










Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Bij de aanschaf van mijn CX heb ik het ook gehad (al heb ik overgangsmodel met de 2 BDP sensoren) Het is toen opgelost door het omwisselen van het ding links op de foto met het ronde blauwe stikkertje. De naam is me ontschoten excuus.
De verschijnselen waren wel erg identiek.






















Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
De olievuldop?





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
volgens mij bedoelt ie vooraan de gashuisklep met sensor.
Mark
CX 2000 pallas ‘78




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
beerpeet schreef:De olievuldop?
Vindt hem wel erg leuk
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Heeft er nog iemand zo’n dop over?
Wel goed dat je deze ‘gasklepschakelaar’ of ‘throttle valve switch’ noemt. Bij mij stond hij ook bovenaan het lijstje (zie eerdere posts) maar ik kan met doormeten geen fout ontdekken: vanaf 3/4 gas maakt hij gewoon contact. Ik ga het nu wat serieuzer aanpakken anders ga ik er niet komen vrees ik. Ik heb de electrische schema’s geprint en ga wat systematischer meten. Ik heb ook nog de oude bobines liggen. Volgens mij zijn die nog goed omdat ik bij de vorige storing wat rigoureuzer zaken vernieuwd heb. Ik denk dat ik de bedrading tussen AEI en bobines maar eens doormeet en de AEI vervang door het reserve exemplaar en ook even een oude bobine uitwissel met de huidige. Dat is zo gedaan. Als dat niet helpt dan toch ook maar eens het dashboardkastje verwijderen en de ECU losnemen en de bedrading hiernaartoe doormeten (bv naar de gasklepschakelaar). Tja en als dat niet helpt…
Helaas, de ontstekingscomputer is het ook niet. De ‘nieuwe’ kwam vorige zaterdag keurig per post (samen met de injectiecomputer). Het deksel was behoorlijk verroest (maar dat heeft de mijne net zo) en ik heb de afgelopen dagen gebruikt om hem netjes te maken. Ik heb voor het eerst Rustyco gebruikt. Was wat sceptisch maar ik moet zeggen Rustyco lost roest echt op en is gebruiksvriendelijk (in vergelijking met zuren zoals bv zoutzuur’. Maar je moet het oppervlak meerdere keren insmeren en het ontroesten helpen door fors te boenen met een staalborstel. Uiteindelijk is de roest echt weg, ook in alle putjes die door het roesten zijn ontstaan. En dat bereik je nooit met schuren. Met slijpen haal je vaak teveel materiaal weg.
De ‘nieuwe’computer ziet er dus uiterlijk als nieuw uit, net als de metalen steun waarop hij gemonteerd is. Maar goed, de oplossing is het dus niet. Een reserve exemplaar kan echter nooit kwaad.
Ik denk dat ik nu maar eens de injectie computer ga vervangen. Dat is vrij simpel. Vandaag weer een stuk gereden en gezien de verschijnselen lijken mij de bobines toch minder verdacht. Het stoten is vooral als de motor op temperatuur is en dan bij optrekken vanaf zo’n 2500 rpm. Maar je kan rustig zonder stoten 130-140 rijden bij meer dan 3000 rpm. Slecht vonken zou je dan toch ook moeten merken lijkt mij.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Meer gas houdt een hogere compressiedruk in. Dat stelt hogere eisen aan de vonk. Maar dat had ik al een keer gezegd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Klopt. Dus schat jij de kans dat het de bobines zijn groter in dan dat de inspuit-computer kapot is?
Omdat mijn cx een boordcomputer heeft heb ik vandaag ook eens op het actuele verbruik gelet. Met het idee dat dit toch een beeld moet geven van het functioneren van de inspuitcomputer. Resultaat: bij afremmen op de motor bijvoorbeeld op een afrit van de snelweg geeft hij 0 aan. Dit klopt dus: de gasklepschakelaar zorgt er voor dat bij gesloten klep en boven een zeker toerental de benzinetoevoer wordt afgesloten. Bij fors gasgeven stijgt het gebruik zo naar 30-50 liter per 100 km en de uitlezing verandert niet tijdens het hikken (bijv terugval naar 0). Het is wellicht een beetje primitieve meting maar het zegt wel iets over de werking van de inspuiting zou ik zeggen.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Ik zeg dat het iets mechanisch is, electronica werkt of niet en niet een rare hik bij 3000 toeren,
en verder zou ik me over die waarde van het verbruik niet te veel aan trekken, dat ding zal wel ergens een vacuum meten wat er altijd is, hij kan echt niet het aantal druppeltjes tellen dat door de injector gaat.
Succes met het verdere onderzoek.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Misschien begrijp je me verkeerd. Ik maak me geen zorgen over het verbruik. Ik vind het alleen zo frustrerend dat er geen diagnose-apparatuur waarmee je de computers kan testen. Die moeten Citroen garages vroeger toch gehad hebben? En waar is dat gebleven?
De boordcomputer is wat dat betreft een uitkomst: die is rechtstreeks aangesloten op de Jetronic computer en geeft zo (beperkte) info over de werking lijkt mij.












































Totaal aantal Berichten: 27945
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Is de boardcomputer wel direct aangesloten op de computer?
Er zit sowieso een apparte sensor voor de snelheid, zat er ook niet iets extra’s voor het benzineverbruik?






















Totaal aantal Berichten: 3907
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Ik had ook zo’n niet traceerbare storing, die niet consequent optrad…....
Na verwisselen zwarte compu thv voetenbereik bijrijder was het over. Dus tot zover de electronica…...
Volhouden met zoeken !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
oh maak je maar geen zorgen over diagnose,
heb een lease auto van duitse makelij en die vertoont al een tijd af en toe net zoiets als jij beschrijft en die zit vol met electronica zooi en diagnose maar denk je dat ze een diagnose kunnen stellen bij de dealer want het motormanegmantlampje gaat niet aan dus is er niks uit te lezen.
Wil je de CX computers kunnen testen op werking dan zal je zelf iets van een testbank moeten fabriceren die de situatie in de auto naboots.
Mark
CX 2000 pallas ‘78
Gewoon een diesel kopen, kost een paar centen belasting straks, maar dan ben je van dit gezeik af
Ik heb die bobines wel eens ingespoten met blanke lak, doet ie het dan wel weet je waar het aan ligt.
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ik heb begrepen dat de moderne motormanagementsystemen als ‘nadeel’ hebben dat de terugkoppeling via de informatie die de lambdasonde levert defecten aan de inspuiting en ontsteking kan verdoezelen. Het motormanagement zal immers proberen via een aantal parameters de samenstelling van de uitlaatgassen te optimaliseren. En dus kunnen de uitlaatgassen aan de eisen voldoen bij een feitelijk foute instelling.
En tav de diesel: je hebt helemaal gelijk erik. Alhoewel de moderne diesels ook vol electroncia zitten ben ik blij dat onze T4 tdi al 360000 km volledig probleemloos is, dag in dag uit. Verder dan wat filtertjes, remblokken en gloeibougies kom ik niet. Maar ja, je moet wat te puzzelen hebben. Daarvoor heb je een CX als hobby