMM. Omdat mijn probleem optreedt (optrad) bij vrijwel of geheel geopende klep is de invloed van deze bypass nihil. Ik heb begrepen dat bij volgas de LMM sowieso niets meer doet: de injectoren hebben dan hun maximale openingstijd (geconstateerd door de volgasstand van de gasklepschakelaar)