156 van de 282
« Eerste  < Vorige 154 155 156 157 158 Volgende >  Laatste »
   
MRB, Milieuzones, Vrijstelling e.d.
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 14 mei 2013 05:22 PM
  [ # 2326 ]

Balen, ook al viel het te verwachten.

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
Marten
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 912
Geregistreerd: 18-02-2005

Gepost: 14 mei 2013 05:56 PM
  [ # 2327 ]

Rijksoverheid / vraag en antwoord.
bron:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/autobelastingen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-overheid-van-plan-met-de-motorrijtuigenbelasting-mrb-voor-oldtimers.html


Wat is de overheid van plan met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers?

De overheid wil de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (mrb) voor oldtimers aanpassen. Vanaf 1 januari 2014 betaalt u geen motorrijtuigenbelasting voor oldtimers die 40 jaar of ouder zijn. Voor oldtimers van 26 tot 40 jaar die op benzine rijden, betaalt u een aangepast tarief. Voor oldtimers die op diesel of lpg rijden en jonger zijn dan 40 jaar, vervalt de vrijstelling.


Oldtimers ouder dan 40 jaar altijd vrijstelling

Vanaf 1 januari 2014 geldt een vrijstelling van mrb voor alle motorrijtuigen van 40 jaar en ouder. De vrijstelling geldt voor:

  benzine-, diesel- en lpg-oldtimers;
  motorfietsen;
  bussen;
  vrachtauto’s;
  kampeerauto’s.


Oldtimers van 26 tot 40 jaar oud met benzinemotor

Voor oldtimers met benzinemotor geldt vanaf 1 januari 2014 een aangepast tarief voor de mrb. Dit geldt dus alleen voor voertuigen die vanaf 1973 tot en met 1987 voor het eerst zijn toegelaten op de weg. Het gaat hier om:

  personen- en bestelauto’s;
  motorfietsen;
  bussen;
  vrachtauto’s.


Tarief mrb

Voor deze oldtimers met benzinemotor betaalt u een aangepast tarief, met een maximum van € 120 per jaar of € 30 per kwartaal. Voorwaarde is dat u in de maanden december, januari en februari niet met de oldtimer rijdt. Moet de auto in deze maanden een apk-keuring ondergaan, dan kunt u een tijdelijke ontheffing vragen.
De regeling eindigt in 2028, als de auto’s die in 1987 zijn toegelaten 40 jaar oud zijn.
Oldtimers jonger dan 40 jaar op diesel of lpg

Voor deze auto’s betaalt u vanaf 1 januari 2014 het normale mrb-tarief.

Haalt u de ingebouwde lpg-installatie uit de auto en gaat de auto weer op benzine rijden? Dan kan de auto vallen onder de overgangsregeling voor motorrijtuigen met benzinemotor. Daarvoor moet de auto wel voldoen aan alle voorwaarden van de overgangsregeling.


Doel aanpassen vrijstelling mrb

De mrb hangt af van de CO2-uitstoot van een auto. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer belasting u betaalt. Dat geldt nog niet voor oldtimers. Met de wetswijziging wil het kabinet bereiken dat eigenaren van vervuilende oldtimers ook mrb betalen. Vooral oldtimers die op diesel of lpg rijden zijn vervuilend. Er is een lager mrb-tarief voor benzine-oldtimers, omdat die minder vervuilend zijn. Daarnaast maken eigenaren van deze oldtimers vaak minder gebruik van hun auto.


Wetgeving moet nog goedgekeurd worden

De plannen worden verder uitgewerkt en opgenomen in het Belastingplan 2014. Wanneer dat wetsvoorstel wordt ingediend, kunnen de Tweede en Eerste Kamer het behandelen.
Meer bijzonderheden staan in de brief aan de Tweede Kamer van 24 april 2013.

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 14 mei 2013 06:03 PM
  [ # 2328 ]
Marten schreef:

Heel beroerd voor de betreffende diesel- en LPG rijders.
Beroerd voor de branche.

Ach we blijven lekker dieselen hoor, Laughing
Ik heb van de 10/11 jaar een jaartje mogen genieten van het belasting voordeel.
Dit blok heeft er net 180 K opstaan,dus kan nog wel even mee Wink

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2013 06:46 PM
  [ # 2329 ]

En wat gaat er dan gebeuren met de auto’s uit 88, 89 en 90?
Gaan er wel elk jaar nieuwe auto’s naar het kwarttarief of blijft dat bevroren op 87?

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 14 mei 2013 06:48 PM
  [ # 2330 ]

Die hebben geen overgangs tarief meer.

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 14 mei 2013 06:49 PM
  [ # 2331 ]

Maar gaan ze wel onder kwarttarief vallen als ze 30 jaar zijn?

En de grote vraag is natuurlijk, mag je auto wel gewoon op straat staan in de winter…

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 14 mei 2013 06:59 PM
  [ # 2332 ]

De auto’s na 1987 komen volgens mij niet in het overgangstarief.
Die worden pas belastingvrij als ze 40 jaar zijn.

Volgens mij moeten de auto’s die in de overgangsregeling zitten in december, januari en februari van de openbare weg af.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
CEE-IKS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006

- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
Gepost: 14 mei 2013 07:26 PM
  [ # 2333 ]

Ik vraag me af of er in Europees verband niets mogelijk is.
Volgens mij geldt vrijwel overal een termijn van 25 jaar.
Iemand met een juridische achtergrond die er wat meer erover kan vertellen?
Nu neemt Nederland wel een bijzondere uizonderingspositie in.

Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 mei 2013 07:40 PM
  [ # 2334 ]

Oude regelingen/vrijstellingen vervallen ultimo 2013, da’s één.

Nieuwe regeling primo 2014:

Bij de peildatum van 1 januari bepaalt de leeftijd van de auto volgens kentekenbewijs deel 1 of de betreffende auto in aanmerking komt voor overgangsregeling (bj 1.1-1974 of jonger). En die is alleen voor benzineauto’s van toepassing.
Als je de auto aanmeldt voor de overgangsregeling betaal je kwartaaltarief, en mag je geen gebruik maken van openbare weg (rijden of parkeren) in dec-jan-feb, tenzij om te voldoen aan apk-verplichtingen. Meld je je niet voor deze regeling wordt je (vermoedelijk automatisch) aangeslagen voor vol tarief (hele jaar betalen dus).

Er is dus geen voortschrijdende grens (2028 of zoiets houdt de overgangsregeling dus vanzelf op).

Auto’s ouder dan 40 jaar belastingvrij, ongeacht brandstof. Deze datum is wél voortschrijdend (denk ik…).

knuffel

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 14 mei 2013 08:53 PM
  [ # 2335 ]
Arjan Verkade schreef:

En wat gaat er dan gebeuren met de auto’s uit 88, 89 en 90?
Gaan er wel elk jaar nieuwe auto’s naar het kwarttarief of blijft dat bevroren op 87?

Dat vroeg ik me ook al een hele tijd af..

Maar na 87 moet gewoon tot de 40ste de volle mep wegenbelasting betalen….Das balen..

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11739
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 mei 2013 09:07 PM
  [ # 2336 ]

OK, en hoe zit het dan met een auto met kentekendatum 8 maart 1974? Twee maanden lappen en dan weer belastingvrij, of een heel jaar laten uitmelken?

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 14 mei 2013 09:12 PM
  [ # 2337 ]

Tja, dat was te verwachten. Met een onwillige coalitie is het slecht zaken doen.
Jammer, maar eens kijken hoe het nu verder loopt. De plannen moeten nog uitgewerkt.
Er staan nog wat potjes op het vuur. 
Maar onbehoorlijk is het wel, de huidige regeling was nog geen jaar oud toen de afschaffing
alweer werd aangekondigd. De overgangsregering afgesproken op 1 januari 2012 zou
duren tot 2019. Dat werd dus niet gehaald.

JW

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 14 mei 2013 09:40 PM
  [ # 2338 ]
GWHENDRIKS2 schreef:
Arjan Verkade schreef:

En wat gaat er dan gebeuren met de auto’s uit 88, 89 en 90?
Gaan er wel elk jaar nieuwe auto’s naar het kwarttarief of blijft dat bevroren op 87?

Dat vroeg ik me ook al een hele tijd af..

Maar na 87 moet gewoon tot de 40ste de volle mep wegenbelasting betalen….Das balen..

kom ik ff goed weg mijn cx is van november 87 pffffff…
december 2013 geen wegenbelasting meer betalen maar nog geen maand later 120,p/jaar
wel ff in de garage dec,jan en feb maar goed dat doe ik al 10 jaar niet in de winter rijden.
gr,shalom

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 14 mei 2013 10:18 PM
  [ # 2339 ]

Wel toevallig dat ze net de MRB besproken hebben en direct daarna de Bulgaren fraude, waar men schat dat bij het een even veel te halen is als dat het ander heeft gekost….

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 15 mei 2013 12:12 PM
  [ # 2340 ]

Voor mensen die hun LPG installatie willen verwijderen:

Een gasinstallatie uit uw voertuig halen
Auto

 

Als u niet meer op gas wilt rijden, dan kunt u de gastank verwijderen. Er is dan wel een aantal technische eisen waar u rekening mee moet houden. De RDW moet uw voertuig keuren en het kentekenbewijs moet worden aangepast. In dit artikel leest u hoe u dit kunt regelen.

  U moet ervoor zorgen dat de volgende onderdelen zijn verwijderd. De RDW controleert hier ook op bij de keuring:
      de verdamper, de drukregelaar en/of een ander brandstofdoseringssysteem. Een uitlaatstift die bij een luchtgekoelde motor als verdamper werkt, hoeft u niet te verwijderen;

      de LPG-tank;

      de gasafsluiter;

      het gasmengstuk;

      de inspuitstukken, tenzij deze definitief zijn afgeplugd;

      het inspuitstuk-adapter, tenzij deze definitief is afgeplugd;

      de buitenvulklep, tenzij deze definitief is afgeplugd; 

      de hogedrukleiding, met uitzondering van het gedeelte dat rechtstreeks vast tegen de onderzijde van het voertuig bevestigd is.
  Als u alle onderdelen heeft verwijderd, dan moet u een afspraak maken bij een RDW Keuringsstation.
  U neemt het originele Voertuigbewijs (deel IA van het kentekenbewijs) mee en geeft dat af bij het keuringsstation. Als het kentekenbewijs is afgegeven vóór 1 juni 2004, dan moet u alle delen van het kentekenbewijs afgeven.
  Na inlevering van het Voertuigbewijs /kentekenbewijs, krijgt u van de medewerker van het RDW-keuringsstation een ontvangstbewijs. Het ontvangstbewijs vervangt het voertuigbewijs/kentekenbewijs, totdat u het aangepaste voertuigbewijs/kentekenbewijs heeft ontvangen. U moet dit bij u hebben als u gaat rijden.
  Na goedkeuring stuurt de RDW u binnen 5 werkdagen het aangepaste Voertuigbewijs/kentekenbewijs. De Belastingdienst Autoheffingen krijgt automatisch bericht van de RDW over de brandstofwijziging.

U moet zelf aan uw verzekeringsmaatschappij melden, dat de brandstofsoort van uw voertuig is gewijzigd.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
 
156 van de 282
« Eerste  < Vorige 154 155 156 157 158 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook