Ik heb de oplossing in de slang ook gebruikt bij mijn Traction (destijds), echter de kans op uitscheuren is groot.
Ondanks de mogelijke problematiek zal ik kiezen voor de pomp, net zoals hiervoor omschreven: goed in de kruipolie en niet teveel forceren.
Echter waar ben je op naar op zoek… de meter voor op je klokken die nu waarschijnlijk leeg is. Die dingen zijn nogal kostbaar.
Totaal aantal Berichten: 1344
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik heb in mijn HY vroeger een mechanische CV thermometer/waterdrukmeter met lang koper leidinkje gezet als thermometer. Heb de temperatuursensor (bolletje gevuld met kwik aan het einde van de lange dunne koperen leiding) met duct tape om een waterslang geplakt. Werkte goed! Het waterdrukdeel van het metertje heb ik met een T stuk op de oliedruksensor opening gezet, samen met de bestaande oliedruksensor.
Maar ja, een HY is zo lelijk dat hij mooi is, dus dan zijn dit makkelijke oplossingen door de vingers te zien. Een DS daarentegen is al verschrikkelijk mooi.
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik heb “laatst” ook een temperatuurvoeler geplaatst in het waterpomphuis. Net als jij was ik erg bezorgd over het scheuren van het huis. Ik heb (een deel van de) koelvloeistof via de radiateur afgetapt, de bovenste slang van het blok naar de radiateur eraf gehaald en toen via die opening de achterkant van de plug ingespoten met echte kruipolie (geen wd40 of dat soort varianten). Dit heb ik gedurende de winterstalling met tussenpozen steeds herhaald. Ook de buitenkant steeds in de kruipolie gezet. Bij mij zat er een fiber ring om de stop. Die kreeg ik er met wat pulken uiteindelijk in stukjes tussenuit zodat de kruipolie via deze kant makkelijker bij het schroefdraad kon. Ook met een klein staalborsteltje de achterkant van de plug zo goed als ging schoon proberen te borstelen.
Uiteindelijk ben ik er zo, zonder warmstoken, in geslaagd beweging in de plug te krijgen. Kunst is om je dan te beheersen en niet te forceren. Ik heb de plug er toen niet in 1 keer uitgedraaid, maar heb de boel na wat kleine stukjes heen en weer draaien, schoon poetsen van de plug etc, weer laten weken in de kruipolie. Uiteindelijk is de plug er op deze manier keurig uitgekomen.
Succes!
Dat klinkt eerder als een werkje voor deze winter.
Heb klokkenset met meter en pomphuis met voeler voor zo’n 215€ gevonden.
Repelsteeltje, bedankt daarvoor. Je hoort nog van me
Maar de uitlaat en spoorstangen moeten nog vervangen. Dan hopelijk de auto Oldtimer gekeurd en dan moet mijn chassis ook nog gelast worden.
In België wordt bij oldtimer keuring worden enkel stuurinrichting, remmen, chassisnummer en sleephaken gekeurd. En je moet een gevarendriehoek en flou-vest in de wagen hebben. Of vergeet ik nog iets Demuywo? Als het chassis echt te slecht is kunnen ze je hem nog afkeuren, hangt een beetje af van de keurmeester en zijn humeur
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 2114
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Zorg ook voor een erg goed passende, liefst 6 kantige dop of ringsleutel. Je moet er uiteindelijk toch wel wat kracht op gaan zetten. En bij mij was die stop niet al te dik. Het was geloof ik dop 21. Ik heb het met een 3/4” ratel en de bougiedop uit die set gedaan. De 3/4 ratel is een stuk korter dan 1/2”. Door de kortere arm zul je er minder snel te veel kracht op zetten.
Dat kost nog serieus geld zo’n metertje
Bij mij zat deze er in toen ik mijn auto kocht. Werkte alleen niet omdat er niets op aangesloten was. Ik heb een voeler gehaald bij Huub in ‘t Zand, maar die was helemaal niet prijzig.
