Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Zolang je niet weet wat de leeftijd is van al het ontstekingsspul kan je het maar beter vervangen. Te beginnen met kabels, bougies, verdelerkap en rotor. Als dat niet het gewenste effect heeft de bobine en/of ontstekingsmodule.
De auto heeft een BDP-sensor en als die het niet doet is er geen ontsteking. Dus daardoor kan hij eigenlijk niet rottig lopen. Dan doet ‘ie het vaak gewoon helemaal niet.
Eerste stap is gezet.
Zojuist nieuwe bougies en kabels besteld.
Heb de bougies er al even uit gehad en die waren behoorlijk zwart aan de onderkant.
Kon in de facturen van de vorige eigenaar ook niet opmaken dat deze een keer vervangen zijn bij hem in pak em beet 2 jaar.
In ieder geval al bedankt voor de info en tips, ik hou jullie op de hoogte.
Want deze BiX moet weer rijden!
Groetjes Martijn.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Vermond schreef:Zolang je niet weet wat de leeftijd is van al het ontstekingsspul kan je het maar beter vervangen. Te beginnen met kabels, bougies, verdelerkap en rotor. Als dat niet het gewenste effect heeft de bobine en/of ontstekingsmodule.
De auto heeft een BDP-sensor en als die het niet doet is er geen ontsteking. Dus daardoor kan hij eigenlijk niet rottig lopen. Dan doet ‘ie het vaak gewoon helemaal niet.
De enige kabel die de hele motor stil kan leggen is de bobinekabel.
Misschien ligt ie ergens tegen een massa-deel aan, dat kan je makkelijk controleren.
Verder kan je de verdeelkap er af halen en kijken of de rotor en koolstofdingetje er goed uit zien.
BDP sensor kan dus alleen wel of niet functioneren, weer wat geleerd…
Ontstekingsmodule kan wél een beetje werken, soms wel soms niet, soms alleen bij lage toerentallen (been there). Bij mij had ik gewoon vonk bij proef-starten, maar bleek toch gewoon de boosdoener te zijn…
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ook de BDP sensor kan de hele motor stil leggen. De ECU schakelt de voeding van de de ontsteking pas in bij een goed BDP signaal.
Hopelijk vandaag de onderdelen binnen, ben erg benieuwd wat dat gaat doen.
Verdelerkap zag er naar mijn inziens wel goed uit, maar zal er vanavond even een kenner naar laten kijken.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
En onderdelen waren binnen.
Vanavond heb ik nieuwe bougies en kabels gemonteerd.
De verdeler was niet optimaal weer, gaan we ook nog maar vervangen binnenkort.
Klopt het dat een verdeler van een 16V niet zo’n stift heeft zoals een verdeler van een GTI 8v???
In ieder geval was het weer starten en lopen.
De motor draait een stuk beter.
Maar….
Een blokje om en bij het rijden houd de auto nog steeds erg in.
Het is alsof de motor tegendruk heeft.
Als de motor stationair loopt en gas geeft gaat het wel goed,
maar bij accelereren houd ie nog steeds in.
Dus maar weer heel rustig terug naar huis…
De katalysator maakte al een tijdje lawaai, losse schotten.
Kan het zijn dat de motor zijn druk niet kwijt kan in de uitlaat???
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Wellicht dat de benzinefilter erg vuil is? (lees is die weleens vervangen)
Met de uitlaat zou wellicht kunnen, bij mijn was de uitlaat lek waardoor ik het idee had dat ze beetje inhield. Met de nieuwe uitlaat heb ik het idee dat ze weer wat feller is..
Maar goed dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten..
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Als het binnenwerk dwars in de kat zit wil ie echt niet trekken en bij flink doorrijden wordt de pijp vanzelf oranje( roodgloeiend). heb ik eens gezien bij een Xantia. Gewoon afzagen aan de achterkant leeg kloppen en kijken wat CO en lambda doen. Anders ander katje er tussen lassen.
GWHENDRIKS2 schreef:Wellicht dat de benzinefilter erg vuil is? (lees is die weleens vervangen)
Met de uitlaat zou wellicht kunnen, bij mijn was de uitlaat lek waardoor ik het idee had dat ze beetje inhield. Met de nieuwe uitlaat heb ik het idee dat ze weer wat feller is..
Maar goed dat kan natuurlijk ook tussen de oren zitten..
Benzinefilter vorige week vervangen, en die was ook niet bepaald erg vies wat er af kwam…
Hij houd niet een beetje in, er is niet normaal mee te rijden zo.
Vinnie heeft dus hetzelfde wat ik dacht…
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 1141
Geregistreerd: 24-10-2012
- XM 2.0i Turbo CT VSX Automaat
- Xantia 1.8i 16V Cituning
- GS/GSA X1
Klopt wel inderdaad, nu je dat zo zegt van die kat.
Ff leegkloppen en klaar.
Is al wel is vaker voorgekomen bij een klant, en ik heb me er destijds blauw naar gezocht
Life’s too short to drive without comfort!!!
Vermond schreef:Ook de BDP sensor kan de hele motor stil leggen. De ECU schakelt de voeding van de de ontsteking pas in bij een goed BDP signaal.
Dat waren we al eens hoor, tenminste dat heb ik van jou geleerd… Maar deze motor loopt gewoon slecht.
Dus is het dus kennelijk niet de bdp sensor…
Wat Marty beschrijft zou heel goed aan de ontstekingsmodule kunnen liggen…
Maar wel gek dat er niet zo’n stiftje in de verdeelkap zit!
De spanning moet toch van een vaste verdeelkap naar een draaiende rotor overgebracht worden?
Dan is er toch een soort sleepcontact nodig?
Zit er een gaatje in het centrum van de kap of toch iets van een contact?
Misschien is het een productiefout?
Marty, als je heel rustig rijdt, dus vrijwel constante snelheid en als een slak accelereren, loopt de motor dan wel regelmatig?
Als dat zo is dan moet je het misschien toch zoeken in de opbrengst van de benzinepomp…
Martijn, wat vervelend zeg! In de korte tijd dat ik dr in bezit had geen last van gehad. Ik heb wel wat electronische problemen gehad, misschien zit het ergens in een slechte stekker? Bij mij deed eenrondje stekkers wonderen..
————————————————————————————-
Auto’s:
BX 1.6 TZI (zwart) (DN-DZ-29) (gesloopt)
BX Chic (DB-XD-32) (Verkocht)
En… Opgelost!
Een kameraad heeft even de 16V gerepareerd.
Katalysator is leeggemaakt en weer gelast, en daar lag dus ook het probleem.
Ik was zelf aan het werk gisteren maar werd op de hoogte gehouden via de telefoon.
Het bericht dat ze weer goed reed was helemaal super.
Gisteravond gelijk maar wat vreugde rondjes gemaakt natuurlijk!
En… wat… is… ze… SNEL!
Volgende dingetjes zijn het repareren van een wielager, en het vervangen van de stuurschijf.
Mijn Fotosessie’s
_____________________________________
Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91
Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94
Totaal aantal Berichten: 1986
Geregistreerd: 07-05-2006
- C5 Break 2.0 Hdi Exclusive automaat
goed bezig hoor! veel plezier er mee
Citroen C5 Break exclusive 2.0 HDI automaat 2004