Beste zweefgenoten,
Ik heb een raar verschijnsel tegenwoordig met de XM.
Als ik terugschakel om te stoppen bij een stoplicht , zeg van 2 naar vrij en ik hou de koppeling in , sta dus al stil, krijg ik soms opeens een douw naar voren , alsof `ie nog in zijn versnelling staat en ik de koppeling losgelaten heb .
Na die douw blijft `ie wel gewoon in z`n vrij lopen,slaat niet af .
Heb gewoon een handbak , als `t een automaat was kon ik me er nog iets bij voorstellen , maar een handbak?
Wie herkent dit verschijnsel en heeft raad?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 165
Geregistreerd: 20-10-2012
- XM 2.0 TCT 1998 - Madame Morette
- C5 Ph2 Break 2.0 16v
- Xsara Picasso 1.6 2001
- CX 2200 Super 1976 - Madame Pyrénées
- C5 1.8 Prestige 2004
Neem aan dat je zeker weet dat het geen kuil is?
Ik weet wel dat de rem soms neiging heeft tot plakken, waarna hij weer lost als je stilstaat. Maar de toeren lopen dus ook even terug bij die douw?
Persoonlijk zou ik even de koppelingskabel checken of deze goed op spanning staat. Hoor je licht geratel als de bak in vrij staat dat weg gaat als je de koppeling geheel intrapt?
Veni vidi zweefti
Nee , hoor geen geratel van tandwielen .
En of het toerental terugloopt tijdens de douw , nog niet op gelet , geloof van niet.
Je schrikt je lam iedere keer dat dat gebeurt, gelukkig is `t maar af en toe .
Koppelt/ontkoppelt wel goed verder , denk niet dat het iets met de kabel te maken heeft .
Lijkt net of de koppeling niet goed ontkoppelt even , blijft plakken en daarna los schiet .
Kan het oude olie zijn ? Plakolie?
XM TCT Ambiance`94
Maar hij staat dan toch al in z’n vrij? of heb ik dat verkeerd begrepen?
Of voel je die schok als je hem in de versnelling hebt staan met koppeling ingetrapt?
Ja , staat dan al in z`n vrij .Raar hè?
Als ik niet razendsnel mijn rem intrap zit ik op mijn voorganger .
Slaat echter niet af , maar dat kan ook komen omdat ik samen met de rem ook het koppelingspedaal weer intrap.
Laat ik dat weer los loopt `ie keurig stationair in z`n vrij ,een spookauto is het .
Denk dat ik eerst maar `es mijn olie vernieuw.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
klinkt inderdaad als plakkende koppelingsplaten. Heb dat ook een keer gehad met m’n Ds. Stond een tijd gestald. Tijdens starten in vrij gezet en koppeling ingetrapt. Maar de Ds hobbelde op de startmotor toch vrolijk vooruit. Gelukkig had ik de garagedeur opengezet….
Ik rij er elke dag mee.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
dat snap ik, je doet je garagedeur dan ook niet dicht neem ik aan?
furriegurrie schreef:klinkt inderdaad als plakkende koppelingsplaten. Heb dat ook een keer gehad met m’n Ds. Stond een tijd gestald. Tijdens starten in vrij gezet en koppeling ingetrapt. Maar de Ds hobbelde op de startmotor toch vrolijk vooruit. Gelukkig had ik de garagedeur opengezet….
Ja, maar bij jou stond ie dus in de versnelling!
Bij Dirk staat ie in z’n vrij… Dan zou ie volgens mij alleen kunnen huppelen als er ergens in de bak een tandwiel verschuift. Kan het te maken hebben met de afstelling van de schakelstangen of zo?
Is het een voorbode van naderend onheil? Dat er iets bijna los of versleten is?
Totaal aantal Berichten: 627
Geregistreerd: 25-02-2007
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
Is het niet gewoon de hydractief die een sprongetje maakt?
Twee linkerhanden is nog altijd beter dan één rechter en er niks mee doen.
Kan het te maken hebben met de afstelling van de schakelstangen of zo?
Daar zit inderdaad veel speling in .
Dat is een mogelijkheid , dat `ie nog in zijn versnelling staat,
terwijl `ie zo te zien in zijn vrij staat .Goeie tip!
De HA is het niet hoor , dat verschijnsel ken ik wel dat`ie een sprongetje maakt .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 10329
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Er ligt toch niet iets achterin vreselijk te klotsen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Die vat ik ff niet Jan. Hoe bedoelu? Jajum?
XM TCT Ambiance`94
Ik denk dat je zo’n hybride uitvoering hebt en dat je per ongeluk aan de electromotorknop zit die aan de achteras zit
Ja , zat ik ook al aan te denken of een soort semi-automaat.
Zat al te kijken of er niet ergens een verscholen knopje zat waar ik per ongeluk aangezeten had.
Ik ga die schakelstangen eerst maar ff checken, (hij schakelt als een ouwe schoolbus) en olie verversen .
Hou jullie op de hoogte ,
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
in eerste instantie dacht ik dat je de koppeling al had laten opkomen, alle pedalen “al tot rust gekomen waren” en dat er dan ineens iets gebeurt. Is dat ook zo, of is het eigenlijk dat je hem in z’n vrij hebt gezet (denkt gezet te hebben) en bij het loslaten van de koppeling de boel opeens toch aandrijving blijkt te hebben?