Mijn cx 2400 1977 heeft een lpg verdamper die te makkelijk bevriest of te koud blijft, dan slaat die af. Dit lijkt samen te hangen met het veranderen van het circuit van de koelslangen, Eerst zat de verdamper parallel aan de verwarmingskachel. Nu zit hij in het circuit, in serie met de kachel. De vraag: moet het parallel of in serie met de kachel?
bedankt.





























Totaal aantal Berichten: 10402
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Normaal gesproken parallel. In serie is er geen doorstroming als er een kachelkraan is, en die heeft een 2400 van 77 dacht ik, en de kachel is uit. Laat je koelvloeistof eens testen? Als die niet genoeg vorstbestendig is sta je binnen 5 km stil.
Als je een kachelkraan hebt: gauw parallel zetten. Anders moet je de kachel ook ‘s zomers aanzetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
ALTIJD paralel. Maar er blijft vaak lucht in de verdamper omdat het circuit niet heel lekker ligt daar achterin de motorruimte.
Zet de boel weer paralel. Laat de motor lopen met de slangen van de kachel dichtgeknepen met wurgtangen. De KVS wordt nu door de verdamper gedwongen.
Dan blijft het daarna goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ah dat is klare taal. Altijd parallel dus. Dan ga ik dat dit weekend weer in orde maken. Mijn kachel heeft geen kraan dus daar kan het niet door komen. De verdamper is een paar maanden geleden in serie gezet omdat zo de het standaard circuit weer intakt was. Maar ik kan me voorstellen dat de doorstroming door de kachel te klein is voor de lpg verdamper.
Ooit bij een DS had ik regelmatig een bevroren verdamper. Ik had in het rechterspatscherm een extra kachelradiateur geplaatst. Lekker warm in de auto bij -10. Maar de doorstroming naar de verdamper kwam in het gedrang. Ik heb toen in een kachel of beide- dat weet ik niet meer- de doorstroming belemmerd door het in de slangen schuiven van een pijpje waarop een cent was gesoldeerd. In die cent een gaatje van pakweg 3 mm. Resultaat: nooit meer een bevroren verdamper en voor de warmte uit beide kachelradiateurs maakte het weinig uit.
groet
Rinus
Rinus




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hoe trager de doorstroming van kachelradiateur des te beter is de warmte wisseling
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.