Hey,
Na lange tijd dit forum te doorpluizen op zoek naar oplossingen voor vele BX probleempjes en vraagjes, heb ik eindelijk een account gemaakt.
Eerst had ik een krel van een BX gekocht voor 600 euro.
Witte 1.6 palmares ergens op kapaza gevonden. Onderhoud was altijd keurig gedaan volgens de papieren, maar toch heb ik daar uiteindelijk veel kosten aangehad.
-module
-bobijn
-klapband
-electrische knoeiboel
Er was duidelijk teveel aan geprutst door een “liefhebber” zodat hij bleef bollen, maar ondertussen was de kas aan het wegrotten. Nadat hij niet meer ontkoppelde en ik hem in 1ste naar de sloper heb gereden (gelukkig om de hoek) was ik er eindelijk vanaf.
Goede eerste BX ervaring, veel van geleerd en op tijd afstand van genomen.
Voor de winter dan maar een “nieuwe” gezocht. Een 14RE uit 91 met maar 50k op de teller.
Rechtsvoor geen vering meer en een beetje sputterende motor, maar niets dat wat onderhoud en een nieuw paar veerbollen niet kon verhelpen. Ondertussen loopt hij geweldig en ben ik aan het interieur begonnen. Vooral veel opkuis werk na 20 jaar gebruik.
Hieraan heb ik dus al het volgende gedaan:
Kleppen stellen, carburator gekuist en afgesteld, alle vloeistoffen vervangen, alle filters (motor en hydro), versleten rubbere leidingen vervangen, veerbollen, banden vervangen en uitgelijnd, raam mechanisme vooraan gesmeerd, handrem bijgesteld. Radio is er ook uitgehaald en alle draadjes mooi omgezet naar ISO standaard (geschakelde stroom van de sigaretten aansteker) en rol gordijntjes geplaatst achterin.
Wat er nog op het lijstje staat:
-Startmotor
-uitlaat collector.
Nu komt de vraag natuurlijk:
Hoe zit het met opties die deze redelijk kale 14RE niet heeft.
ABS, Stuurbekrachtiging, Licht metale velgen, volwaardige airco, electrische ramen en deuren,...
Het is gewoon een knal harde kas en een geweldige motor. Het interieur is ook nog in quasi nieuwstaat.
Dus wil ik graag als project er langzaam maar een iets luxueuzere uitvoering vang maken.
Het gaat mij dan ook niet om de motor op te voeren of het uiterlijk te pimpen, “gewoon” enkele zaken toevoegen die bij nieuwe wagens redelijk standaard zijn geworden.
Voor zover mijn ervaring met de BX heb ik al gewerkt dat vele zaken wat apart zijn, maar dat je eigenlijk zowat alle onderdelen kan uitwisselen als je je verstand maar gebruikt.
-Stuurbekrachtiging en ABS lijken mij de grootste uitdaging, omdat ik hierbij vrees dat het hele remsysteem en de stuurkolom vervangen zullen moeten worden. (vindt nog maar eens een goeie donor dan) Kan dit dan ook gewoon zo worden aangesloten op het hele hydraulische systeem?
-Lichtmetalen (bredere) banden wil ik enkel doen met stuurbekrachtiging omdat het anders helemaal onaangenaam wordt.
-Airco kan geen probleem zijn technisch, wel natuurlijk dat dit niet voorzien is in het interieur qua knoppen in het dashboard.
Alle tips zijn welkom, maar liefst wel een helpend antwoord. Ik weet zelf wel dat het logischer is om een BX in Frankrijk te zoeken met alle opties die ik graag heb. Het sleutelen maakt het leuk en dat is ook waarom ik 2 jaar geleden voor een BX koos en niet voor een XM of opnieuw voor een P405.
Als er iemand onderdelen heeft liggen, laat het zeker weten!
p.s. als er nog iemand opties weet die er in de 14RE niet inzitten, dan hoor ik het ook graag!
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
ik heb eends van stoel verwarming gehoord in een bx. bevesteging graag?
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Dat heb ik.
