Totaal aantal Berichten: 107
- CX 25 Pallas IE (Automatic)
o ja en luisteren of de pomp zoemt ,dat check ik ook natuurlijk

Totaal aantal Berichten: 2214
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Dit heeft waarschijnlijk gewoon iets met vocht te maken, da’s tenslotten het enige wat je gedaan hebt de motor en ongeving lekker insoppen
ik zou het dus daar gaan zoeken, dus iid kijken of je ontsteking hebt en benzine dan kun je al iets uitsluiten. heb je een van de 2 niet dan van daaruit verder zoeken.
relais hangt dacht ergens bij de koplamp en weet n iet of bij jouw de electronica nog onder de motorkap hangt anders heb je die misschien “verzopen”
gewoon stuk voor stuk dingen uitsluiten
iig succes morgemn
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
mmmeijer0 schreef:Hallo Leo ,
ik ben vandaag bij Rene geweest (van garage Rene te Breezand) .Hij verdenkt de brandstofpomp
.........
is dat relais blauw? Rene zei dat dat relais in een ijzeren kistje zit?
Oh is dat diezelfde René die een verbruik van 1 op 3 en slecht koud lopen toeschreef aan een stukke BDP sensor??
Oké flauw, maar serieus nu: dat relia sis blauw en dus niet met een metalen behuizing. Dit heeft alleen de 2400 IE en dan nog niet alle types, want sommigen 2400’s hebben een zwarte kunststof behuizing voor het brandstofrelais.
Wat je zoekt is DIT relais: en dat zit meestal ergens achter de rechter koplamp, hangt aan het uiteinde van een draadbundel op zo’n relais-stekkerblokje. Dikwijls is die aansluiting gecorrodeerd, zoals Mark al zei: door vocht.
Als dit relais niet functioneert of geen goed contact maakt/doorgeeft werkt inderdaad de benzinepomp niet, maar dat betekent dan dus niet dat meteen die pomp zelf stuk is!!!!
Theoretisch kan het wel, maar dit is zeldzaam.
Je kunt het relais met een draad doorverbinden, maar je (lees: René) moet dan wel weten wat je doet en welke pinnen je met elkaar verbindt. Je kunt ook even eerst checken of er al dan geen vonk komt. Maar de pomp moet sowieso zoemen als de startmotor bediend wordt, hij zoemt niet als alleen het contact aanstaat!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D

Oh en nieuwsgierigheid: maar is dat 1 op 3 verbruik nu eigenlijk opgelost?
Heb je een goede meting kunnen doen inmiddels?

Totaal aantal Berichten: 9457
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Even off topic.
mmmeijer0 schreef:(van garage Rene te Breezand)
Om misverstanden te voorkomen, dat ben ik dus niet, ook al kom ik uit hetzelfde dorp.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met hem, maar m’n vader wel, helaas niet positief.
Onderdeel op factuur wat niet vervangen bleek te zijn.
Weer on topic!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Hey guys ,
ik heb eindelijk goed nieuws .Ik begon vandaag met het opladen van de accu door mijn lease-karretje met startkabels aan te koppelen .Door echt uitstekende hulp van Garage Huisman (te Amsterdam) kwam ik te weten dat je de brandstofpomp pas hoor wanneer je een enkel-polig stekkertje los haalt en dan de auto op contact zet ,dat was check want de pomp liep .Toen kwam ik er achter dat ik geen gereedschap had om een bougie eruit te halen Ik ben die dop toen gaan kopen en nam voor de zekerheid 4 nieuwe bougies mee uit voorzorg .Ik kon die dop niet op mijn ratel zetten ,gelukkig kon ik toen wel een nieuwe bougie gebruiken om aan de kabel te hangen en te testen ,hmmmm geen vonk .Meteen door mijn hoofd ging de nachtmerrie dat mijn bobines beide naar de maan waren .Dus ik Garage Huisman weer gebeld en die zij dat het dan toch waarschijnlijk de BDP sensor was ,ik vroeg of het nut kon hebben de stekkers even los te trekken en opnieuw aan te pluggen .Hij zei dat dat waarschijnlijk niet ging werken ,maar ja ik ben een wijsneus dus deed het toch en 1…2….vroem
Nu kan het dus een slecht contact zijn geweest of draadbreuk of toch een labiele sensor .Er schijnen er 2 naast elkaar te zitten in de versnellingsbak (automaat) ik heb er 2 verschillende kleuren stekkers op zitten een blauwe en een bruine ,Daan vertelde me dat die bruine waarschijnlijk niet origineel is en het eigenlijk 2 blauwe moeten zijn maar dat maakt verder niet uit .
Ik wil graag beide sensoren vervangen en ook voor de zekerheid dat blauwe relais want die ziet er uit als een voor-oorlogs verroest ding (afgezien van het mooie blauwe kapje)
Kan iemand mij aan de onderdeelnummers van die 2 sensoren en dat blauwe relais helpen? Ik wil niet te veel knutselen dus het liefst Original parts of immitatie maar geen gedoen met dingen pas maken en verbuigen enzo ..
Ik ben echt gelukkig nu ,jullie zijn geweldig!
Groetjes ,Martin

