Twan238 schreef:rmenke schreef:PieterSanders schreef:Was het niet veel eenvoudiger om gewoon een luxere BX uit (bijvoorbeeld) Frankrijk te halen en dan geld te besteden aan het in orde maken van die wagen?
Of eigenlijk: waarom zou je al die luxe willen in een supercoole, basic auto? Oftewel: deze wagen origineel houden en juist van het gebrek aan moderne technieken genieten in plaats van het missen? Dat is toch juist mooi, het gebrek aan al die luxe? (Of ben ik nu gek?)
Dit heb ik duidelijk beschreven in de originele vraag.
Het is niet de bedoeling om er een nieuwe auto van te maken, of om deze weg te doen en de “juiste” in frankrijk te vinden.
De meeste opties kan je redelijk makkelijk overzetten en als de kas goed is, is het zonde om de BX weg te doen. Wie weet hoe lang hij het volhoudt bij de volgende eigenaar.Hij heeft extreem weinig kilometers, geen schade, onderhoud is volledig bijgewerkt.
Nu kan het klussen net leuk worden!waarom zou je een dergelijk super originele maagdelijke bx gaan verrijken met moderne opsmuk? het unieke is juist dat dit nog een bx is zoals hij door de eerste eigenaar besteld is, lekker basis en dat zou ik zeker zo laten.. dan steel je pas de show op meetings
ik heb een compleet volgeladen alle opties BX in de garage staan, maar ik weet toch wel zeker dat ik stiekem meer geniet van het complete karakter van mijn 14 RE. dat is pas auto rijden!
Het is zeker niet de bedoeling om hem te moderniseren of om het karakter van de BX overboord te gooien in ruil voor iets totaal anders. Dan had ik gewoon een andere auto moeten kopen. Ik doe ook niet mee aan meetings, dus dat is zeker geen motivatie.
Zoals ik al zei in het originele bericht: Er zijn enkele zaken die er in deze uitvoering niet bijzitten die de auto toch echt verbeteren.
Dit geldt trouwens voor moderne auto’s ook. Een nieuwe auto in de basic uitvoering heeft vaak geen schijfremmen rondom om, geen servo, .... Dit zijn zaken die je daar ook heel erg mist. Bij de BX is het allemaal nog zelf te doen om deze dingen in te bouwen en dat is een groot deel van het plezier. (toch mijn bescheiden mening)
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Bedoel je echt gele lampjes of gele overzet kapjes?
Ik had eerst gele lampjes gekocht, maar dat behaalde niet de classic gele look, en al helemaal niet als ze uit staan.
Nu sinds Zaterdag gele kapjes erin, samen met de gele lampen (even tijdelijk, want ik had geen witte H4 bij me)
Met kapjes ziet er stukken beter uit!!
Life’s too short to drive without comfort!!!
BX 1.4 TE schreef:rmenke schreef:Nog een kleintje waar ik aan dacht:
gele koplampen, waar kan je die nog vinden?
hier:
http://www.gomaxx.com/vmchk/Licht-Lampen/Vervangingslampen/Gele-lampen.html
H4 was dat voor de BX e?
Staat ook niet in de Haynes…
Anders maak ik hem straks even open.
Citrofreak Bram schreef:Bedoel je echt gele lampjes of gele overzet kapjes?
Ik had eerst gele lampjes gekocht, maar dat behaalde niet de classic gele look, en al helemaal niet als ze uit staan.
Nu sinds Zaterdag gele kapjes erin, samen met de gele lampen (even tijdelijk, want ik had geen witte H4 bij me)
Met kapjes ziet er stukken beter uit!!
Dat is inderdaad een heel groot verschil!
Waar heb je de kapjes vandaan?
Straks ook even foto’s van de auto posten!
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Alle bx,en hebben h4
Zal wel aan mij liggen, maar ik geniet er gewoon van dat ik geen stuurbekrachtiging of elektrische ramen heb
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Twan238 schreef:Alle bx,en hebben h4
Zal wel aan mij liggen, maar ik geniet er gewoon van dat ik geen stuurbekrachtiging of elektrische ramen heb
Elektrische ramen vind ik ook geen must! Al is het maar dat je je ramen nog kan dichtdraaien zonder dat het contact daarvoor moet inzitten. Ook super om hem net op de juiste hoogte open te draaien. In de 1.6 Palmares waren de knopjes zo doorgeduwd en smerig dat hij altijd wat bleef steken, ook na zorgvuldig reinigen en smeren.
Servo stuur is dan weer heel welkom om te parkeren in het stad, zeker als er iets bredere bandjes onder gaan.
Persoonlijk haal ik er plezier uit om mensen te laten wachten tot de wagen omhoog staat en ik rustig vertrek totdat ze mijn plekje innemen. (de blikken zijn dan geweldig) Maar om nog eerst 5 minuten te staan zwoegen omdat je weer eens ingeparkeerd staat, dat vind ik maar niets.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
FRVisser schreef:Misschien een idee om een donor te vinden in dezelfde kleur en daar alle deuren van over te zetten. Dan heb je ook geen last van gaten in de deur door de raamslingers.
Hoezo deuren overzetten? De deuren van een ‘kale’ BX zijn gewoon hetzelfde als van een ‘aangeklede’ BX.
