De garage heeft gemeld dat de waterpomp een geluid maakt wat er op zou kunnen duiden dat deze aan het “overlijden” is.
Ik heb gezien dat de temperatuur 10 graden hoger is dan normaal, nu 90 graden.
De temperatuur lijkt wel stabiel te blijven, maar dat komt misschien omdat we de auto eigenlijk alleen gebruiken voor korte stukken.
Waar ik nu bang voor ben is dat als de buitentemperatuur op gaat lopen en we op vakantie gaan, de temperatuur te hoog gaat oplopen.
Maar het vervangen van de waterpomp is (volgs de garage) een kostbare grap, (€400,-) omdat dan ook de distributie-riem er af moet.
Een aantal vragen.
- Tot welke temperatuur is het veilig om te blijven rijden ?
- Wat kan ik doen om te controleren of het echt aan de pomp ligt?
(ontluchten, warm worden van radiator, draaien ventilator etc.ect.)
Ik vraag dat omdat ik op dit forum deze post vond met allerlei dingen die je zou kunnen doen. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/216327/
Alvast bedankt
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wanneer is de riem het laatst gedaan? 400 vind ik meevallen.
Een pomp pompt of niet. Als ie herrie maakt is het lagertje aan het overlijden. Als dat uitloopt gaat ie lekken…
Je kan rijden tot het water gaat koken. is bij een goed systeem ongeveer bij 105-107 graden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hallo bogaard77,
Ik heb zelf nog geen “herrie” gehoord. Tenminste, niet als ik ín de auto zit.
Opvallend was alleen de dat de temperatuurmeter nu op 90 staat (wat me opviel na de opmerking van de garage)
We hebben de auto in 2011 gekocht, in 2010 is de riem (vlgs boekje) vervangen.
Inmiddels hebben we ongeveer 20.000 km gereden.
Je zegt, een pomp pompt of niet, en dat begrijp ik helemaal.
Maar wat zou dan de verklaring kunnen zijn dat de temeratuur nu ineens op 90 staat, terwijl dat normaal 80 graden was?
Ik weet niet zo goed waar de €400,- precies vandaan komt, want als dat voornamelijk arbeidskosten zijn dan kom je daar niet onderuit.
Als de kosten mede veroorzaakt worden door de aanschaf van een nieuwe D-riem, dan vraag ik mij het volgende af:
- Per hoeveel km moet de riem vervangen worden?
- Als de riem nog niet vervangen hoeft te worden, kan je de dan de-monteren en weer monteren (door de garage natuurlijk)
dat zou dan weer aanzien lijk in de kosten kunnen schelen.
Ik weet ook niet wat zo’n pomp kost..
Totaal aantal Berichten: 25614
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Geen idee waarom hij nu 90 aangeeft. Het kan dat de thermostaat een beetje minder wordt. Kijk of de temp daalt als je de kachel aandoet op vol hitte.
400 euro is inclusief spullen denk ik. Een riem kost een tientje of 5 en een pomp tussen de 25 en 50 euro.
De D-riem moet afhankelijk van het model tussen de 80k en 120k km vervangen worden.-nog lang niet dus.
Een riem mag je nooit herplaatsen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dank je.
Zeer nuttige info
Ik zal eens kijken wat de thermostaat doet en ook eens goed luisteren nar de pomp.