Dag allemaal,
1.7 Turbo Diesel 05/1993
1769cc 66kW 90Pk
XUD7TE A8A
vf7xbel0008el1576
Stuurbekrachtiging mag wel iets soepeler.
- 5 bollen 1.000 km;
- nieuwe conjoncteur 500 km;
- pomp hoge druk hydrauliek vervangen door tweedehands 1.000 km, geen verschil;
- nieuwe remdoseur 5.000 km;
- nieuwe repartiteur 5.000 km;
- LHM 5x5 liters erdoorheen gejaagd wegens verkeerde montage nieuwe octopussen (opgelost);
- vervolgens hydraurinçage 1/2 om 1/2 want niet goed de groene LHM eruit gehaald, met deze melange 2.000 km gereden, filters 3x schoongemaakt (nauwelijks vuil).
Sturen is nog steeds niet “vingerlicht”.
Wat nu nog te vervangen om dit wel zo te krijgen?
Dank voor jullie suggesties.
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 10-11-2012
- BX 16 TGI Toulouse
- BX 19 TZI
- BX 19 GTI Automatic
Hoe licht moet de stuurbekrachtiging voor jou zijn? Vergelijkbaar met moderne auto’s?
Citroën BX, j’aime , j’aime, j’aime
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik denk dat het stuurhuis inwendige lekkage heeft. Oplossing is dan een ander stuurhuis monteren. De rest heb je al wel geprobeerd zo te zien
En mind you, een BX stuurt ook bekrachtigd niet “vingerlicht”...
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Zo te lezen heb je een standaard 7plunjer pomp.
De standaard is idd zeker niet zo soepel als CX/Xantia/XM.
Je kan of de HD druk verhogen of een 6+2 installatie van de laatste BXen erop zetten, die moet ook soepeler zijn.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Vorige BX-en Calanque en Deauville hadden lichter stuur. Daarmee vergelijk ik deze.
Stuurhuis dacht ik ook al aan, of kan het ook alleen de drukcilinder van het stuurhuis zijn?
Heb namelijk wel stuurhuizen gevonden op internet, maar die worden geleverd zonder de drukcilinder.
Interne lekkage, kan die ook met nieuwe rubbers opgelost worden? Ik zal hem eens van onderen schoonspuiten om te zien of het hydraulisch lekt of alleen maar diesel (wordt aan gewerkt).
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Interne lekkages kunnen er zeker voor zorgen dat de boel zwaarder wordt of hapert, maar met alles wat je vervangen hebt lijkt die kans klein.(Als die delen goed zijn uiteraard).
Stuurhuizen heb ik nog compleet liggen moest je er 1 zoeken.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
94 31 00 10 21 g 5-1
9431001021 g 5-1
Stuurservo van Xantia monteren kwestie van slangen en leidingen aanpassen.
En nieuwe banden? Kan ook nog wel eens schelen…
Banden:
Ik koop 4x zomerbanden en 4x winterbanden per jaar.
Soms vraag ik me wel eens af of op gloednieuwe banden rijden niet minder comfortabeler is dan op iets versletenere, vanwege het nieuwe profiel.
Bandenspanning: (ik rijd een break) 2.5 voor en 2.7 achter.
Reserveband is een winterband Dunlop bi-directional uit eind 2011 of begin 2012. Daar rijd ik dan zo’n 15.000 km mee, en na elk seizoen verkoop ik ze en vervang door een nieuwe set. Voor heb ik nu nog Dunlop bi-directional, en achter Continental uni-directional. Vanaf 01 juni neem ik zomerbanden (nog geen keuze gemaakt, bestudeer altijd de Reifentesten van de ADAC, de Zwiters en de Oostenrijkers - die vaak dezelfde of vrijwel dezelfde testresultaten hebben. By the way, die nieuwe Europese labeling is ook handig.)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik heb begrepen dat het gebruik van de debietregelaar van een XM ook meer bekrachtiging oplevert. Dan hoef je het bestaande leidingenpakket niet te veranderen.
Vraag is natuurlijk wel of je op deze manier niet goed werkende onderdelen wilt compenseren.
OK, dat is interessant. Een andere tarage/drukwaarde dus. Maar gaat een hogere drukwaarde niet andere onderdelen “onder druk zetten”? Ik zal het hier ook eens rondvragen.
Verwacht geen wonderen van een Xantia/XM debietregelaar.
Ik heb er 1 in de BX GTI zitten, die stuurt weliswaar iets lichter dat de GT (waar nog gewoon de originele debietregelaar inzit) maar het is geen wereld van verschi.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Van een frans forum:
C’est le réglage qui est différent:
- tarage entre 125 et 130 bar sur BX
- tarage entre 130 et 135 bar sur XM
Dus verschil is tussen 0 - 10 bar, op 130 bar = tussen 0 - 8%.
Inderdaad niet teveel van verwachten dus.
En omdat ik net een nieuwe repartiteur heb gekocht zoek ik het eerst ergens anders: pomp hoge druk laten renoveren, en daarna mogelijk veerpoten, zie aanvraag naar reparatiesets op andere post.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
Als je veerpoten zo hard lekken dat het veel debiet wegneemt van de pomp zouden je retourslangen er al lang doorgeknalt zijn…
Dan zie je de auto trouwens ook permanent zakken en stijgen, dat zou je al wel opgemerkt hebben…
Om de hoeveel tijd slaagt de conjoncteur aan en uit?
Ik heb op men diesel break de HD pomp vervangen bij 380dkm+- omdat de stuurbekrachtiging permanent lag te haperen tijdens het rijden.(toen is er in eerste instantie een verdeelblok opgegaan met 70dkm)
De hoofdremcilinder heeft nu een dikke 100dkm gelopen.
Om de 3-4 seconden sloeg de conjoncteur terug aan, deze is nu vervangen met 1 met 160dkm en nu zit ik rond de 17-18seconden.(en je hoort een duidelijke “klik”, vorige was gewoon inwendig op.)
Ik heb een HD pomp liggen die met deze configuratie perfect werkte maar die ik heb gedemonteerd wegens lekken aan de as. Als je deze eens wil lenen om erop te zetten weet je het zo.
Zoals gezegd, mee gereden, werkte prima!
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
“Om de 3-4 seconden sloeg de conjoncteur terug aan, deze is nu vervangen met 1 met 160dkm en nu zit ik rond de 17-18seconden.(en je hoort een duidelijke “klik”, vorige was gewoon inwendig op.)”
Mijn originele conjoncteur lekte bij aankoop.
Vervangen door tweedehands, die klikte om de 30 seconden. Vervolgens nieuwe bol erop gezet. Klikte elke minuut. Op een gegeven moment hoorde ik de conjoncteur niet meer klikken. Inwendig op dus? Of de pomp op?
Pomp vervangen door tweedehands. Geen verschil.
(Vervolgens een ander mysterieus technisch probleem auto dat ik hier niet beschrijf)
Nieuwe conjoncteur gekocht.
Hoor geruis, geen geklik.(Maar die zullen er vast wel zijn, gewoon niet op gelet, want ik ben met parallel met injectoren bezig.)
In elk geval:
geen verbetering met situatie met oude pomp en oude conjoncteur!
Oude conjoncteur—-> nieuwe conjoncteur
Oude pomp—-> tweedehands pomp
Voorlopige conclusie:
Ga originele pomp laten renoveren, en dan zien we wel of het allemaal beter gaat.