Totaal aantal Berichten: 3025
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Tot zover de meest probleemloze auto die ik gehad heb.
Totaal aantal Berichten: 1803
- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Ze moet natuurlijk dat gebrek aan problemen even inhalen, het moet wel een BX blijven hè.
Maarre, heel vervelend! Eens kijken wat je gaat doen, dat klinkt alsof je niet gelijk op repareren over gaat. Arme smurf… Hoe dan ook, succes met wat je dan ook gaat doen.
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Naja, ze mag ook wel ‘s wat hebben bij d’r 30e, zou alleen wel leuk zijn als ze d’r 31e haalt. En 32e… en 33e…
Iig ga ik nog ‘s checken of dat lekgebeuren achter niet toch een remleiding is en octopus vervangen is ook geen rocketscience.
@benzinelekkage: nog maar weer ‘s alle slangen vervangen en ik ga ‘s kijken wat er gebeurt als ik de oude, stalen pomp terugzet, want de huidige plastic pomp klopt volgens mij niet.
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Pfff… Auto weer opgehaald, 107,50 armer terwijl er niks aan gebeurd is en ik nu nog niet weet waar die lekkages precies zitten… Wel geconstateerd dat de lekkage linksachter erger wordt…
Even niet zo blij dus. Maar goed, heeft er iemand toevallig nog een achtersubframe met goede, bij voorkeur gecoate leidingen liggen?
107,50?
Moesten ze hem ook nog voltanken ofzo om te kunnen keuren?
- BX 19 GT
- BX 16 RS
APK + schoonmaakkosten ofzo…
Klantenbindingtechnisch niet heel sterk.
lekkage kan inderdaad ook de leiding naar de achterrem zijn. Die wil nog wel eens lekken op de punten waar deze met houdertjes vast zit aan de achteras.
Ook willen de leidingen boven de achteras nogwel eens lekken in de bocht. Daar hoopt dan vuil op. Leidingen lopen naar voren toe, 1 retour waar de retourbundel op aansluit, 2 naar de remservo en 1 naar de regelklep zo uit mijn hoofd gezegd. Het is een klus, maar wel te doen. Ik heb nu inmiddels zelf 2x gedaan en de 3e staat te wachten..
Totaal aantal Berichten: 3830
- CX 2200
- CX 2200
ja, onder die houders. dat zou heel goed kunnen. als het lukt moeten we hem morgen maar eens omhoog zetten en goed kijken. een neem die pomp ook mee.
linkerachter wiel dr morgen af, kan je de bocht van de 4 leidingen op het subframe zien liggen. Leidingen van een type 1 en een type 2/3 zijn anders, de aansluitingen op de remservo zitten anders. Is wel bij te buigen trouwens. Zit er niemand in de buurt bij jullie met een leidingflare?
Het is in ieder geval geen hd-leiding, dan spuit de lhm dr wel uit.
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Vandaag 30 jaar geleden rolde de smurf van de band af en zette iemand een stempel op het binnenscherm:
Ik had ‘m graag een andere verjaardag gegund, maar ondertussen staat ‘ie alweer een week of 3 stil met een lekke remleiding. Nieuwe leidingen heb ik inmiddels besteld, die gaan er z.s.m. onder, zodat in ieder geval voor de 30e verjaardag van de eerste toelating het ding weer rijdt.
Wat er dan verder nog moet gebeuren, voor apk iig, is de ashoes rechts vastzetten of vervangen. De achterremschijven en blokken heb ik onder protest vernieuwd. En dan is er nog die vage benzinelekkage. In ieder geval heb ik een nieuwe brandstofpomp, en dan de originele, korte versie, ter vervanging van dat ding met dikke pakking. Verder ook maar ‘s wat luchtslangen op de carburateur aansluiten, zoals het ooit bedoeld was, misschien dat dat nog wat scheelt aan benzinestank (de BX waar ik nu in rijd stinkt nog veel harder trouwens).
Hoe is dan verder de toestand na 30 jaar? Eigenlijk niet heel florissant helaas. Wouter zei al “misschien is ‘ie gewoon moe en op”. Maar goed, hij rijdt nog geweldig, wat er voor apk aan moet gebeuren is minimaal en dus krijgt ‘ie er minimaal een jaar bij.
Waarom moe en op? Hmm. Motorische toestand twijfelachtig, vanwege overvloedige sludge in luchtfilter en dichtgesludgede carterventilatieslangen. De olievulpijp heb ik inmiddels vervangen, omdat ik me heb laten vertellen dat een klepje daarin dicht en defect zou kunnen zijn. Omdat er ondertussen, beetje uit nood, verschillende oliesoorten door elkaar in zitten (halfsyntheet/mineraal, 10W40/15W40) ook de hoop dat verversen e.e.a. verhelpt.
Daarnaast is het gewoon echt een oude gebruiksauto, vol deukjes en krassen van studentenfietsen en hagel, met oude, slecht herstelde schades, die bovendien begint te roesten. Vooral een heel naar plekje op de linker A-stijl, doordat de voorruit ooit vervangen is.
Maar ik merk dat ik ontzettend aan het ding gehecht ben. Vind het ook heel naar dat ‘ie nu al 3 weken ver weg, in Nijmegen, stilstaat, in plaats van gewoon in Utrecht bij mij voor de deur. Het is de auto waar ik ondertussen het langst mee rijd en ook 1 van de meest probleemloze tot nu toe. Wel kleine zeurdingetjes gehad, mede door eigen onkunde, en wat grotere issues, maar dat viel allemaal onder het kopje regulier onderhoud. En het liefst, als ik de middelen had zou ik ‘m volledig restaureren. Dat zit er echter niet in. Wel ben ik van plan om ‘m een nieuwe motorkap te geven en in ieder geval de hagelschade weg te werken en de roest te stoppen/behandelen. Maar eerst het technische deel en die apk dus maar even.
Bij gebrek aan nieuwe plaatjes maar even wat nostalgische plaatjes uit den ouden doosch.
Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Totaal aantal Berichten: 2107
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
wat een fantastische kleur zeg! en daarnaast ook nog gefeliciteerd met de verjaardag (mijn TRS wordt donderdag 30; orga 2373)
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 1036
- BX 16 TZI Automaat
ach leg de brommer maar achterin gefeliciteerd met haar 30e!
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Dank!
Twan238 schreef:(mijn TRS wordt donderdag 30; orga 2373)
Jeetje, dan zijn ‘t praktisch zusjes Of broertjes, ofzoiets
Nog maar ‘s de albumlink: http://www.mijnalbum.nl/Album=8HN4VBVK
Totaal aantal Berichten: 3830
- CX 2200
- CX 2200
gefeliciteerd smurf. ik heb er 30 kaarsjes op gezet. wel sneu dat precies op z’n verjaardag de oudijzerboer kwam vragen of ze hem mochten hebben….