Vandaag kon ik niet, maar kom morgen met de cx. Dan zullen die flyers wel op zijn…?
18 mei is onze plaatselijke oldtimerdag en een paar van die flyers zou niet misstaan op de hoedenplank.
Dyna Z1: Tout alu.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt een stapel halen op de forumstand
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Keek even bij de Fehac,
2. Overgangsregeling voor voertuigen jonger dan 40 jaar:
2b. personenauto’s benzine ouder dan 26 jaar (1987 of ouder) betalen kwarttarief met een maximum van 120 euro per jaar onder voorwaarde dat ze in de wintermaanden (december, januari en februari) niet van de weg gebruik maken. Dus ook niet geparkeerd staan !
2f. motorfietsen, bussen, vrachtauto’s ouder dan 26 jaar (1987 of ouder) betalen kwarttarief met maximum van 120 euro per jaar onder voorwaarde dat ze in de wintermaanden (december, januari en februari) niet van de weg gebruik maken. Dus ook niet geparkeerd staan !
2g. campers krijgen geen overgangsregeling, want die betalen al een kwarttarief per jaar. Hiervoor geldt geen winterstop.
Nu staan de meeste young-/oldtimers toch binnen, maar wat raar dat het voor campers niet geld die winterstop? Of kunnen die niet in een stalling?
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Campers hebben vanaf nieuw al kwarttarief.
Dus geen overgangsregeling nodig voor deze groep.
Totaal aantal Berichten: 2355
Geregistreerd: 06-10-2005
- CX TRS 2.2 1987
- Xantia 20i-16V Exclusive Aut.
Nee, gaat me eigenlijk niet om het kwarttarief wamt dat staat vast dat iedereen gaat betalen.
Maar campers hebben geen winterstop…... dat vond ik het vreemde, maar waarschijnlijk is de verleiding voor een auto groter om in de winter te rijden? en in een camper niet.
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Een camper is ook niet geamximeerd op €120. Voor een beetje camper betaal je al snel alsnog tegen de 1000 euro wegenbelasting per jaar.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 17398
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Stem mee over MRB!
De motorrijtuigenbelasting blijft de gemoederen van de oldtimerbezitters bezighouden. Volgens de laatste plannen van de regering komen auto’s op benzine er nog genadig vanaf, maar die op LPG of diesel allerminst. Nog kun je in actie komen! Voor de Tweede Kamer op 14 mei gaat stemmen, kun je de woordvoerders van de fracties mailen. Waterman legt uit waarom en hoe.
Op 14 mei aanstaande zal de Tweede Kamer stemmen over de voorstellen van Staatssecretaris Frans Weekers die gaan over de veranderingen in de vrijstellingsregeling voor oldtimers.
In de voorstellen van de Staatssecretaris wordt de leeftijd waarop een auto helemaal vrijgesteld wordt van MRB naar 40 jaar verhoogd en komt er voor benzine-auto’s uit de periode 1974 en 1987 een overgangsregeling in de vorm van een “kwarttarief MRB”. Daarvan kan men gebruikmaken als de auto in de maanden december, januari en februari buiten gebruik gesteld wordt.
Voor auto’s van 40 jaar en ouder verandert er dus niets. De overgangsregeling voor auto’s met een datum eerste toelating tussen 1974 en 1987 geldt echter alleen voor auto’s die benzine als brandstof gebruiken! Auto’s met een dieselmotor of LPG-installatie kunnen geen gebruik maken van genoemde overgangsregeling en als je dus een CX diesel of BX op LPG hebt, mag je een volledig tarief MRB te betalen met ingang van 1 januari 2014.
Los van de vraag of er voor een old- of youngtimer überhaupt mrb betaald zou moeten worden, ontstaat er dus wel een ongelijke situatie voor eigenaren van een oldtimer met een dieselmotor dan wel lpg-installatie als de voorstellen door de Kamer worden aangenomen. Wie op dit moment voor zijn diesel- of LPG-auto uit de periode 1974-1987 geen MRB betaalt, gaat volgend jaar in een keer tussen de 1000 en 2000 euro aan MRB betalen. Geen gewenning, geen overgangsregeling, gewoon betalen dus.
Tweede-Kamerlid Farshad Bashir van de SP vindt dat er voor eigenaren van een oldtimer jonger dan de genoemde 40 jaar met een dieselmotor of LPG-installatie ook een goede overgangsregeling moet komen. Een goede overgangsregeling verzacht de pijn van de getroffen oldtimergebruikers en zorgt ervoor dat er geen ongelijkheid geschapen wordt door de overheid. Daarbij zal de gehele oldtimerbranche welvaren bij een goede, duidelijke regeling en blijven de genoemde voertuigen hun waarde behouden. In het geval van op LPG rijdende voertuigen geldt daarnaast ook nog dat het milieu gebaat is bij het behoud van LPG als brandstof binnen de overgangsregeling.
Farshad Bashir heeft op 25 april twee moties ingediend rond dit onderwerp, te weten: 33402, nr.56 ‘de motie Bashir over een overgangsregeling voor bezitters van oldtimers die op LPG rijden’ en motie 33402, nr.57 ‘de motie Bashir over een overgangsregeling voor bezitters van oldtimers die op diesel rijden’. Daarnaast heeft hij een landelijke oproep gedaan om de politici in Den Haag per mail te laten weten wat jullie vinden van de voorstellen van Staatssecretaris Weekers. Het zou zomaar kunnen dat jullie ook flink in de buidel moeten gaan tasten voor je diesel-BX of LPG-CX die je toch echt alleen maar voor de hobby hebt en die in de winter toch al binnen staat…
Naast de moties van Bashir hebben de liefhebbers sinds kort nog een ijzer in het vuur in de vorm van een groep die is opgericht door Wouter van Embden en Hans Horwitz. Na hun succesvolle actie in 2009 tegen het afschaffen van de gunstige bijtellingsregels voor youngtimers hebben zij besloten om opnieuw actie te voeren nu de MRB-vrijstelling dreigt te worden afgeschaft. Je kunt hun actie steunen op vrijstellingoldtimer.nl.
