Hoi,
Ik heb enkele dagen geleden een BX 14E gekocht voor een mooi prijsje.
Hij rijd nog goed en de interieur is netjes.
Het is wel een Bixnix’je maar ben de interieur aan het herdoen met stukken van een 14 GTI.
Echter heb ik 2 kleine probleempjes.
- Ik heb een koelvloeistof lekje maar krijg die niet te vinden. Ik hoop echt niet dat het de O-ring is dat defect zou zijn. Wel zie ik soms een druppel vorming over een bepaalde leiding. Maar de leiding zelf ziet er nog goed uit.
Weet iemand soms hoe ik de koeling kan demonteren?
- En bij het optrekken in 1ste versnelling gaat alles goed. Echter van zodra ik de 2de of 3de versnelling passeer, dan trekt de wagen niet echt mee, ik hoor de motor in toeren gaan. Maar de wagen zelf wil niet volgen.
Het is alsof hij slipt? Daarmee dacht ik de koppeling.
Weet iemand hier wat meer over te vertellen?
Ik zou deze wagen echt wel graag in orde zetten. Ik vindt dit een vette auto ^^
Groeten
Axel Puystiens
Hoi,
Was ik nog vergeten.
Ik heb ook een klikkend geluid. voornamelijk als ik rem of de auto laat dalen of stuijfen.
Weet iemand wat dit kan zijn?
Groeten
Groeten
Axel Puystiens
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Het is me niet echt duidelijk wat je bedoelt met de lekkage wat wel duidelijk is dat je koppeling compleet versleten is.
Het klikkende geluid is waarschijnlijk de pomp die aanslaat; voorraadbol op of grote interne lekkage
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Twan238 schreef:Het is me niet echt duidelijk wat je bedoelt met de lekkage wat wel duidelijk is dat je koppeling compleet versleten is.
Het klikkende geluid is waarschijnlijk de pomp die aanslaat; voorraadbol op of grote interne lekkage
Hoi, Jep bedankt voor de bevestiging voor de koppeling
Dat dacht ik ook.
Van lek is het een koelvloeistof lek. de kleur is wat bruin achtig maar het ruikt echt wel naar koelvloeistof. En de lek krijg ik niet concreet te vinden. Dat is men probleem.
Groeten
Groeten
Axel Puystiens
Twan238 schreef:Het is me niet echt duidelijk wat je bedoelt met de lekkage wat wel duidelijk is dat je koppeling compleet versleten is.
Het klikkende geluid is waarschijnlijk de pomp die aanslaat; voorraadbol op of grote interne lekkage
Hoi, dus best kijk ik de middelste bol na dan?
Want aan hydrologische olie zie ik nergens een lekkage.
Groeten
Axel Puystiens
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Interne lekkage kun je aan de buitenkant ook niet zien
Alle bollen op druk laten brengen (indien nodig) kan natuurlijk nooit kwaad.
De koelvloeistof lekkage kan van alles zijn, 1 voor 1 alles na lopen, controleren en uitsluiten
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Twan238 schreef:Het klikkende geluid is waarschijnlijk de pomp die aanslaat; voorraadbol op of grote interne lekkage
Dat geluid spreekt voor zich als de auto stijgt, maar als hij daalt, hoor je toch alleen pssssssssst? Een filmpje zou misschien wel handig zijn, in dit geval.
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 2107
Geregistreerd: 05-07-2011
- BX 16 TRS
- BX TZD automatic
- BX TZD Turbo break
- BX GTi
- BX 19 TRS break
Als je de auto in de rijstand stationair laat draaien, om de hoeveel seconde hoor je dan de “klik” ? Een ondersteunend filmpje zegt idd meer
huidig:
BX 16 TRS 1983 JV-22-YT
BX 16 TRI 1988 XG-89-PB
BX 19 TGD 1994 HX-PP-22 (break)
BX 19 TRS 1985 63-KZL-6 (break)
EX: 205, 2cv6, Xantia (4x), Acadiane , CX, Xm en vele BX’en
PieterSanders schreef:Twan238 schreef:Het klikkende geluid is waarschijnlijk de pomp die aanslaat; voorraadbol op of grote interne lekkage
Dat geluid spreekt voor zich als de auto stijgt, maar als hij daalt, hoor je toch alleen pssssssssst? Een filmpje zou misschien wel handig zijn, in dit geval.
Hoi,
Ik zal een filmpje maken. het geluid is er inderdaad niet bij het dalen.
Maar wel soms als ik op de rem druk of even begin te rijden.
Daarna mindert het wel.
Groeten
Groeten
Axel Puystiens
Als het tikken ook gebeurt tijdens het remmen geeft je remcommando waarschijnlijk te veel lek-retour. (Of je voorraad bol is gewoon helemaal plat, zoals hierboven al gemeld) Vervangen is niet heel moeilijk, stuk of 4-5 leidingen en 2 moertjes…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Oja, waar ongeveer zie je de koelvloeistof lekkage?
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:Oja, waar ongeveer zie je de koelvloeistof lekkage?
Ik zal vanavond een foto meegeven.
Ik zie koelvloeistof op de grond (niet heel veel maar toch genoeg om het op te merken) onder de motorblok ter hoogte van de koppeling.
Tevens zie ik vaak een druppel vormen aan een van de leidingen. De leiding die zit tussen de motor en de radiator (aan de bovenkant) komt op een soort van verdeel stuk in het metaal en die buis die vandaar vertrekt, daarop zie ik de druppelvorming.
Ik zal er ook een foto van doorgeven.
Groeten
Groeten
Axel Puystiens
klinkt als je thermostaathuis. Die (en de slangen) kunnen op verschillende manieren lek gaan, ben benieuwd naar de foto’s!
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
GoofBlikscha schreef:klinkt als je thermostaathuis. Die (en de slangen) kunnen op verschillende manieren lek gaan, ben benieuwd naar de foto’s!
Hoi,
Hier vindt je dus de foto’s van die lek.
De video maak ik vandaag niet, want het regent hier pijpestelen.
in bijlage vindt je enkele foto’s van die lek.
Groeten
Axel Puystiens
Twan238 schreef:Interne lekkage kun je aan de buitenkant ook niet zien
Alle bollen op druk laten brengen (indien nodig) kan natuurlijk nooit kwaad.De koelvloeistof lekkage kan van alles zijn, 1 voor 1 alles na lopen, controleren en uitsluiten
Hoi,
Het filmpje zal ik morgen maken.
Echter zo een sfeer vervangen, moet je daarna geen druk zetten in het hele hydrologische systeem?
Groeten
Groeten
Axel Puystiens
Twan238 schreef:Het klikkende geluid is waarschijnlijk de pomp die aanslaat; voorraadbol op of grote interne lekkage
Uiteraard is het niet de pomp die aanslaat (daar de pomp middels een riem wordt aangedreven), maar de HD regelaar.
De mijne heeft ook dat als ik op de rem trap, het wat vaker begint te tikken. Zolang het niet overmatig vaak tikt, moet je je niet al te veel zorgen maken. De HD regelaar van een gezond systeem zou ongeveer 1x per minuut moeten tikken (wanneer de motor al een tijdje heeft gelopen), 1x per pak ‘m beet 10 seconde is een beetje veel van het goede.