Ik had mijn vrij kale BX Progress ook voorzien van elektrische ramen en centrale vergrendeling. Het ging mij voornamelijk om dat laatste, wat was ik het zat om al die deuren steeds handmatig open en dicht te doen. Het is wel behoorlijk wat werk, maar ik heb alles uit een sloper gehaald en er bij mij ingelegd. Plug & play, en je weet gelijk hoe alles zit!
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Timo1990 schreef:FRVisser schreef:Misschien een idee om een donor te vinden in dezelfde kleur en daar alle deuren van over te zetten. Dan heb je ook geen last van gaten in de deur door de raamslingers.
Hoezo deuren overzetten? De deuren van een ‘kale’ BX zijn gewoon hetzelfde als van een ‘aangeklede’ BX.
Ik had mijn vrij kale BX Progress ook voorzien van elektrische ramen en centrale vergrendeling. Het ging mij voornamelijk om dat laatste, wat was ik het zat om al die deuren steeds handmatig open en dicht te doen. Het is wel behoorlijk wat werk, maar ik heb alles uit een sloper gehaald en er bij mij ingelegd. Plug & play, en je weet gelijk hoe alles zit!
Voor de vergrendeling blijft alles hetzelfde, maar als je de elektrische ramen overzet, dan blijf je zitten met een gat. (of plastic kapje daarop) Of vergis ik mij hierin en heeft iedereen met elektrische ramen dat plastic kapje?
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
rmenke schreef:Twan238 schreef:Alle bx,en hebben h4
Zal wel aan mij liggen, maar ik geniet er gewoon van dat ik geen stuurbekrachtiging of elektrische ramen heb
Elektrische ramen vind ik ook geen must! Al is het maar dat je je ramen nog kan dichtdraaien zonder dat het contact daarvoor moet inzitten. Ook super om hem net op de juiste hoogte open te draaien. In de 1.6 Palmares waren de knopjes zo doorgeduwd en smerig dat hij altijd wat bleef steken, ook na zorgvuldig reinigen en smeren.
Servo stuur is dan weer heel welkom om te parkeren in het stad, zeker als er iets bredere bandjes onder gaan.
Persoonlijk haal ik er plezier uit om mensen te laten wachten tot de wagen omhoog staat en ik rustig vertrek totdat ze mijn plekje innemen. (de blikken zijn dan geweldig) Maar om nog eerst 5 minuten te staan zwoegen omdat je weer eens ingeparkeerd staat, dat vind ik maar niets.
Ach ja, je snapt m’n punt mijn RE staat trouwens op 175 bandjes, stuurt eigenlijk niet eens zwaar. Ben heeeel benieuwd naar de foto’s
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Ik heb ze op Citromobile gekocht.
Weet nog wel een Nederlandsr site die ze verkoopt, en Kevin heeft voor zn rode ‘cabrio’ pas een setje via Ebay gekocht.
Op Citromobile zijn ze een eurie duurder, maar dan heb je geen verzendkosten a 7.-
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
rmenke schreef:Voor de vergrendeling blijft alles hetzelfde, maar als je de elektrische ramen overzet, dan blijf je zitten met een gat. (of plastic kapje daarop) Of vergis ik mij hierin en heeft iedereen met elektrische ramen dat plastic kapje?
Maar dat gat zit dan in het deurpaneel, die je kan afdekken met een dop oid ja. In de deur zelf zit niks anders, dus wisselen van deuren is compleet overbodig.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Citrofreak Bram schreef:Ik heb ze op Citromobile gekocht.
Weet nog wel een Nederlandsr site die ze verkoopt, en Kevin heeft voor zn rode ‘cabrio’ pas een setje via Ebay gekocht.
Op Citromobile zijn ze een eurie duurder, maar dan heb je geen verzendkosten a 7.-
http://www.gomaxx.com/zoeken/?keyword=geel
Hier vind je wel gele H4 lampjes, de kapjes zijn minder google-baar…
Hier staat ook nog info maar geen echt link naar web-shop:
http://forum.xantiaclub.net/viewtopic.php?f=8&t=17025
Uiteindelijk hier de kapjes gevonden:
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Yup, die laatste bedoelde ik!
Nou, kom maar op met die foto’s
Life’s too short to drive without comfort!!!
Hier zijn wat foto’s.
Ik zou ook errrg graag stuurbekrachtiging willen. Niet alleen om lekker licht te kunnen sturen, maar ook omdat je volgens mij minder slagen hoeft te maken voor een 90 graden bocht.
En ik ben ook helemaal voor het op-luxen binnen de beperkingen van de BX.
CV, stuurbekrachtiging, electrische ramen, goede stoelen, lekkere audio, handsfree carkit, etc etc. Dat maakt het BX rijden voor mij echt aantrekkelijker hoor. Ik snap wel dat er ook liefhebbers zijn die gaan voor de puurheid van een bepaald model.
Maar dat zijn gewoon echt 2 totaaaaal verschillende uitgangspunten om naar BX rijden te kijken.
Toch… ?
Dyane ‘81 blauw met bruine roest, broemt altijd goed
BX 16 RE BREAK K6 ‘89 AKA Das Boot 19TZI
HY ex-brandweer ‘77, restauratie te volgen op: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/
GSpecial ‘79
XM ’ sept. 2000 -kopen?-