Ik dacht eerst het eerste , maar begin zo langzamerhand te twijfelen of het toch niet het tweede scenario is .
Je raakt een beetje in paniek op zo`n moment , want knalt bijna op je voorganger, en kan dan niet meer helder denken.
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 2125
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
het zou ook logischer zijn dat het gebeurt terwijl je het koppelingspedaal op laat komen. Dan kan het dus inderdaad een plakkende plaat zijn of dusdanige speling op het mechaniek dat de boel net niet vrij staat en in z’n vrij schiet op het moment dat er kracht op komt….
Inderdaad Furriegurrie, dacht ik ook al.
Vandaag even op de brug gekeken , er zit dermate veel speling in het geheel dat ik verbaasd ben dat ìe überhaupt nog schakelt.
Schakelstangen heb ik 3 jaar geleden allemaal vervangen.
Bij 2 stangetjes bleef het aan 1 kant nogal losjes klemmen , te wijten aan versleten kogels op de versnellingsbakhandels.
Die stangetjes heb ik toen tussen de bankschroef wat nauwer gemaakt , zodat ze beter bleven zitten .
Alleen los je daar niet de speling met de kogel mee op , want de opening op de stang wordt ovaal , dus de speling zal eerder toenemen .
Toch denk ik dat de grootste boosdoener de schakelvork en het gedeelte onder het hitteschild , waar de interieurhandel zich verbindt met de grote schakelstang,is.
Hoe kom ik daar nu weer aan ? Zal wel weer NFP zijn.
(Wordt vervolgd)
XM TCT Ambiance`94
Dat NFP valt wel mee hoor:
Ik heb pas geleden bij mij 10 en 11 vervangen, alleen 4 is niet meer te krijgen. Het kostte niet eens zo gek veel en was makkelijk te doen met de auto op de brug.
Waar ook speling ontstaat is de hefboomconstructie op het stuurhuis waar een van de schakelstangetjes op zit:
De bout links op de foto steekt verticaal door het stuurhuis heen en heeft onder en boven een verend ringetje. Verticaal ontstaat hier ook speling, wat ik bij mijn auto heb opgelost door een borgring te plaatsen.
Wim,
Disciplus Simplex
Ha die Wim,bedankt,
Miste je al in deze ,ik wist dat je bezig geweest was met je stangetjesspeling , maar had topic je nog niet gevonden.
Die 10 en 11 is zeker een scharnierpunt?
Kostte dat nieuw als ik zo vrij mag zijn ? Wel te krijgen dus?
Zat er ook al aan te denken om wat ringetjes te plaatsen op die plekken waar die handeltjes om draaien.Scheelt ook weer.Waarom heb je een borgring geplaatst? Dunner?
Wat een vragen hè ? Tja ,`t is een forum dus .
Groeten,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
In 10 en 11 zit de kogel van de versnellingspook. Het handeltje kostte dacht ik iets van 2 tientjes. Het was in ieder geval niet schokkend.
De oorspronkelijke ringetje zijn dun maar gegolfd zodat het veert. Maar het is zo slap dat er in de praktijk gewoon speling zit. Die borgring is weliswaar dikker maar het asje draait nog vrij draait. Ach, het is bij dat stuurhuis gewoon een beetje experimenteren met vulringen.
Oh ja, nummer 6 had ik ook nog vervangen en ook deze kostte niet veel. Ik vind dat als je toch bezig bent je net zo goed alles kunt doen.
Het vervangen van dat gedeelte is heel eenvoudig (dat had ik geloof ik in mijn topic al gemeld). Onder de auto moet het voorste hitteschild weg, de voordemper moet van de katalysator los en de schakelstang los van de pook. In de middenconsole ligt een geluidsisolatiemat om de pook. Als je die weg haalt zie je 4 moertjes. Die loshalen en dan kun je de hele constructie via de onderkant er uit halen.
Wim,
Disciplus Simplex
Dirk de Pirk schreef:Beste zweefgenoten,
Ik heb een raar verschijnsel tegenwoordig met de XM.
Als ik terugschakel om te stoppen bij een stoplicht , zeg van 2 naar vrij en ik hou de koppeling in , sta dus al stil, krijg ik soms opeens een douw naar voren , alsof `ie nog in zijn versnelling staat en ik de koppeling losgelaten heb .
Na die douw blijft `ie wel gewoon in z`n vrij lopen,slaat niet af .
Heb gewoon een handbak , als `t een automaat was kon ik me er nog iets bij voorstellen , maar een handbak?
Wie herkent dit verschijnsel en heeft raad?Groet,
Dirk
Nou heb ik de eerste post(zie quote) al een paar keer teruggelezen door alle eventuele oplossingen die aangeboden worden zoals versn.bak stangen en koppeling, maar hij beschrijft toch dat de bak in zn vrij staat én de koppeling is en blijft ingetrapt??? Wat heeft dat met de stangen te maken?
Lijkt mij dan ook een combinatie van twee dingen. Er van uit gaande dat ie echt in zn vrij staat kan ik me voorstellen dat de bak zoveel inwendige weerstand heeft(net als met de zeer koude start) dat ie wat “natrekt”. Dikke olie of heel veel vervuiling zodat de uitgeschakelde(in zn vrij)tandwielen meegenomen worden met de assen of de assen met elkaar(binnenas-buitenas), maar dan nog had ie de koppeling ingetrapt, dus daar is ook wel redelijk wat mis dan. Even een ruilbak met nieuwe koppeling monteren lijkt me de snelste oplossing. Heeft een xm soms een zelfstellende kopp.kabel? Die kunnen ook redelijk vaag doen.
Gr. Wim.
`t is een heel geWim hier
Zo`n versnellingsbak kan ik altijd nog wel eens wisselen mocht ik te weinig resultaat boeken met speling verminderen en oliewissel.
Maar ik hou het in mijn achterhoofd, bedankt voor de tip.
WimB , we gaan met jouw tips aan de slag .
Zal volgende week wel worden , hou jullie op de hoogte .
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Ik ben benieuwd naar je resultaten.
Wim,
Disciplus Simplex
Misschien een oerdomme vraag , maar hoe vervang ik die versnellingsbakolie en welke olie gaat daarin?
Nog nooit gedaan eigenlijk .Gaat dat officieel niet een autoleven lang mee?
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Bakolie verversen is in principe net zo simpel als motorolie verversen.
Kwestie van de 2 pluggen losmaken. 1 achter/onderop het differtieel, vlakbij het subframe.
De 2e plug zit aan de zijkant van de v-bak, dit is ook tevens de niveauplug. Even de plastic wielkuip loshalen en je ziet hem zo.
Na het aftappen weer de plug onderop het diff. terugdraaien en dan van bovenaf of via de niveauplug aan de zijkant weer bijvullen. Wel zorgen dat de auto horizontaal staat.
Net zolang vullen totdat het bij de niveauplug weer uit komt.
Volgens de boekjes gaat er 1.8 liter in. Een klein beetje overvullen schijnt geen kwaad te kunnen heb ik diverse keren gelezen, gehoord.
Bakolie moet 75w80 zijn.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90