Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
uhm ik weet niet waar jullie het allemaal over hebben maar wat ik uit de tekeing opmaak is dat hij het over zijn stabilisator stang heeft. hier zit een metalen kapje met spiebanen op (waarvan ik denk dat die zijn uitgesleten) die met een bout aan de draagarm zit.
Als deze uitloopt en speling op komt dan komt er automatisch ook speling op de draagarm omdat deze op spanning wordt gehouden door deze stang met betrefende kapjes.
dus geen lagers vervangen maar gewoon een nieuw kapje(mits deze ook echt is uitgesleten) en all is good.
als ik het toch verkeerd zie, graag feedback
garagestmarien schreef:Het probleem is, dat vaak de spiebaan is versleten (nummer 3).
Dan heeft alleen een lager geen zin.
kapje 6 bedoel ik dus, als je goed kijkt zie je de torsiestaven linksonder en rechtsboven.
de stabstang(3) gaat door de tunnel (1)..
Totaal aantal Berichten: 1069
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Gisteren de achteras van onze Saxo vervangen omdat hiervan een draarmlager versleten was, dit is relatief simpel zelf te doen.
Een goede gebruikte as heb ik bij “de vos” gehaald voor 200 euro met garantie;
bijkomend voordeel voor mij:
Van 1 van de remtrommels van de oude as zat de borging muurvast, de nieuwe komt compleet met trommels.
Ik zag zo snel geen “how to” op het forum, dus bij deze:
(Het is fijn als je een brug hebt, maar het kan ook met bokken.)
Stap voor stap:
Auto op bokken / brug,
wielen er af,
reservewiel eronderuit,
uitlaat los of er onderuit (er onderuit werkt het makkelijkst),
remleidingen losmaken,
As ondersteunen,
4 bouten losdraaien (moeren zitten onder de achterbank en in de kofferbak onder ovale afdekplaatjes),
-het is fijn als je hierbij hulp hebt van een tweede persoon die de moeren tegen houdt.
As eronderuit laten zakken.
De nieuwe gaat er dan andersom weer onder;
als je klaar bent, remvloeistof bijvullen en remmen ontluchten…
inderdaad, dit heb ik ook gedaan toen ik mijn 1.1-tje gekocht had.
Is niet zoo veel werk aan en kost maar een fractie van de nieuwprijs.