Heb het forum doorgespit maar nog geen oplossing voor mijn probleem kunnen vinden. Probleem van mijn auto is dat de ventilator niet aanslaat als de airco aanstaat, hierdoor loopt de druk in het systeem op. Hier kwam ik laatst achter toen ik de airco liet bijvullen.
Samen met de airco specialist hebben wij de zekeringen, in de motorruimte, nagelopen deze waren goed, hoewel ik het idee heb de juiste niet tegen gekomen ben. Ook de kabels (geel/groen) naar een soort van module( is dit wel voor de koelvin?) op de condensator aan de voorkant van de auto hebben we nagelopen, deze hadden constant stroom. Wil de fan nog controleren door direct aan te sluiten maar nog geen tijd gehad, ik ga er van uit dat de fan goed is aangezien ik nog geen waarschuwing heb gehad waar ik voor een te warme koelvloeistof gewaarschuwd wordt.
Mijn vraag is dus of iemand bekend is met dit probleem en eventueel een oplossing heeft of iemand met een suggestie?
Banzaaaiiii
Heb ook een soort gelijk probleem gehad, maar dan met de waarschuwing voor oververhitting (piepje en alle 6 streepjes op de temperatuurmeter branden dan). Bij mij bleek het een kabelbreuk te zijn tussen de ECU en koelventilator. Mogelijk heb jij iets vergelijkbaars met de kabel direct van de airco naar de koelventilator?
Ik heb de neiging te denken dat het ergens in de aansturing zit idd. Het lijkt me slim om eens met de multimeter aan de gang te gaan en alles ook meerdere keren door te meten. Bij mij was de hoes van de kabel (het plastic) nog heel, maar zat de breuk echt in het koper zelf. Doordat de hoes nog goed was, maakte hij dus de ene keer wel contact en de andere keer niet.
Autofan1985 schreef:Heb ook een soort gelijk probleem gehad, maar dan met de waarschuwing voor oververhitting (piepje en alle 6 streepjes op de temperatuurmeter branden dan). Bij mij bleek het een kabelbreuk te zijn tussen de ECU en koelventilator. Mogelijk heb jij iets vergelijkbaars met de kabel direct van de airco naar de koelventilator?
Ik heb de neiging te denken dat het ergens in de aansturing zit idd. Het lijkt me slim om eens met de multimeter aan de gang te gaan en alles ook meerdere keren door te meten. Bij mij was de hoes van de kabel (het plastic) nog heel, maar zat de breuk echt in het koper zelf. Doordat de hoes nog goed was, maakte hij dus de ene keer wel contact en de andere keer niet.
Bedankt voor je reactie. Heb vandaag de ventilator getest, deze is kapot. Heb een lampje aan twee draden vastgemaakt en op de stekker van de ventilator aangesloten en vervolgens de airco aangezet. Lampje ging branden, dus er zit stroom op de kabels tot aan de ventilator. Lampje bleef ook branden nadat ik de airco had uitgezet!
Nu moet ik nog uitzoeken of ik het zelf kan vervangen of toch naar een garage moet.
Banzaaaiiii
Volgens mij lopen er 2 kabels: 1 van de ECU naar de ventilator en een signaalkabel terug. Bij mij was laatst genoemde gebroken: de ven ging dus wel aan, maar de ECU kreeg geen signaal terug dat dit gebeurde en sloeg dus alarm.
In jouw geval lijkt het idd de ven zelf te zijn, want als ik de airco aan deed ging hij sowieso altijd aan!