Kan niemand wat aan doen, is elektronica. Zal de bobine bougies, verdeler en kabels eens verder nalopen. Die kunnen als ze geoxideerd zijn wel eens ontstekingsonderdelen de nek om draaien. Maar hier kan den mensch anders weinig aan doen. Het is alleen dan altijd zo dat als het dan gebeurt dat dan alles tegelijk komt. Auto start niet dus ga je eerst eens alles nalopen, uieraard is het dan een van de koudste dagen deze winter (windchill) dan kom je tot de ontdekking dat je niks kunt doen omdat het waarschijnlijk een elektrisch onderdeel is dat de geest heeft geven. De verkopende partij heeft echter je GSM helemaal leeg gewhatsaped en die hangt natuurlijk thuis aan de lader. Gelukkig heb je een paar Chinezen in een friture iets verder op en van hun mag je bellen naar de ANWB. Heerlijk warm in zo’n friture overigens, gelijk maar even voor de schrik 2 frietjes met gepakt en 2 frikadellen. Uiteraard valt je auto stop op een pleintje achterom zonder duidelijk adres. Dus kun je dik een uur waacht lopen op de hoek van de straat en de windchill maakt het -50 of zo. Ik had nog met de Alfa naar huis kunnen rijden maar heb dus geen gereedschap in die garage liggen enkel een berg 164 onderdelen en dozen met kinderspeelgoed (uit de tijd van toen onze dochter nog thuis woonde..)
Dus accu omzetten kon ik ook vergeten. Nou en illegaal rijden met een geschorste auto was natuurlijk ook crimineel geweest.
DEan komt de ANWB en heeft hij natuurlijk juist dat onderdeel niet bij zich…vreemd want hoor ik eigenlijk te hebben en ook heeft de brave man weer geen warme koffie. Was het niet zo dat de ANWB een tijd geleden pronkte met dat ze altijd warme koffie hadden danwel een MC.drek koffie bon gaven? Nou ja dit is de 2e keer dat ik het zonder moet doen als PLATINA lid!
Maar goed, een anwb heeft altijd blijde klanten uiteindelijk.
In iedergeval voldeed de auto verder geheel goed. Een half Alfa interieur versleept en 6 velgen Alfa met 2 honden en 2 bazen en dat in 1 rit. Wat heerlijk, dit is wat we gemist hebben!
Boodschapjes… euh tja…in Roermond is ook alles zondags open…gelukkig.
Meer gekke avonturen:
http://www.facebook.com/ton.bosma1
http://s1200.photobucket.com/user/ABosmaT/library/?page=1
Zo, de bumper zit er weer op. De achterlampjes zijn weer gemaakt (de glaasjes waren hier en daar kapot.)
DZat heb ik el cheapo gemaakt door het kapotte gedeelte te vervangen door een erin gelijmde stuk van een andere kapotte lamp.
Het klokkenpaneel had een defecte klok, Nu heb ik er een ander paneel in gezet (van een diesel) en werkt het lampje van de choke niet meer, net als de km totaal teller. Die heb ik namelijk ook handmatig op 160K gezet maar kennelijk niet goed genoeg gewerkt want nu tikt die totaal teller enkel. De dagteller daarintegen werkt wel, die was defect in de orginele klok..zucht.. is het niet het een dan wel het ander.
Tot nu toe dan ook elke dag dat ik het vehikel gebruikte stop gevallen. De eerste keer met een defect modul van de ontsteking, de tweede keer met een gesprongen slang van de carburateurverwarming en dan gisteren..met lege tank..lol. Met een Alfa kun je nog pakweg 100km rijden als het oranje lampje soms knippert ter waarschuwing dat de tank leeg raakt. Met een C15 dus niet! Zucht, de benzinestand gaf ook nog niet helemaal leeg aan. Kan natuurlijk ook afwijken ivm omzetten klokkenpaneel.
Trouwens heb nog wel wat te doen aan deze wagen, of deze het allemaal waard is valt te betwijfelen eigenlijk. De koppeling is slecht, de knalpot en de middenpijp moeten vervangen worden. De door de vorige eigenaar bestelde uitlaat zwerft om donkere redenen door de UK. Van de duitse sloper heb ik echter wel een heel mooie diesel knalpot gehaald. Op het oog lijkt het wel te passen maar of de diameter van de pijpen klopt weet ik (nog) niet zeker. Of de huidige pijp en pot precies kloppen weet ik ook niet zeker.
Probleem is o.a. dat ik een kenteken deel mis bij deze wagen het oude deel 2 of 1b (het deel met de voertuiggegevens. Het was kennelijk niet nodig voor een overschrijving en het is kennelijk ook niet nodig voor een apk. Maar tja het hoort er natuurlijk wel bij te zitten. Ik begreep dat soms bij een totaal los of zo dit deel wordt ingenomen maar dan zou er wel bij de RDW een melding moeten zijn dat het voertuig wacht op keuren. Deze vermelding is er niet bij het rdw dus ik denk dat het deel verloren is gegaan en gewoon weer aangevraagd kan worden.
Dus wat mijn verbaasde is dat het RDW en de onderdelen sites steeds vermelden dat mijn C15 een 14i is met 55kw…wat ik echter onder de motorkap zie liggen is een caburateur motor. Een type plaatje heb ik nog niet kunnen ontdekken, het is een vieze smeer prut boel daar waar het plaatje zou moeten zitten. ( bij koppelinghuis onder het uitlaatspruitstuk ergens als ik de ax Haynes goed heb gelezen.)
