Totaal aantal Berichten: 2504
Geregistreerd: 29-10-2006
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi
- Berlingo 1.6i 16V Multispace Nouvelles Frontières
Via de SMS kreeg ik mee dat er panne is…
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Al gemaakt hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus je pakje is weer op orde gemaakt met mooie zwarte veegjes
Yuri hoe is het mogelijk dat je de halve LCP weer op weg helpt, dineert, douchet en dan ook nog adrem het forum informeert??
Maar om kort te gaan, ik geloof dat vandaag startnr. 13 de meeste pech had en dus de meeste tijd van Henk&Henk; in beslag heeft genomen.
Michiel had 3 vriendjes per SMS geïnformeert en de ene die in Lux woont wilde al komen helpen!
De 2 kakelvers gemonteerde aandrijfassen waren bezig zich los te werken en gelukkig ontdekte Michiel een vreemd geluid voordat de laatste bout/tapeind los was gekomen. Oorzaak te korte tapeinden en bouten en toch niet goed geborgde bouten. Voorlopige reparatie onderweg met aan beide zijde één bout minder en vervolgens bij het hotel definitieve reparatie met twee zeldzame M9 bouten uit de kist van Yuri. Hulde voor de Blitz-reparatie (Blitz als in BlitzKrieg maar dan nog sneller).
En ja dan kom je om 19:49 in het hotel aan met veel tijdstraf, maar toch de hele route gereden.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Ja ja, we houden je in de gaten hoor! Wel humor dat je de equipe live over het scherm ziet gaan. Eerst de ene kant op, dan stoppen en weer langzaam de andere kant op
Maar hoezo, de halve lcp op weg helpt? Is er zoveel panne al geweest op de eerste dag ?
Wel mooi om te lezen dat alles toch mooi is verholpen!
“Halve LCP”. was symbolisch, metaforisch bedoeld. Maar we waren niet de enige, laat Yuri het zelf maar vertellen.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
La Citroën AX Pressée
Na een proloog van Rijckholt naar Hauconcourt voert de jubileumeditie van Le Citron Pressé ons op de eerste wedstrijddag naar de beboste heuvels van de Argonne. Heerlijk golvende wegen, mooie vergezichten en monumenten uit de oorlogen van 1870 en 1914-1919, waartussen 48 historische Citroëns hun route zoeken. Par eXeMple! vertelt het verhaal van de enige deelnemende AX.
Afgelopen woensdag was het zo ver, Le Citron Pressé is eindelijk begonnen! Was het woensdag nog de proloog, donderdag stond de eerste van de drie rallydagen op het programma. De Pressé wordt dit jaar gereden in de wijde omgeving van Metz. In de buurt van deze plaats verblijven we dan ook drie nachten in een hotel.
Voor ons is het de tweede Citron Pressé. Vorig jaar was ons debuut in een zeer pittige Pressé rond Lille. We werden toen achtste in de toerklasse en we hebben zo veel plezier beleefd dat we dit jaar opnieuw wilden meedoen. Ook dit jaar nog een keer in de toerklasse om te zien of we ons resultaat kunnen verbeteren. Vorig jaar reden we in mijn CX 25 GTi, dit jaar in de AX 1.1i van Tjerk. Een groot verschil? Ja echt wel, alleen al in formaat en motorvermogen, maar uiteraard ook in de vering. Dat wil niet zeggen dat het afzien is in de AX, integendeel. Het is een licht autootje, dus pittig en wendbaar, en het zitcomfort en de vering vallen ook alles mee. Na een hele dag Pressé stap ik nog helemaal fit uit!
Een dag in de Pressé bestaat uit diverse etappes. In de ochtend worden 4 à 5 etappes gereden, evenals in de middag. Elke etappe bestaat uit een opdracht die neerkomt op het met verschillende methodes zoeken van je route op een kaart en vervolgens die route ook daadwerkelijk rijden. Daarbij worden strafpunten verzameld voor het missen van “bordjes” (de controlepunten dat je een route echt gereden hebt) en voor het te vroeg of te laat binnen komen bij een tijdcontrole. Voor de deelnemers in de sportklasse is een extra moeilijkheidsgraad ingebouwd in de vorm van regelmatigheidsetappes. Hierbij dien je een voor jou onbekende afstand met een bepaalde gemiddelde snelheid af te leggen. Uiteraard krijg je dan weer strafpunten voor te snel of te langzaam rijden.