Ik heb de tank door er steeds wat benzine bij te gooien nu op 3 kwart vol en volgens mij zuipt hij nu niet meer overmatig .Maar ik heb nog geen meting verricht .Rene (Breezand) zij dat de kleppen echt flink gestelt moesten worden en dat dat vaker de oorzaak van een hoge benzine-consumptie is dus ik ga er maar van uit dat het goed is nu
La Léo schreef:Oh en nieuwsgierigheid: maar is dat 1 op 3 verbruik nu eigenlijk opgelost?
Heb je een goede meting kunnen doen inmiddels?

O ja ,het enige wat bij mij een raadsel blijft is waarom de startmotor bij de eerste keer (zonder aan slaan) zo traag was en duidelijk stroom te kort had .Dat lijkt me niet met die BDP sensor de maken te hebben ,of die moet zo erg sluiting hebben gemaakt dat de accu een harde klap te verduren heeft gekregen ofzo

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
trek de portemenee maar vast even voor die BDP sensoren 158 per stuk bij CX basis.
Maar die dingen doen het of niet en bij jouw werken ze dus want de motor loopt nu weer. Waarschijnlijk heb je een slecht contact gehad wat door de vocht van het wassen.
gewoon alles even schoon maken en niet alles maar vervangen of je moet geld te veel hebben.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Nu eerst maar eens gaan rijden,en het vertrouwen in de auto weer stukje bij beetje terug krijgen.Geeft wel voldoening denk zelf de oorzaak weten te vinden!!!perfect

Hey guys ,
ik heb als eerste auto een Ford Fiesta 1.1 CL (Automaat) gehad .Die ook op sommige momenten alleen de startmotor rond deed en verder niet aansloeg .Na die sensor te hebben vervangen (was toen 60 gulden) had ik nooit meer problemen gehad ,dan kan natuurlijk ook toeval zijn doordat je met de kabels hebt lopen te vozen Maar ik dacht toen echt dat die sensor een beetje labiel begon te worden .
Is de enige functie van dat blauwe relais om de benzine pomp op het goede moment te laten pompen of doet hij nog andere taken?
Ja Daan ,dat was echt een euforisch momentje kan je wel zeggen .Helemaal omdat ik de hoop al praktisch had opgegeven

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
yep relais zorgt ervoor dat de bezinepomp alleen loopt als de motor ook loopt anders wordt het een zooitje
Mark
CX 2000 pallas ‘78

Handig relaitje

Ben je inmiddels lid van de CX club?? Er staat n.l. een artikel in het huidige nummer van het clubblad over de CX-ontsteking met daarin uitgebreid omschreven hoe je dat systeem moet onderhouden en ook een alternatief voor de dure BDP-sensoren, compleet met onderdeelnummers.
Het zal bij jouw wagen wel een vuil contact zijn geweest. Overigens kun je de stekkers ook onderling wisselen om te testen (omdat je dus 2 sensoren hebt) dan start ie soms wel.
Jij hebt het overigens telkens over “ik wil graag alles origineel” en bij veel auto’s of onderdelen is dat terecht maar geloof me: bij dit matige systeem moet je dat NIET persé willen.
P.S. ‘t Blauwe relais werkt ook samen met de injectoren, is niet alleen voor aansturen van de pomp!

Hoi Leo ,
het is wel de bedoeling dat ik lid ga worden .Maar door wat financiele tegenslagen moet ik even zuinig wezen Maar het komt goed hoor uiteindelijk en dan ben ik echt one of the guys
Maar ik moet eerst een nieuwe retro autoradio hebben (wel met alle hedendaagse snufjes ,usd ,mp3 en noem maar op) maar dan in een oud jasje ,Caliber heeft er 1 maar een kennis zegt dat dat met een beetje slecht is? Verder niet onderbouwd ofzo dus lekker objectief :S Weten jullie nog meer radio’s die mooi bij de CX passen en toch alles ondersteunen (Usb is ook wel een must ,scheelt een hoop rommetjes
)
Een radio is normaal geen prioriteit ,maar de mijne is puur radio verder niks en maar 1 speaker werkt en ik hou wel van een stukje goede muziek tijdens het vliegen
Groetjes ,Martin