

Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 10-02-2013
- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Ik ga dat Donderdag proberen .De auto staat nu niet bij me in de buurt Thanks
erikkuiper schreef:Och ik heb liever een oldtimer met dit soort problemen dan een moderne hoor.
Dit valt nog te snappen![]()
Ik blijf erbij; accu vannacht goed opladen(met losgekoppelde polen) en morgen weer proberen.
Lukt dat niet, dan kijken of je vonken en benzine hebt.


Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 10-02-2013
- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Ik heb de wagen pas een paar maanden .Nadat ik ‘m kocht is er een hoop aan gebeurt ,nadat de accu vervangen was liep hij altijd als ik wou (7 keer gereden ofzo) ,het kan dus dat de accu nu leeg is en vol was toen deze nieuw was wat dan de dynamo als mogelijke oorzaak maakt .Maar is de stroomopwekking van de dynamo tijdens het starten dan nodig om een goeie vonk te krijgen? Ik begin in te storten ,sorry als ik alles weer dubbel loop te typen guys!
H@ns schreef:Is het alleen bij de wasstraat dat ie niet wil aanslaan?
En heeft ie het ook bij vochtig weer? (wat we al een paar weken niet meer hebben gehad)
Zou het ook nog in het hoogspanningsgedeelte kunnen zitten…





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee, de dynamo helpt niet bij het produceren van vonkjes.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Gezien de opmerking dat de startmotor op volle toeren draaide (dus daar ga ik dan even vanuit) verdenk ik echt eerder dat blauwe relais. Hij heeft in een wasbox staan Kärcheren en dat relais zit dicht bij de grille en koplamp. Vocht is dé grote vijand van die elektronica die sowieso al niet bijster betrouwbaar is - mede door hoe en waar het zit ingebouwd.
Dus check die aansluiting!!!
Je kunt ook een ander laten starten en dan bij het rechter achterwiel goed luisteren of je de benzinepomp hoort zoemen. Niet zoemen => relais werkt niet = niet starten.
Ontstekingsmodulator kan ook overleden zijn, maar dan heb je geen vonk. Kun je testen door losse bougie aan de kabel te doen en massa te laten maken. Handjes weghalen en dan starten. Begin bij bougie 1. Vonkt die, dan proberen bij bobine 2. Vonkt die ook, dan zijn 3 en 4 meestal ook oké en ligt het niet aan de ontsteking.
Best eenvoudig zelf te doen, maar je moet wel weten wat je doet.
Tip: lid worden van de CX Club (indien nog niet gedaan) en zéker komen naar het Technisch evenement aanstaande zondag 12 mei in Leerdam. Heel nuttig en leerzaam!!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Oké ik heb de eerste post nogmaals goed gelezen, want soms zie je details over het hoofd en ontsporen je gedachten, mede doordat iedereen met andere theorieën komt.
En bij CSI gaat men dan ook altijd weer terug naar de oorspronkelijk crime scene, vandaar.
Het volgende valt me op:
TS schrijft:
mmmeijer0 schreef:Auto gestart (na een week) en zonder moeite vroem aan .Naar de wasbox gereden en eigenlijk uit voorzorg de motor laten draaien tijdens het wassen (alleen met hogedruk en niet in de gril gespoten oid)
Dus: motor bleef draaien tijdens het wassen/Kärcheren.
mmmeijer0 schreef:,toen gewoon 5km gereden niks aan het handje om mijn moeder op te halen ,knipperlichten aan gehad
Dus geen lege accu en aanvankelijk gewoon starten na het wassen.
mmmeijer0 schreef:en 5 minuten laten hop de auto in en vol enthousiastme de sleutel erin en toen dus wel de startmotor rond maar niet meer op vol vermogen
Dus: na starten, laten draaien in wasbox, moeder ophalen en 5 km rijden…. wil de startmotor niet meer op vol vermogen rond.
mmmeijer0 schreef:daarna dus met jumpstarter (en andere auto met startkabels) niet meer aan de praat te krijgen .
Ik neem even aan dat de startmotor op dat moment wel vol rond draaide? Mogelijk is de auto verzopen. Hoewel je ook zegt dat je hem daarna lang hebt laten staan om te drogen.
Maar toch: die eerdere tip om de accu eens goed oor te laden lijkt me zo gek nog niet. In elk geval om het eventueel uit te sluiten. Als de auto eenmaal loopt, direct de laadstroom meten. Moet 14,4 zijn bij ca. 3000 toeren.
mmmeijer0 schreef:Ik ben ook te schijterig om de bougies te checken op vonk omdat het uitlaat pakking iets lekt en ik niet de lucht in wil gaan .
Uitlaatgassen zijn niet dusdanig ontvlambaar dat je zomaar de lucht in kunt vliegen, zo snel gaat
dat ook niet. Bovendien blaast dat heus niet zo hard eruit als je alleen de startmotor bedient.
Je zult hoe dan ook ergens moeten beginnen met checken. Of een techneut inschakelen die het voor je doet.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 10-02-2013
- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Echt super bedankt dat jullie me zoveel goede adviezen geven .Op het Corrado forum had ik al lang afgezeken geweest .Citroen volk is wel prima volk ,thanks daarvoor
Ik ga alle tips uitprinten en dan Donderdag proberen alles te checken en te doen wat jullie me ge-adviseert hebben .Mocht er iemand in de omgeving van Amsterdam wonen en me er even bij willen helpen dan zou ik dat super op prijs stellen ,het hoeft uiteraard niet voor niks te gebeuren maar je moet wel maar net zin en tijd hebben .De wagen staat in stadsdeel noord op een hof dus niet op de Keijzersgracht oid .Koek en sopie zorg ik zoiezo voor
Ik heb niet met moedwil water in de gril gespoten en het allemaal zoveel mogelijk vermeden maar ja de nevel zou wel op precies de verkeerde plek terecht kunnen zijn gekomen .Het blauwe relais en de brandstofpomp worden de eerste dingen die ik ga checken ,ben als de dood om ge-elektrokuteerd te worden door mijn schatje
Allemaal super bedankt!
Groetjes ,Martin