Wil je je mening kwijt aan de politici in Den Haag, mail dan naar de leden van de Tweede Kamer. De mailadressen vind je in dit topic.
tekst: waterman, foto: NN
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Hierbij de nieuwe reactie van D66. Verder heb ik nog geen reacties ontvangen.
Hartelijk dank voor uw email aan D66. Ik begrijp uw zorgen met betrekking tot het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting (mrb) vrijstelling voor oldtimers en de financiële gevolgen die dit voor u met zich meebrengt.
Wij hebben de afgelopen weken veel e-mails ontvangen over het beëindigen van de vrijstelling van de mrb voor oldtimers. D66 is voorstander van het principe de gebruiker/vervuiler betaalt. In die zin is het vreemd dat er door oldtimers wel van de weg gebruik wordt gemaakt, maar geen mrb wordt betaald. Wij zijn daarom voorstander van het belasten van oldtimers. Wel wil D66 dat de hoogte van de mrb wordt bepaald op basis van het aantal gereden kilometers. Wij zijn ons er van bewust dat oldtimers een geheel ander rijgedrag hebben dan de gemiddelde auto: veel minder kilometers en vaak buiten de spits. Deze oldtimers zouden wat D66 betreft dan ook minder belasting gaan betalen dan reguliere auto’s.
Vorige week heeft het kabinet een akkoord bereikt met de vertegenwoordigers van de oldtimerbranche, te weten de FEHAC, KNAC, FOCWA, ANWB, RAI en BOVAG. U kunt de uitkomst hier vinden. Naar onze mening is dit een redelijk alternatief. Oldtimers die tot het erfgoed gerekend kunnen worden (40 jaar) blijven vrijgesteld van de mrb. Er komt een overgangsregeling voor alles wat vanaf nu is vrijgesteld tot 40 jaar, met uitzondering van diesels en lpg-installaties. Voor oldtimers die als normaal vervoermiddel gebruikt worden, moet wel mrb betaald moet worden. Daarmee worden deze voertuigen gelijk behandeld als nieuwere auto’s.
Ook ontvangen wij veel e-mails over de uitzondering van diesels en lpg’s in de overgangsregeling. D66 is van mening dat dit redelijk is. Dit omdat deze twee vaak bedoeld zijn voor het maken van vele kilometers en ook veel worden gebruikt voor dagelijks verkeer. En dit is juist hetgeen dit nieuwe voorstel probeert tegen te gaan. Voor lpg geldt bovendien dat het niet noodzakelijkerwijs schoner is dan benzine, zeker waar het oude lpg-installaties betreft. Daarnaast kan deze installatie er ook uit worden gehaald indien het een niet-originele installatie betreft. Wat diesels betreft, deze vallen al in een lagere accijns categorie. Daarnaast bestaat er de mogelijkheid om te schorsen. Op deze wijze is het mogelijk de auto tijdens bijvoorbeeld de zomermaanden te ontschorsen en gedurende die maanden motorrijtuigenbelasting te betalen.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
============================
Tweede Kamerfractie D66
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nog even de mailadressen doen?
Fractievoorzitters:
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Fractiewoordvoerders:
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken); .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
De Telegraaf: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Volkskrant: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Trouw: .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Is jouw brief nog ergens geplaatst eigenlijk?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Mijn brief; nee. Ik kan het echt niet nog beter verwoorden/beargumenteren dan in al eerder voorbij gekomen brieven.
Als expat gaat het mij ook geld kosten maar daar lig ik niet wakker van. De Nederlandse staat gaat er in mijn geval (redelijk uniek) in elk geval slechter van worden. Maar dat is off topic
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
RensKorevaar schreef:Naast de moties van Bashir hebben de liefhebbers sinds kort nog een ijzer in het vuur in de vorm van een groep die is opgericht door Wouter van Embden en Hans Horwitz. Na hun succesvolle actie in 2009 tegen het afschaffen van de gunstige bijtellingsregels voor youngtimers hebben zij besloten om opnieuw actie te voeren nu de MRB-vrijstelling dreigt te worden afgeschaft. Je kunt hun actie steunen op vrijstellingoldtimer.nl.
Al 10115 steunbetuigingen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
@puffel:
En jij wordt er dan beter van?
Mooi, ik zit er klaar voor, brandt maar los, ben benieuwd
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
D66 maakt haar reputatie trouwens ook wel waar hoor… Alles voor het milieu, groen dit, duurzaam dat, ecologisch zus, verantwoord zo, maar het feit dat LPG ‘schoon’ is, boeit in casu niet, want ‘daar worden veel kilometers mee gemaakt’. Stigmatiserend en dogmatiserend, als je het mij vraagt. Of zég gewoon dat het je om het geld gaat. De politiek moet toch allemaal zoveel eerlijker, en ‘de burger’ moet toch weer vertrouwen krijgen? Ik kan er niet over uit hoor… Het getuigt van zó weinig bedachtzaamheid, of vinden jullie dat niet?
Way out in the water, see it swimming.
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Citrofreak Bram schreef:@puffel:
En jij wordt er dan beter van?Mooi, ik zit er klaar voor, brandt maar los, ben benieuwd
Ik wordt er helemaal niet beter van, integendeel. Mij investering in wat cultureel erfgoed: daar wordt knap in gehakt. Vandaar mijn kritiek en interesse. Deels is +40 jaar, deels niet.