













Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
En dan egbert? smeernippel erop draaien? of is dit de beschrijving om hem los te krijgen?
Je maakt me nieuwsgierig!
En dan draad tappen in het geboorde gaatje en daar een smeernippel op plaatsen.
Let even op waar je het gaatje en dus de nippel plaatst, zodat je bij gemonteerde spoorstang er bij kan met de vetspuit
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Helpt dat ook bij een kogel die al speling heeft? of zal ik daar eerst wat “percussive maintenance” op loslaten en de smeernippel plaatsen?
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik zou eerst doorsmeren, dan kan het vet overal lekker bij komen en daarna de corrigerende tik.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 25641
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Egbert schreef:En dan draad tappen in het geboorde gaatje en daar een smeernippel op plaatsen.
Let even op waar je het gaatje en dus de nippel plaatst, zodat je bij gemonteerde spoorstang er bij kan met de vetspuit
en de nippel niet de velg raakt…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Vrouw vanavond met vriendinnen uit eten: papa in garage!





Totaal aantal Berichten: 486
Geregistreerd: 18-05-2008
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Dat klinkt bekend. Bewijst maar weer dat Afrika niet zoveel verschilt van Europa, op sommige vlakken
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Helaas, de kogel had zoveel percussive maintenance nodig dat ik hem bijna heb stukgeslagen (ben er een klap voor stukslaan mee opgehouden). Heb toch maar stuurstangen besteld bij Citrotech.
Wat is de makkelijkste manier om die kogels eruit te krijgen? huis waar het taps toelopende deel inzit (de armen van het hulpstuurhuis dus) heetstoken, moer een beetje lossen en een klap op de moer geven?
Gisteren weer in DS walhalla geweest (man met tientallen wegrottende dssen in zijn tuin) en voor 17 euro een nieuw stuur (geen foam; vind ik toch mooier) en het rubber tussen carb en luchtfilter gekocht.
Aanstaande zondag cars in the park in Pietermaritzburg; meer dan 1000 klassieke auto’s met een apart citroen hoekje. Bovendien een mooie rit van 250 km enkele reis door de heuvels van Zululand om er te komen. Is ook lekker met speling op de stuurstangen.
Groeten,
Stef














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Wat is werken aan je tweede DS toch een verschil met de eerste!
- Eergisteren wél in een keer naar de juiste leverancier gereden om een strip geperforeerd vinyl te kopen van 25 mm breed en 6 meter lang om om het stuur te wikkelen, (vorige keer 2 dagen zoeken en vragen)
- Meteen éérst het stuur omwikkeld met isolatietape en daarna met vinyl zodat het vinyl niet gaat verschuiven over het kale metaal. (vorige keer jaar rondgereden met irriterend verschuivend stuurlint, na een jaar makkelijk opgelost met isolatietape onder het lint)
- Gisteren tussen kinderen in bad en kinderen in bed (20 minuten) een lekzak vervangen (okee het spatbord was er al af; toch nog snel gedaan) in plaats van 3 uur.
- In een half uurtje het stuur vervangen en deze keer wél meteen dat rare boutje van de klem die de veer van het stuur op spanning houdt vervangen door een inbus (werkt veeeel makkelijker)
- Omdat ik alle stekkertjes van het spatbord nu wel allemaal goed heb gemert met gekleurde tie-wraps zaten alle stekkertjes wél in een keer allemaal goed na terugplaatsen spatbord.
Stef


























Totaal aantal Berichten: 7588
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive









Totaal aantal Berichten: 808
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
pas op dat het niet saai wordt, straks wil je een nog lastiger auto
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!












































Totaal aantal Berichten: 27947
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Een SM is ook best leuk














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Haha,
Nou, wat ik in het positieve verhaaltje niet heb beschreven is dat de koppelingskabel erg dicht bij het stuurrondsel (rechtsgestuurd) zit. Ik zag dat de stelmoer van de koppelingskabel aan de versnellingsbakzijde zover was uitgedraaid dat hij gelijk lag met het draadeinde, waardoor de koppelingskabel nogal wiebelend in de versnellingsbak zat. Ik heb de moer wat teruggedraaid zodat het draadeind weer in het huis stak, maar nu is de stelmogelijkheid van de gaffel al helemaal ingedraaid en heb ik een hele lange vrije slag van het koppelingspedaal. De gaffel zit erg los. Ik heb net gekeken in de boeken en zie dat er achter het koppelingspedaal ook nog een stelmogelijkheid zit aan de kabel, die ga ik vanavond eens proberen. Heb ook even gezocht in het forum naar losse gaffel en dat beloofd toch niet veel goeds…
Zondag in ieder geval leker naar de autoshow in Pietermaritzburg














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Weer even een goed nieuws show; De hydraulische interval was 5 seconden, maar net even motorolie vervangen en tijdens het uitdruppellen maar eens de LHM filter eruit getrokken en schoongemaakt. Hij was erg vies dus een paar keer spoelen met paraffine en schoonblazen was hi weer mooi. Alles teruggezet, motorolie en filter ondertussen ook vervangen.
Ik startte hem en… Intervan 45 seconden op hoogste stand en 35 seconden in rijstand! Prima waarden, dus geen duur stuurrondsel vervangen! Wel gek dat het filter zo’n invloed heeft op de interval, want het is aan de zuigkant, en kan volgens mij niet zoveel invloed hebben op de druk want de drukregelaar slaat gewoon af bij 170 bar en aan bij 140. moeilijk aanzuigen of niet…maar blijkbaar heeft het toch die invloed.
We hebben meteen een korte vakantie geboekt om het bespaarde geld toch op te maken!
Wel een ander probleem; Laadstroompje gaat soms aan en knippert no ook af en toe, tenzij ik een verbruiker aanzet (licht)
Even gemeten; Spanningsregelaar regelt in interval van 1 seconde tussen 15.5 en 14 volt, je hoort hem regelen, klik klik klik. Er zitten ook al bloemkolen op de - pool, vanwege de 15.5 volt.
Ik neem aan dat dit een kapotte regelaar betekent? Iemand ervaring?
Kan ik deze vervangen door een std regelaar of moet een regelaar afgestemd worden op het wattage van de alternator?
Nu is het alleen nog wachten op stuurstangen, dan kan ik hem laten keuren en kan ik eindelijk het lasapparaat en slijptol pakken om het dak eraf te jassen. Het is diep herfst, maar nog gewoon 28 graden (jaloers nederland? las op telegraaf.nl dat het nogal koud is)
Groeten,
Stef





























Totaal aantal Berichten: 10410
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat hij iets te hoog regelt. Met trial and error kun je dat bijstellen. Ik neem aan dat het een externe regelaar is? 15V is inderdaad te hoog.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.