Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
dan is 500 toch een net bedrag vind je niet de prijs staat opgeschreven
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Of het een net bedrag is kunnen we pas zien als het klaar is natuurlijk
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
ohik zie dat ik me vergist heb de schockbrekers voren na de klote, hij veert na, iets wat die achter niet doet.
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Totaal aantal Berichten: 132
Geregistreerd: 04-04-2012
- GS/GSA 1220 Club
- Xantia Break 1.8i 16v LPG
Een bx heeft geen schokbrekers, bollen nog op druk voor?
huidig: GS Club ‘77, Renault 4 GTL ´85, Xantia Break 1.8 16v ´01
ex: CX 20 RE ‘88, BX TZD Turbo ´93, BX 19TZI ´90, Trabant 601S ´74, AX 1.1 First Impression ´94
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Schokbrekers kapot, op een BX??? Nadeinen doet toch elke BX wel een beetje? Er zijn grenzen natuurlijk, maar dat een BX (of andere bollenbak) hierop afgekeurd wordt? Mijn vorige Xantia op comfortbollen deinde ook lekker na, nooit wat over gehoord bij de APK.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1036
Geregistreerd: 24-08-2012
- BX 16 TZI Automaat
ik heb het idee dat ik comfort bollen heb teminste ik heb het vermoede van wel. jah ik zit hier in een bx-loos limburg en het meeste wat hier rond rijd is duits en japans. je kunt niet zomaar imand hier om advies vragen meeste hebben geen idee van fransozen die weten aleen dat ze lekken
“The car is the closest thing we will ever create to something that is alive.” -Sir William Lyons, founder of Jaguar
Naar mijn weten is het niet mogelijk dat een BX gaat deinen. De vering kan soepeler zijn indien ‘comfortbollen’ (lees: standaard veerbollen waar het gat uitgeboord is) gebruikt worden. Je veerpoten zijn prima hoor, rijdt echt heerlijk. Misschien dat de luchtankers waar de veerpoot mee aan het spatbord vast zit een beetje meegeven
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Een BX kan heel goed deinen, maar dat betekent in de meeste gevallen dat de veerpoten verrot zijn of dat de hoogteregelaar niet corrigeert (niet kan corrigeren als de veerpoten verrot zijn). Als alles goed is veert ‘ie 1x uit en staat daarna gelijk stil nadat je de neus naar beneden hebt gedrukt. Als je de neus naar beneden gedrukt kunt houden zonder dat dat gecorrigeert wordt is dus de hoogteregelaar brak, of regelt die in het luchtledige doordat de veerpoten verrot zijn. Maar dan nog is dit geen apk-afkeurpunt volgens mij, tenzij je een keurmeester hebt die weet hoe het moet werken en dat is daar in Limburg dus niet zo, zoals je schrijft.
Mijn BX’en zijn met verrote veerpoten altijd goedgekeurd, bij de dealer nota bene.
Hoe kan je op een makkelijke manier dan zien dat de veerpoot slecht is? flinke lekretour? De methode die je net zegt (neus naar beneden drukken en wachten op correctie) kan duiden op een slechte hoogteregelaar of een slechte veerpoot, vandaar..
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Volgens mij, voor zover ik nu wat begrepen heb van de veerpoten, is het zo dat als het opstijgen lang duurt—(!) en (STOP) branden lang na de start—, dan zijn de stromen retour van de LHM zo groot, dat de veerpoten wel intern moeten lekken. Mijn oude TZD en mijn nieuwe GTI hebben beide dit probleem namelijk.
Hoe je het verder test? Eh…
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ja, of bij het vat, maar dan heb je de retour van alle 4 de veercilinders. Aansluiting E:
Voor de compleetheid:
A Aanvoerleiding HD Pomp
B Retour hogedrukregelaar en hoogteregelaars voor + achter
C Retour remservo + evt. ABS servo
D Retour hoogteregelaars
E Retour veerpoten voor + achter (voor individueel te testen aan de wielcylinders)
F Luchtslang voorveerpoten
Handig tabelletje!
Ga ik bewaren voor als m’n octopus lekke tentakels krijgt…