Vandaag dus de eerste echte rallydag. Vanuit Metz ging het in westelijke richting met Vienne-le-Château als verste punt, een rit van ruim 400 km. Wat al meteen opviel was dat de gemiddelde snelheid lager is dan vorig jaar. Het was vandaag niet nodig om hard door te rijden om op tijd binnen te komen. Verreweg de meeste deelnemers arriveerden op tijd bij de tijdcontroles. Wij hebben in de ochtend wel een aantal bordjes gemist en zijn ’s middags eenmaal te laat binnen gekomen bij een tijdcontrole. Zodoende staan we na een dag vijfde in het klassement van de toerklasse (met 12 deelnemers in deze klasse). Veel deelnemers staan nog dicht bij elkaar met het aantal strafpunten, dus er kan nog van alles gebeuren!
tekst: par eXeMple!, foto: XMTurboCT, redactie: RensKorevaar
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Analyse van de met EuropeTrack geregistreerde rit is mogelijk door bij History op de betreffende datum te klikken en vervolgens links in het voertuig op Route te klikken. Dan verschijnt de gelogde route.
Als je onze rit van gisteren tevoorschijn tovert, dan lijkt het alsof we bovenin maar wat aangeklooid hebben. in de linkerkolom zie je de etappe-delen en als je op Damvillers klikt, zie je dat we daar haarscherp een visgraat hebben gereden. Of we ook alle bordjes hebben gezien is een andere zaak.
Als Gies de volgende keer voor iedere deelnemer een kastje aanschaft, dan kunnen we elkaars route vergelijken. Hoogtepunt is dan natuurlijk de Troen die helemaal verkeerd gereden is.
Nog mooier is als de organisatie de digitale route beschikbaar stelt zodat iedereen kan zien waar hij verkeerd is gereden.
Makkelijker kunnen we het niet maken, leuker wel.
Adri
KIA Ceed Break 1,6GDI PHEV
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Ik zit hier op het Circuit, Autodromo Algarve Portimao.
En ik kan jullie, de GS prima volgen in die geweldige omgeving.
Ik heb er zelf ook veel km gemaakt.
Aan alle deelnemers nog veel plezier de komende dagen.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
Totaal aantal Berichten: 89
Geregistreerd: 20-12-2005
- CX 25 RI
- AX 11 E S6
- C5 Tourer III X7
Peter en Tjerk we volgen jullie met grote belangstelling vanwege de enige AX dit jaar in de Pressé.
Uiteraard ook zeer veel belangstelling voor alle andere deelnemers, hopelijk komt er nog veel foto en filmmateriaal.
Iedereen succes gewenst.
Groetjes, Henk
Al ruim 30 jaar dezelfde AX 1.1E S6 als 2e auto in gebruik en als hobby een AX 1.4GT S6, sinds 2012 voor erbij een CX 25 RI en als dagelijkse auto een C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 3205
Geregistreerd: 05-04-2008
- ID/DS Dspécial
- CX Prestige automatic
Mooi verslag! We houden jullie in de gaten
Goed werk jongens!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
zijn de eerste foto’s van de rally voor het huisfront al beschikbaar om ons nog jaloerser te maken?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
van de voorpagina
Saamhorigheid in het modderbos
2013 is een speciale editie van Le Citron Pressé geweest. Dit niet alleen vanwege het tienvoudig jubileum, maar ook vanwege de overweldigend mooie routes, de spanning rond de klassering en de goede sfeer onder de deelnemers. Nog op de laatste dag is het klassement op zijn kop gezet. Eer voor de winnaars, avontuur voor de verliezers.