Dat krijg je wanneer een auto-constructeur plots beslist om de temperatuurmeter alleen nog maar als optie aan te bieden bij het laatste model. Dat maakt dat ze nogal zeldzaam en gegeerd zijn. Dirk Sassen biedt de originele aan voor 200€ en de CX-versie op de plaats van het klokje voor 75€. Van de laatste had ik een NOS op Leboncion gevonden voor 25€ met voeler en bekabeling. Maar die beantwoordt mijn mails niet meer en mijn Frans ik ook niet zo goed om hem te bellen. Als iemand zich geroepen voelt…. stuur me maar een PM-etje
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
ik weet dat het op dit forum al vaak genoemd is dat het waterpomphuis breekt bij het loshalen van de dop / bout. Bij mij ging het wel in één keer lekker, gewoon goede zeskant dop erop en rustig draaien.
Ik zeg niet dat het een broodje aap verhaal is, ik zeg alleen dat het ook wel eens gewoon goed kan gaan. Ik heb overigens een voeler bij Chyparse gehaald destijds. Vervolgens de voeler in een pannetje (camping ding) gehangen en stoken maar. In het pannetje ook een temperatuursensor met multimeter, zo wist ik wat de temperatuur ongeveer is op de meter in het dashboard. Kwam zonder aanpassingen precies mooi uit. 100 graden C net iets in het rood.
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 29-12-2007
- ID/DS DSuper5
- ID/DS ID 21 F break
gebeurt wel eens heb ik gehoord , maar bij mij ook nog nooit
citroen DS , what else..
Kan iemand me vertellen welke 2 leidingen aan de hoofdremcilinder juist voor de voorste remmen zijn. Ik wil deze controleren of ik ze wel juist gemonteerd heb. En dit omdat de voorste remmen zoals eerder al beschreven nogal vaag remmen. Ik heb zo’n vermoeden dat een dichting niet helemaal goed zit en deze de door gang vernauwd.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Misschien kan deze je op weg helpen, mits het geen paddenstoel is natuurlijk
Een DSuper heeft geen paddenstoel. Bedankt, SPAM. Wat moest het forum toch zonder jou? Nu ik dat schema zo bekijk zou het wel eens kunnen dat ik de voorste en achterste leiding verwisseld heb en dat ze vandaar ook dat haar achterkant zo hard duikt.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Ben benieuwd,
Succes in elk geval…
Vandaag bleek inderdaad dat ik de 2 leidingen bij het aansluiten gewisseld had. Leiding van de voorste remmen van plaats verwisseld. Die van de achterste hebben mij daarin tegen de hele dag gekoeieneerd. Heb het aansluiten dan maar gecombineerd met het vervangen van de spoorstangen, nu is er geen speling meer op de wielen. En de uitlaat dubbel-enkel of te wel de vlampijp? vervangen. Voor morgen staan er nog op het lijstje leiding achterrem, uitlaat op de flex aansluiten en remmen terug ontluchten. hopelijk is dan het remprobleem opgelost en anders moet ik een nieuwe hoofdremcilinder plaatsen. Maar dat ga ik dan toch aan een ander overlaten heb het bijna gehad met dat ding.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Hou moed
Na 2halve dagen gewroet en gevloek om de remleiding terug aangesloten te krijgen kwam ik er gisteren achter dat het eind gebogen was. Vanmorgen een nieuwe leiding afgehaald en deze in no-time terug geplaatst. Ondertussen ook de voorste remmen opnieuw en systeem ontlucht. Achterste remmen zijn voor zaterdag dan kan ik haar op de brug zetten.
Maar nu stellen de volgende problemen zich voor:
- Wanneer ik de motor stil leg en haar in de laagste stand zet ze dan wel van voor heel hard terug naar beneden zakt.
- De nieuwe grotere banden raken in de wielkasten wanneer ik helemaal naar links of rechts draai. Is hier iets aan te doen? Hulpstuurhuis afstellen misschien maar hoe moet dat?
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand