Berlingo 1.6 HDI XTR hapert kortstondig bij het rustig optrekken
Stijn De Boel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3

Gepost: 20 februari 2013 10:30 AM

Hoi,

Kan er iemand mij op weg helpen voor het vinden van een eventuele oplossing.

Als ik rustig rijd, na een bocht of drempel en ik schakel rustig op naar een hogere versnelling en na het opkomen van de koppeling geef ik weinig gas, dan merk ik dat mijn auto een korte tijd inhoud, maar daarna wel optrekt zoals het zou moeten. Hiermee bedoel ik niet de turbo lag (wordt dat zo genoemd??) die er is onder de 1700 rpm, dit is normaal, omdat hij vanaf dit toerental pas een hoog koppel heeft.

Geef ik flink gas, dan is er geen probleem. Ik zit aan 2 dingen te denken:

1: EGR klep schoonmaken (waar deze dan ook mag zitten, geen idee)

2: zit er een elektronisch gaspedaal in waarvan de sensor een beetje vervuild is, waardoor er af en toe een slecht signaal aan de cpu gegeven wordt waardoor deze even hapert? Hij hapert dus alleen als ik het gaspedaal maar een heel klein beetje induw. Duw ik het pedaal verder in, dan is er geen probleem

Alvast bedankt,

Stijn De Boel

Profiel  

Agilityfreak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 14 mei 2013 11:06 PM
  [ # 1 ]

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn XTR 16 Hdif 125000km. Garage zegt dat de potentiometer in het gaspedaal is versleten en vervangen moet worden a 217 euro, wat ik veel geld vind. Heb de sensor schoongemaakt en het is wel wat beter geworden, maar weg is het niet. Foutcode P1645 geconstateerd door garage. Heb een 2e hands gelijksoortig gaspedaal geinstalleerd, maar geen verbetering. Wellicht dat het andere gaspedaal opnieuw ingelezen moet worden, wat ook weer 35 euro kost. Wellicht dat het een serieprobleem is want het vervangende gaspedaal is ook van een auto uit 2009, zelfde bouwmaand met maar 60000 km gelopen. Ik was verbaasd dat een gaspedaal versleten zou zijn, maar kennelijk gaat electronica veel korter mee dan een motor. Als je ziet hoe het er van binnen uitziet snap je niet dat het versleten kan zijn. Bijna geen bewegende delen, alleen de sensor die 1 cm bewegingsruimte heeft. Wat wel opvalt is dat bij gebruik van de cruise control deze problemen zich niet voordoen. Dus hoewel ik de conclusie van de garage in twijfel trek constateer ik wel dat het alleen voorkomt bij gebruik van het gaspedaal. Dus wellicht heeft de garage toch gelijk.
Tis wel geen oplossing wat ik je vertel, maar je bent kennelijk niet de enige met dit rare probleem.

Vriendelijke groet

Profiel  

Agilityfreak
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5

Gepost: 14 mei 2013 11:12 PM
  [ # 2 ]

Hoi,

Ik heb hetzelfde probleem met mijn XTR 16 Hdif 125000km. Garage zegt dat de potentiometer in het gaspedaal is versleten en vervangen moet worden a 217 euro, wat ik veel geld vind. Heb de sensor schoongemaakt en het is wel wat beter geworden, maar weg is het niet. Foutcode P1645 geconstateerd door garage. Heb een 2e hands gelijksoortig gaspedaal geinstalleerd, maar geen verbetering. Wellicht dat het andere gaspedaal opnieuw ingelezen moet worden, wat ook weer 35 euro kost. Wellicht dat het een serieprobleem is want het vervangende gaspedaal is ook van een auto uit 2009, zelfde bouwmaand met maar 60000 km gelopen. Ik was verbaasd dat een gaspedaal versleten zou zijn, maar kennelijk gaat electronica veel korter mee dan een motor. Als je ziet hoe het er van binnen uitziet snap je niet dat het versleten kan zijn. Bijna geen bewegende delen, alleen de sensor die 1 cm bewegingsruimte heeft. Wat wel opvalt is dat bij gebruik van de cruise control deze problemen zich niet voordoen. Dus hoewel ik de conclusie van de garage in twijfel trek constateer ik wel dat het alleen voorkomt bij gebruik van het gaspedaal. Dus wellicht heeft de garage toch gelijk.
Tis wel geen oplossing wat ik je vertel, maar je bent kennelijk niet de enige met dit rare probleem.

Vriendelijke groet

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook