Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Hallo forummers,
Na 333.000 km te hebben afgelegd in een Xsara 2.0Hdi komt er binnenkort een C5 in de familie.
Gereden in een Ph 1 2.0 hdi 90 pk en een ph2 1.6 hdif uit 2006 met 184k op de teller. De laatste rijdt duidelijk soepeler en rustiger. Ik heb echter twee citroenspecilalisten horen zeggen dat je met een late ph1 in de 2.0 versie minder onderhoud en storingen kunt verwachten dan met de ph2 1.6 hdif.
De 1.6 is in onderhoud geweest bij een citroendealer en heeft zo te zien zijn beurten op tijd gekregen.
Graag jullie advies en tips.
Martekie
De 1.6HDI is inderdaad bij lange na niet zo betrouwbaar en sterk als de 2.0HDI.
Deze 2.0HDI is dezelfde als in je Xsara.
de 90 pk sowieso laten staan!
gaan voor de 80kW of 100 kW 2.0 diesel.
(de 100 zit in de ph2)
wijsheid gewenst!
boes
De 2.0 met 90pk is een van de betrouwbaarste dieselblokken volgens mij, en ik weet uit ervaring dat het heerlijk rijdt.
Ik zou de 1.6 laten staan en gaan voor iets vertrouwds.
Totaal aantal Berichten: 43324
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De 90 pk is echt te zwak voor de c5. Die zou ik zeker laten staan!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
als de 1.6 hdi tijdig zijn onderhoud en de juiste olie heeft gehad
zou ik gaan voor de 1.6 hdi..
laat wel de turbo eventueel nakijken…
Totaal aantal Berichten: 162
Geregistreerd: 24-06-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Bedankt voor de adviezen, de meningen zijn verdeeld begrijp ik.
Het is de C5 1.6 Hdi geworden Ph2 bouwjaar 3-2006. 184000 km gelopen. 4700 moeten bijleggen na inruil inclusief beurt, nieuwe APK en 3 maanden garantie op alles. Heb op veel punten gelet tijdens proefrit en inspectie op de brug. retourleiding stuurbekrachtiging zweette enigszins, zullen ze nog fiksen. Helaas geen drempels genomen om de ADALS te checken (lees ik nu op het forum. Wel een op en afrit met flinke snelheid genomen zonder gekraak of gepiep te horen.
Ronama geeft als advies de turbo te laten controleren. Hoe doe je dat, of moet dat gewoon met rijden in de garantietijd te merken zijn of ie goed is?
De uitvoering is een ligne business maar ik kan nergens vinden of dit net zo luxe is als het klinkt of gewoon een mooie franse benaming voor het basismodel. Nog drie weken en dan ophalen. Verheug me nu al op de vakantie met onze drie kinderen, dakkoffer en flinke aanhanger. Hopen dat ik me eindelijk alleen maar zorgen hoef ye maken over mijn eigen doorgezakte kont en niet die van de auto…...
Dat in ogenschouw genomen: hulde aan de Xsara, die na 333.000 km nog steeds met de originele druklager en koppeling rondtuft, al is ie nu wel op zijn einde…
groet Martekie
gefeliciteerd!
De 1600 is een fijn blok hoor!
Maar let er wel op dat je op tijd (de goede) olie wisselt. Daar is ie nogal gevoelig voor.
Ik reed niet meer dan 20.000 op de olie (ipv 30 k)
advies: check (of laat checken) dat het zeefje onder de banjobout schoon is ( en gooi daarna het zeefje eruit!)
De turbo kan je visueel checken als je de slang eraf haalt,...draaien de schoepen van de turbine nog soepel. Schrik niet,..er hoort altijd een beetje olie in te zitten (geen sloten natuurlijk).
Ik neem aan dat je de onderhoudshistorie erbij geleverd krijgt?
heel veel zweefplezier gewenst!
groeten
Boes
De ultieme check is overigens of het zeefje in de olieaanvoerleiding naar de turbo niet verstopt is. Soms wordt deze ook preventief verwijderd, dacht ik
<edit> Oh dat staat al in beovenstaande post zie ik
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100