Daar had ik ook al van gehoord, maar vergeten in het lijstje te zetten.
Afhankelijk van de stoel, of redelijk transplanteerbaar?
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ik heb nog een setje instapstrips liggen.
Dat geeft alleen weinig uitdaging om dat in te bouwen
Life’s too short to drive without comfort!!!
Stuurbekrachtiging is volgens mij nog wel te doen. Een goede donor zoeken en is het een kwestie van zaken overzetten. Ik dacht dat de debietregelaar en stuurhuis met stuurmechanisme overzetten voldoende is.
ABS is dan wel heel lastig. Naast dat de hele reminrichting anders is, plus het leiding werk wat helemaal anders loopt en een boel electronica knoeiboel. Is het bij de fabrieksaf geleverde BX al heel storingsgevoelig en zijn onderdelen en reparaties duur. Daarbij komt nog bij dat een storing in het ABS systeem APK-afkeur betekend.
(Werkende) airco is een zeldzame optie bij de BX. Al zou je een kompleet werkend setje vinden kun je dit niet zomaar inbouwen. Het is specialistenwerk vanwege strenge gezondheid en milieu eisen. Aftermarked setjes zijn doorgaans ook erg duur.
Veel interieur opties zijn zo over te zetten uit luxere versies van de BX. Zelfs elektrische ramen zijn zo over te bouwen, dit vergt alleen wat draden trekken. Misschien een idee om een donor te vinden in dezelfde kleur en daar alle deuren van over te zetten. Dan heb je ook geen last van gaten in de deur door de raamslingers.
Huidig: Ford Focus Wagon MK1 tddi
Ex: 2x BX 19 TZD Automatic, BX 19 TRS Automatic
Die instapstrips vind ik wel wat!
Waren die ooit een officiële optie en hoe werden die dan bevestigt? Heb je dan ook niet sneller last van roest eronder door vocht dat er tussen kruipt?
Stuurbekrachtiging zou ik het liefst hebben en dan zijn de bredere banden ook een optie, dit lost het “rem probleem” van de BX al een heel stuk op vind ik.
(hij remt namelijk harder dan die dunne bandjes aankunnen met blokkerende banden tot gevolg)
Goed dat je dat ook zegt van de keuring met de ABS, niet bij stil gestaan.
Voor de airco moet het de real deal zijn, of niets. Aftermarket wil ook zeggen dat er heel wat gepruts bij komt kijken om alles te laten werken en op lange termijn werkt dit gewoon niet vind ik.
Deuren vinden in dezelfde kleur gaat een uitdaging worden. Want dan moet de lak natuurlijk evengoed bewaard zijn gebleven. (mijn BX heeft altijd binnengestaan)
Enkel de binnenbekleding overnemen is dan weer een kleinigheidje.
Draadjes trekken vind ik zeker niet erg!
Alvast bedankt voor alle feedback!
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Het lijkt mij een hels karwei om ten eerste de onderdelen te bemachtigen, deze onderdelen in topconditie te krijgen, deze te monteren én ondertussen de auto koesteren. Zoiets simpels als centrale portiervergrendeling—officieel Citroënspul welteverstaan—is op zich nog wel te doen, maar stuurbekrachtiging, ABS, airco…‘t lijkt mij schier onmogelijk, denkend alleen al aan alles wat je daarbij vergeten kan áls je eenmaal die handvol onderdelen, zeeën van tijd én een sloot aan kennis(bronnen) hebt.
Was het niet veel eenvoudiger om gewoon een luxere BX uit (bijvoorbeeld) Frankrijk te halen en dan geld te besteden aan het in orde maken van die wagen?
Of eigenlijk: waarom zou je al die luxe willen in een supercoole, basic auto? Oftewel: deze wagen origineel houden en juist van het gebrek aan moderne technieken genieten in plaats van het missen? Dat is toch juist mooi, het gebrek aan al die luxe? (Of ben ik nu gek?)
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Nee, de stips zijn niet origineel, en je bevestigd ze met dubbelzijdig tape.
Afhankelijk van hoe netjes je het doet, zal je geen last van vocht of roestvorming eronder krijgen.
Life’s too short to drive without comfort!!!
Citrofreak Bram schreef:Nee, de stips zijn niet origineel, en je bevestigd ze met dubbelzijdig tape.
Afhankelijk van hoe netjes je het doet, zal je geen last van vocht of roestvorming eronder krijgen.
Jammer dat die niet origineel zijn, ik wil hem namelijk wel enkel opknappen, upgraden met originele onderdelen.
Ziet er wel super cool uit
PieterSanders schreef:Was het niet veel eenvoudiger om gewoon een luxere BX uit (bijvoorbeeld) Frankrijk te halen en dan geld te besteden aan het in orde maken van die wagen?
Of eigenlijk: waarom zou je al die luxe willen in een supercoole, basic auto? Oftewel: deze wagen origineel houden en juist van het gebrek aan moderne technieken genieten in plaats van het missen? Dat is toch juist mooi, het gebrek aan al die luxe? (Of ben ik nu gek?)
Dit heb ik duidelijk beschreven in de originele vraag.
Het is niet de bedoeling om er een nieuwe auto van te maken, of om deze weg te doen en de “juiste” in frankrijk te vinden.
De meeste opties kan je redelijk makkelijk overzetten en als de kas goed is, is het zonde om de BX weg te doen. Wie weet hoe lang hij het volhoudt bij de volgende eigenaar.
Hij heeft extreem weinig kilometers, geen schade, onderhoud is volledig bijgewerkt.
Nu kan het klussen net leuk worden!
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
rmenke schreef:Citrofreak Bram schreef:Nee, de stips zijn niet origineel, en je bevestigd ze met dubbelzijdig tape.
Afhankelijk van hoe netjes je het doet, zal je geen last van vocht of roestvorming eronder krijgen.
Jammer dat die niet origineel zijn, ik wil hem namelijk wel enkel opknappen, upgraden met originele onderdelen.
Ziet er wel super cool uit
Ik snap het, dat is voor mij ook de reden om ze niet te monteren!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Nog een kleintje waar ik aan dacht:
gele koplampen, waar kan je die nog vinden?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
rmenke schreef:PieterSanders schreef:Was het niet veel eenvoudiger om gewoon een luxere BX uit (bijvoorbeeld) Frankrijk te halen en dan geld te besteden aan het in orde maken van die wagen?
Of eigenlijk: waarom zou je al die luxe willen in een supercoole, basic auto? Oftewel: deze wagen origineel houden en juist van het gebrek aan moderne technieken genieten in plaats van het missen? Dat is toch juist mooi, het gebrek aan al die luxe? (Of ben ik nu gek?)
Dit heb ik duidelijk beschreven in de originele vraag.
Het is niet de bedoeling om er een nieuwe auto van te maken, of om deze weg te doen en de “juiste” in frankrijk te vinden.
De meeste opties kan je redelijk makkelijk overzetten en als de kas goed is, is het zonde om de BX weg te doen. Wie weet hoe lang hij het volhoudt bij de volgende eigenaar.Hij heeft extreem weinig kilometers, geen schade, onderhoud is volledig bijgewerkt.
Nu kan het klussen net leuk worden!
waarom zou je een dergelijk super originele maagdelijke bx gaan verrijken met moderne opsmuk? het unieke is juist dat dit nog een bx is zoals hij door de eerste eigenaar besteld is, lekker basis en dat zou ik zeker zo laten.. dan steel je pas de show op meetings
ik heb een compleet volgeladen alle opties BX in de garage staan, maar ik weet toch wel zeker dat ik stiekem meer geniet van het complete karakter van mijn 14 RE. dat is pas auto rijden!
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Baanaananananananepit heeft laatst gele kapjes van ebay gehaald, moet je even zoeken in zijn topic.
rmenke schreef:Nog een kleintje waar ik aan dacht:
gele koplampen, waar kan je die nog vinden?
hier:
http://www.gomaxx.com/vmchk/Licht-Lampen/Vervangingslampen/Gele-lampen.html