Le Citron Pressé 2013, de tiende, is ten einde. Op de laatste dag is de klassering nog eens flink door elkaar geschud, zodat het tot het laatste moment zeer spannend bleef. De start van de tweede regelmatigheidsetappe was niet voor iedereen even gemakkelijk te vinden, zodat al vroeg in de morgen wat verschillen ontstonden. Kort voor de middagpauze liepen de wegen van de toer- en sportklasse weer uiteen. Over het algemeen betekent dit dat de sportklasse een stukje onverhard voor zijn kiezen krijgt. Ten noorden van Léglise rijdt de ene na de andere equipe van de sportklasse een weggetje in dat met asfalt begint, dan overgaat in gravel en vervolgens onverhard wordt. Twijfelaars zetten de auto stil, maar er kwamen steeds weer equipes na en aan keren viel hier bijna nergens te denken, dus ging iedereen maar door. Op een heel modderig stukje bleef de Dyane “9” van vader en dochter Kramer definitief steken. Kort daarna kwamen Traction-rijders het pad teruggelopen om te zeggen dat het verder naar voren ook niet meer ging. Met vereende krachten werden auto’s uit de karresporen het gras opgeduwd om te kunnen keren. Aan de Dyane werden sleepkabels bevestigd en met een man of zes werd ook deze bergop uit de modder getrokken.
Intussen waren de Tractions voorin toch door de moeilijke passage gekomen en was het slechte nieuws naar achter doorgegeven, waar de auto’s nog op eigen kracht terug konden. De équipe Martens/Lust glibberde het bospad terug om een boer met trekker te zoeken en te vinden. Hij luisterde beleefd, stak het eerste briefje van vijftig euro in zijn zak en ging door met zijn werk. Hij stak het tweede briefje van vijftig euro in zijn zak en ging door met zijn werk. Of er ook dames bij waren, vroeg hij en op het antwoord “ja” ging hij door met zijn werk. “In Eva-kostuum”, werd eraan toegevoegd en hij startte de trekker. Uiteindelijk moesten alleen de Dyane en de XM getrokken worden. Na een groepsfoto voor de trekker, ging het via de kortste weg naar de lunchlocatie bij de Baraque de Fraiture.
De equipes die hier goed gereden waren, konden een enorme sprong in het klassement maken. Zij die als eerste doorkwamen of konden keren, hielden de schade beperkt. Degenen die het langst vaststonden, zakten definitief terug tot de laatste plaatsen van het klassement. De saamhorigheid in het modderbos was het waard!
De sportklasse van Le Citron Pressé 2013 is gewonnen door vader en zoon Duba, de toerklasse door Laurens en Rob Ebberink. Tijdens het afsluitende diner zijn alle deelnemers het erover eens dat de routes buitengewoon mooi en ongelooflijk goed gevonden waren. Mede dankzij de lagere tijdsdruk dan in 2012, is er ook meer tijd voor gesprekken geweest, wat aan een heel goede sfeer heeft bijgedragen. Na de prijsuitreiking zijn alle vrijwilligers die aan deze succesvolle rally hebben meegewerkt, bedolven onder het applaus. Het ANWB-Wegenwacht-team Fikse/Colman verdient ook hier vanwege de onwaarschijnlijk snelle en goede reparaties een speciale vermelding.
In 2014 is er opnieuw een kans om aan het rally-avontuur Le Citron Pressé deel te nemen. De inschrijving daarvoor opent op 1 september 2013. Markeer die datum in je agenda!
tekst: RensKorevaar, foto: XMTurboCT
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Eerst even een kort filmpje van het veel besproken verkeerde pad waar veel equipes uit de sportklasse op terecht zijn gekomen…
Hier stroomt het water letterlijk onder de auto door
Net gekeerd op goed advies van Marc (nog bedankt daarvoor!) dan sta je dus 200 meter verder voor SM die uiteindelijk een heel stuk achterruit terug moet, met daar achter natuurlijk nog een aantal daarachter met hetzelfde probleem.