Nou en dan zou dat ding een katalysator moeten hebben.
Maar een carburateurmotor heeft normaliter geen katalysator maar een voertuig van na 1-1-93 zou een katalysator moeten hebben volgens de wet..???
Zit er wel de orginele motor in mijn C15, en zo nee…dan zou dit toch nooit meer door de APK moeten zijn gekomen.
Ik vind het maar raar. In iedergeval klopt de getoonde uitlaat ook niet op de onderdelensites.
Momenteel heb ik een uitlaat bestaande uit 3 delen onder de auto zitten. Voorpijp, tussenpijp en einddemper en tussen einddemper en tussenpijp zie ik een geknutseld pijpje zitten ter overloop of verlengingvan de bestaande pijp o.i.d.
Ik kan aan de motor niet zien dat deze vervangen is geworden ooit, zeker recentelijk niet.
Wat moet er verder nog gebeuren?
2 spatborden en een motorkap en uiterlijk een beetje beter maken.
Groetjes,
Ton
Meer gekke avonturen:
http://www.facebook.com/ton.bosma1
http://s1200.photobucket.com/user/ABosmaT/library/?page=1
Dan heb je een C15 1.4E
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:Dan heb je een C15 1.4E
Bedankt voor je reactie!
Jaja dat klopt maar toch raar dat hij bij RDW zo niet bekend is, en eigenlijk zou de 1.4E toch niet meer toegelaten mogen worden na 1-1-93, want vanaf toen zou iedere auto een kat moeten hebben. Deze wagen is echter 26-1-93 toegelaten, zonder kat…beetje vreemd lijkt me. Het is net of hier iemand een ander motertje in gelegd heeft maar weet dat niet zeker.
Meer gekke avonturen:
http://www.facebook.com/ton.bosma1
http://s1200.photobucket.com/user/ABosmaT/library/?page=1
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor bedrijfswagens gelden en golden andere toelatingseisen
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Had ik dit nu eerst gelezen had ik de vraag niet nogmaals hoeven te stellen elders…sorry Waterman, ik vind het zo respectloos jegens uw autoriteit wat ik gedaan heb.
Maar heel hartelijk bedankt voor uw reactie!
Ton
Meer gekke avonturen:
http://www.facebook.com/ton.bosma1
http://s1200.photobucket.com/user/ABosmaT/library/?page=1
Hoera!!!
Hij is weer voor een jaar goedgekeurd zonder noemenswaardige reparaties!!
Eigenlijk moest ik de ruitenwisser vervangen (maar veegt nog goed vind ik) nog een klem om de uitlaat gedraaid en de koplampen opnieuw afgesteld.
De rest was allemaal prima vond de keurmeester, nou ja fusekogel en remmen zijn aandachtspunt.
En hij ziet er niet uit..maar goed dat mag en daar werk je aan zien we.
Ze vonden hem allemaal heel mooi en goed lopen.
CO was te hoog en 4 gas meting deugde niet. Maar ja dat ding heeft geen kat..hele discussie en tja inderdaad, mag 3,5 CO hebben en hoeft geen 4 gas meting…Blijft raar zo’n auto van 26-1-93 op bedrijfskentaken maar zonder kat.
Nu het verloren deel 1 b opnieuw bestellen is dat ook weer compleet.
Dus JIPPIE!
Meer gekke avonturen:
http://www.facebook.com/ton.bosma1
http://s1200.photobucket.com/user/ABosmaT/library/?page=1
inmiddels ook voorzien van 4 nieuwe bougies en een paar nieuwe spatborden
Meer gekke avonturen:
http://www.facebook.com/ton.bosma1
http://s1200.photobucket.com/user/ABosmaT/library/?page=1
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 18-11-2006
- C15 C15d Familiale
- Visa 11RE
- ZX 1.9D Break Reflex
Kun je mooi weer een jaartje knorren, Gefeliciteerd hoor!
Visa II ,ça c’est une auto!
Citroënist tot in de kist
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Kijk, dat geeft goede moed om zo door te gaan!
Gefeliciteerd!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Gefeliciteerd!
Ik mag morgen naar de apk…
Yeah mijn legergroene C15 D is weer jaar goedgekeurd!
Wel wat puntjes: scheurtje in de ashoes is geplakt, wel andere remmen achter erin gekomen, de oude gaven lekkage
rembekrachtiger/remkrachtregelaar werkte niet goed, is weer gangbaar gemaakt
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Super!
Life’s too short to drive without comfort!!!
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
Tja en dan moet ik ook nog apk voor 7 juni.
Eerst volgende week een volledige nieuwe dorpel in de bijrijderszijde.
Dan een goede grote service beurt en de keuring.
C-15D & Berlingo
Totaal aantal Berichten: 150
Geregistreerd: 03-07-2005
- C15 1.8 Diesel
- Berlingo 1.6 benzine
CHIPS afgekeurd vandaag op heel wat punten.
Alle 4 de remslangen, fuseepen, stuurlager, achterrem, roestige remschijven voorzijde en nog zo wat.
Fikse reparaties dus….........
Maar gerepareerd gaat die worden.
Donderdag de herkeuring na de reparaties.
C-15D & Berlingo