DS3B schreef:Als je nu even de tijd neemt om mijn reactie goed te lezen heb ik het over de verbruiksmeter en niet over het verbruiksgemiddelde.
Ik ga er verder geen woorden aan vuil maken en wil je alleen nog meegeven de topics beter te lezen alvorens je een bewezen ervaring in twijfel trekt.
Bedankt voor je tip. Ik heb je reactie nu een paar keer gelezen. Ga hem nu nog een keer lezen…....
DS3B schreef:
Leuk topic!!
Mijn ervaring is juist dat de wintersetting zuiniger rijdt dat de zomersetting. Een verbruik van 1:40,5 tov 1:36,0
Inderdaad je hebt helemaal gelijk. Je heb het hier idd over een verbruik van 1:26,2 en niet over Een verbruik van 1:40,5 tov 1:36,0
C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 17-09-2012
- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Je licht het verkeerde uit beste forum vriend!
Het gaat hier om het verschil in verbruik !!!! Niet het verschil in gemiddelde verbruik.
Ach….laat ook maar. Ik wil geen zuurpruim zijn. Laten we het zoals de moderator vraagt vooral gezellig houden en proberen te leren van elkaars ervaringen. Punt!
DS3B schreef:Als je nu even de tijd neemt om mijn reactie goed te lezen heb ik het over de verbruiksmeter en niet over het verbruiksgemiddelde. Daarom geef ik ook aan dat mijn gemiddelde verbruik rond de 1000 km uitkomt.
Je hebt het zegge en schrijve 1 keer over “verbruiksmeter” en noemt die ook nog alleen als instelling van de BC. Je bedoelt daarmee, zo neem ik aan, de momentele verbruiksmeter in vergelijk met de gemiddelde verbruiksmeter (terminologie zoals gebruikt in de handleiding van de DS3)?
Verder roep je wel dat je 700 km op een halve tank kan halen (er gaat 46 liter diesel in de eHDI, een halve tank is dus 23 liter, oftewel 1:30 gemiddeld). I’m lost.
Kijk, in mijn bepaald niet zuinige benzine-orgel kan ik die momentele verbruiksmeter zelfs op 1.2 ltr/100 km krijgen als topmeting, geen probleem - maar wel zinloos want het zegt niks. Jij hebt het echter over het verschil tussen 1:36,0 en 1:40,5 rijden en haalt er zelfs 1:50 bij. Net zo zinloos als die 1.2/100 uit mijn voorbeeld. Nee, je rijdt 1:27 of daaromtrent. Dat is behoorlijk zuinig, chapeau (en dat meen ik, geen sarcasme).
Maar ik herhaal nog maar eens: de boordcomputer meet dit allemaal met hele grote onnauwkeurigheden. Dat ding geeft een indicatie, niet meer en niet minder. Om je een idee te geven: mijn BC geeft over de laatste 8252 km een gemiddelde van 6,7 ltr/100 km (in de THP, benzine dus). Mijn werkelijke verbruik volgens brandstofbonnen (16 keer tanken) is 654 liter voor 8621 km, oftewel ruim 7,5 ltr/100 km. Aangezien voor beide metingen dezelfde km-stand genomen wordt is de afwijking uitsluitend het gevolg van fouten in de brandstofmeting. En aangezien een diesel zuiniger is, zijn de hoeveelheden brandstof kleiner en de relatieve meetfouten van de eHDI BC nog veel groter.
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012
- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
heren laatste waarschuwing, anders gaat er een slot op. ik zie hier totaal verkeerde dingen uitgelicht worden nu die de sfeer van het forum niet ten goede komen
DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl
mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 17-09-2012
- DS 3 1.6 E-HDI 90Pk Airdream So Chic
Zucht! I rest my case… *geeft slotje aan*
jev schreef:Maar ik herhaal nog maar eens: de boordcomputer meet dit allemaal met hele grote onnauwkeurigheden. Dat ding geeft een indicatie, niet meer en niet minder. Om je een idee te geven: mijn BC geeft over de laatste 8252 km een gemiddelde van 6,7 ltr/100 km (in de THP, benzine dus). Mijn werkelijke verbruik volgens brandstofbonnen (16 keer tanken) is 654 liter voor 8621 km, oftewel ruim 7,5 ltr/100 km. Aangezien voor beide metingen dezelfde km-stand genomen wordt is de afwijking uitsluitend het gevolg van fouten in de brandstofmeting. En aangezien een diesel zuiniger is, zijn de hoeveelheden brandstof kleiner en de relatieve meetfouten van de eHDI BC nog veel groter.
Mijn ervaring is ook dat de boordcomputer nogal in zijn eigen voordeel rekent. Op mijn e-HDI is het werkelijke verbruik 8-10% hoger dan de boordcomputer aangeeft als gemiddelde.
En dan gebruik ik ritmeter 2 voor dat totaal, dus iedere 9999 km moet ik dat gemiddelde wissen. Over de afgelopen bijna 40.000 km heb ik het verbruik bijgehouden en steevast is het werkelijke verbruik over dezelfde kilometers ongeveer 9% meer (dus ongunstiger) dan de boordcomputer aangeeft.
Overigens ben ik erg benieuwd of die nieuwe 88 grams e-HDI nou in de praktijk ook echt zuiniger is dan onze oude 95 grams versie. Iemand hier al enige praktijkervaring?
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Mijn handmatige berekeningen over 50k kilometers (fuellog)geeft een afwijking van 0,1L op de 100km tov de BC. Mijn BC is dus redelijk nauwkeurig.(4,8l/100km om 4,7l/100km.)
Dat is dus maar 1,2% verschil (overigens is 1 digit verschil niet heel erg significant). Apart dat jouw teller zo weinig afwijkt. In mijn Ford Transit wijkt hij ook 9-10% af. Daar heb ik voor een betrouwbare verbruiksmeting een Scan Gauge II aangesloten op de OBD2-poort.
Mijn totale verbruik is bijna hetzelfde als die van jou. Ik zit op werkelijk verbruik 1:22.
Lééf je droom - in afwachting van de bestelde DS3 e-HDI Jaune/Noir
Hallo iedereen,
Ik kwam na een tijdje weer eens op dit topic en het leek mij leuk weer eens een status te geven van mijn verbruik.
Vooropgesteld het volgende:
- ik heb mijn DS3 gekocht om er zo goedkoop mogelijk mee te rijden,
- daarom na het inrijden een KN-filter geplaatst en de chip laten tunen,
- ik rijd ca 30.000 per jaar en vooral op 100km-wegen en houd mij ook echt aan de snelheid.
- zolang het mooi weer is, met zomerbanden, weinig wind etc dan kun je heel mooie cijfers op de BC scoren
- het werkelijk aantal liters ligt altijd 1,5 a 2 liter hoger per tankbeurt.
- zodra de winterbanden eronder gaan, de weg nat wordt, het gaat waaien, dan loopt het verbruik snel op!
Ik heb vanochtend een foto gemaakt van de stand gedurende de afgelopen maanden, door trip 2 , gewoon te laten doorlopen. Het gemiddelde komt dan inderdaad uit op 3,4/100km over bijna 10.000km. Daar moet je wel wat voor doen! Dat komt dan weer overeen met mijn doelstelling: zo goedkoop mogelijk oer kilometer.
Knap hoor, maar je hebt ook een behoorlijke gemiddelde snelheid. Dit betekend dat je dus vaak rustig door kunt rijden.