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De truc om niet ge-elektrocuteerd te worden: Doe de bougie in de bougiekabel en neem een startkabel om het huis van de bougie met het motorblok te verbinden. Hulpje laten starten en goed kijken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Martin,
Misschien toch wel handig om alles van je auto in een draadje te houden zie hier.Als ik dit zo lees dan kan je al wat dingen denk ik uitsluiten oa.
-1x bobine
-1x BDP sensor
-diverse stekkers vernieuwd.
Eerste wat ik zou doen is even checken of je op al de 4 bougies een vonk hebt.Ik denk dat nu jouw tweede bobine de geest heeft gegeven.




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
bogaard77 schreef:Hulpje laten starten en goed kijken.
Kan ook nog zonder hulpje, zelf even de draad van de solenoid van de startmotor op de + van de accu houden.
Natuurlijk eerst even het contact op aan zetten.
Start je nooit langer dan jezelf wilt.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat snap ik wel maar de TS is niet zo’n ervaren nerd als jij en ik , René.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




























Totaal aantal Berichten: 9457
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Ik, nerd?????
Hoe kom je erbij!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986


Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 10-02-2013
- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Hoort hij dan niet een beetje op 2 cilinders te gaan pruttelen ,of hebben de bobines elkaar nodig?
daan schreef:Martin,
Misschien toch wel handig om alles van je auto in een draadje te houden zie hier.Als ik dit zo lees dan kan je al wat dingen denk ik uitsluiten oa.
-1x bobine
-1x BDP sensor
-diverse stekkers vernieuwd.Eerste wat ik zou doen is even checken of je op al de 4 bougies een vonk hebt.Ik denk dat nu jouw tweede bobine de geest heeft gegeven.


Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 10-02-2013
- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Handige tip! thanks
René Jongejan schreef:bogaard77 schreef:Hulpje laten starten en goed kijken.
Kan ook nog zonder hulpje, zelf even de draad van de solenoid van de startmotor op de + van de accu houden.
Natuurlijk eerst even het contact op aan zetten.
Start je nooit langer dan jezelf wilt.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
mmmeijer0 schreef:Hoort hij dan niet een beetje op 2 cilinders te gaan pruttelen ,of hebben de bobines elkaar nodig?
Nee ze hebben elkaar niet nodig en als de auto eenmaal loopt kan er eentje uitvallen, dan pruttel je moeizaam en op een slakkegangetje verder (zoals ik met jouw auto dus ondervonden heb, waarna er een andere bobine op is gegaan) maar om een auto te starten is het wel beter als alle bobines werken, want juist dan heb je al die vonken hard nodig.
Die originele 25 IE bobines staan slecht bekend en gaan vaak kapot dus de kans is best aanwezig dat er weer eentje overleden is.
Als je er echt vanaf wilt zijn moet je er hele andere opzetten. Dus andere makelij.
Ben je al lid geworden van de CX Club?
In het clubblad van deze maand staat een uitgebreid artikel over de CX ontsteking.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D


Totaal aantal Berichten: 107
Geregistreerd: 10-02-2013
- CX 25 Pallas IE (Automatic)
Hallo Leo ,
ik ben vandaag bij Rene geweest (van garage Rene te Breezand) .Hij verdenkt de brandstofpomp ,Ik vind het alleen zo gek dat hij bij die eerste keer starten (en toen dus niet wilde starten) ook stroom te kort had en de startmotor echt liep te hikken .Zou b.v. sluiting in de brandstof-pomp de accu in 1 keer half leeg kunnen trekken? Morgen ga ik ermee aan de bak hoor en dan weet ik waarschijnlijk meer .De ontsteking ga ik checken ,het relais (luisteren of deze klikt terwijl iemand anders start) is dat relais blauw? Rene zei dat dat relais in een ijzeren kistje zit?